Motor recept för 400-500hk sökes, Volvo 854 T5-r =)

tojjan
14 juni 2011 · 36 Inlägg

Har kanske planer till att trimma upp motorn lite och undrar om någon kan ge ett recept smile

Tack på förhand smile

Marlboroman
15 juni 2011 · 8 234 Inlägg

Finns många varianter på recept, men huvudingridiensen är densamma: pengar, och massor av dem.

Grunden oavsett är ju ett borrat block med överdimensionskolvar och h-profilsstakar och en rejäl koppling. Gjutna eller smidda kolvar är väl som man anser själv på den här nivån och vad plånboken säger.

Det går att nå dem effekter du siktar på med toppen som den är, men en portning är definitivt inte fel, speciellt inte om man är intreserad av något mer än toppeffekt enbart. Original kammarna byts mot antingen glt-kammar vilket är det vanligaste eller så öppnar man plånboken och köper riktiga trimkammar. Avsevärt dyrare, men ger bättre resultat.

Turbo och grenrör finn det olika lösningar på. Originalgrenröret är dock inget att ha vid trim. Antingen byter man till ett -688 (s.k japangrenrör) eller så satsar man på ett riktigt extraktorgrenrör. Det senare alternativet är bättre och dyrare. Och beroende på vad man väljer för grenrör och turbo så kan man få räkna med att bygga ett nytt bakre motorfäste för att få plats.

Bränslepump och spridare måste ju såklart bytas och anpassa efter effekt och vad man tänkt tanka. Ska man fortsätta använda original motorstyrning krävs ett större lmm-hus. Man bör ävn passa på att uppgradera tändningen med en msd tändspole. Annan intercooler behövs också.

Den stora frågan innan det är någon större del att börja diskutera exakt komponentval är ju budget. Vad får motorn kosta? En rätt normal motor i det inervall du nämner kostar 70-80.000:- och uppåt beroende på vad man har för krav på körbarhet, hållbarhet och möjlighet att utveckla. Första moton jag började bygga till min skulel ha haft en slutnota på runt 120.000 utan att innehålla så exotiska saker. Den jag har i nu vet jag inte riktigt vad den har kostat, men det är nåt i den stilen med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
AudiFors
6 oktober 2012 · 906 Inlägg

Hur långt orkar japangrenröret med då?

=)
Team-Adolfsson Gödseldräng
6 oktober 2012 · 4 529 Inlägg

740Fors skrev:
Hur långt orkar japangrenröret med då?

vet några som kör med 600+ med det grenröret
kommer själv landa på ca 500 bakhjulshästar me de grenröret i 740 t5

SportPilot Ubåtsingenjör
6 oktober 2012 · 7 247 Inlägg

Marlboroman skrev:
Finns många varianter på recept, men huvudingridiensen är densamma: pengar, och massor av dem.

Grunden oavsett är ju ett borrat block med överdimensionskolvar och h-profilsstakar och en rejäl koppling. Gjutna eller smidda kolvar är väl som man anser själv på den här nivån och vad plånboken säger.

Det går att nå dem effekter du siktar på med toppen som den är, men en portning är definitivt inte fel, speciellt inte om man är intreserad av något mer än toppeffekt enbart. Original kammarna byts mot antingen glt-kammar vilket är det vanligaste eller så öppnar man plånboken och köper riktiga trimkammar. Avsevärt dyrare, men ger bättre resultat.

Turbo och grenrör finn det olika lösningar på. Originalgrenröret är dock inget att ha vid trim. Antingen byter man till ett -688 (s.k japangrenrör) eller så satsar man på ett riktigt extraktorgrenrör. Det senare alternativet är bättre och dyrare. Och beroende på vad man väljer för grenrör och turbo så kan man få räkna med att bygga ett nytt bakre motorfäste för att få plats.

Bränslepump och spridare måste ju såklart bytas och anpassa efter effekt och vad man tänkt tanka. Ska man fortsätta använda original motorstyrning krävs ett större lmm-hus. Man bör ävn passa på att uppgradera tändningen med en msd tändspole. Annan intercooler behövs också.

Den stora frågan innan det är någon större del att börja diskutera exakt komponentval är ju budget. Vad får motorn kosta? En rätt normal motor i det inervall du nämner kostar 70-80.000:- och uppåt beroende på vad man har för krav på körbarhet, hållbarhet och möjlighet att utveckla. Första moton jag började bygga till min skulel ha haft en slutnota på runt 120.000 utan att innehålla så exotiska saker. Den jag har i nu vet jag inte riktigt vad den har kostat, men det är nåt i den stilen med.

vill inte låta dryg men vad är det som kostar så ofantligt mycket pengar ?

tycker man kan hitta mycket väldigt billigt idag, vet inte vad kolvar och stakar kostar till t5r, men kostar de 20 000 ( snuskigt högt räknat) så är jag ganska säker på att man kan smälla ihop en riktigt potent motor för 20 000 till... om man nu har lite kontakter för slipjobben då ... de kan ju kosta endel annars

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
FLindgren
6 oktober 2012 · 5 089 Inlägg

CHEEVA skrev:

Marlboroman skrev:
Finns många varianter på recept, men huvudingridiensen är densamma: pengar, och massor av dem.

Grunden oavsett är ju ett borrat block med överdimensionskolvar och h-profilsstakar och en rejäl koppling. Gjutna eller smidda kolvar är väl som man anser själv på den här nivån och vad plånboken säger.

Det går att nå dem effekter du siktar på med toppen som den är, men en portning är definitivt inte fel, speciellt inte om man är intreserad av något mer än toppeffekt enbart. Original kammarna byts mot antingen glt-kammar vilket är det vanligaste eller så öppnar man plånboken och köper riktiga trimkammar. Avsevärt dyrare, men ger bättre resultat.

Turbo och grenrör finn det olika lösningar på. Originalgrenröret är dock inget att ha vid trim. Antingen byter man till ett -688 (s.k japangrenrör) eller så satsar man på ett riktigt extraktorgrenrör. Det senare alternativet är bättre och dyrare. Och beroende på vad man väljer för grenrör och turbo så kan man få räkna med att bygga ett nytt bakre motorfäste för att få plats.

Bränslepump och spridare måste ju såklart bytas och anpassa efter effekt och vad man tänkt tanka. Ska man fortsätta använda original motorstyrning krävs ett större lmm-hus. Man bör ävn passa på att uppgradera tändningen med en msd tändspole. Annan intercooler behövs också.

Den stora frågan innan det är någon större del att börja diskutera exakt komponentval är ju budget. Vad får motorn kosta? En rätt normal motor i det inervall du nämner kostar 70-80.000:- och uppåt beroende på vad man har för krav på körbarhet, hållbarhet och möjlighet att utveckla. Första moton jag började bygga till min skulel ha haft en slutnota på runt 120.000 utan att innehålla så exotiska saker. Den jag har i nu vet jag inte riktigt vad den har kostat, men det är nåt i den stilen med.

vill inte låta dryg men vad är det som kostar så ofantligt mycket pengar ?

tycker man kan hitta mycket väldigt billigt idag, vet inte vad kolvar och stakar kostar till t5r, men kostar de 20 000 ( snuskigt högt räknat) så är jag ganska säker på att man kan smälla ihop en riktigt potent motor för 20 000 till... om man nu har lite kontakter för slipjobben då ... de kan ju kosta endel annars

Kolvar + stakar 20 000kr.
Koppling: 5000 kr.
intercooler 5000 kr.
grenrör 1000-8000 kr.
turbo. 10-20000 kr.
Avgasystem 5000 kr
3" llm. 1500kr
luftfilter. 800kr
Sotningssats. 2000 kr.
Tändstift. 800 kr
Mappning 5-10000 kr.
Glt kammar. 1500-2000 kr.
Soppasystem 2000kr.

Var väll det jag kom på på rak arm nu. det plockar ju på kan man ju säga. Och alla har inte domdära "kontakterna" som är så viktiga för många!

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
SportPilot Ubåtsingenjör
6 oktober 2012 · 7 247 Inlägg

FLindgren skrev:

CHEEVA skrev:

Marlboroman skrev:
Finns många varianter på recept, men huvudingridiensen är densamma: pengar, och massor av dem.

Grunden oavsett är ju ett borrat block med överdimensionskolvar och h-profilsstakar och en rejäl koppling. Gjutna eller smidda kolvar är väl som man anser själv på den här nivån och vad plånboken säger.

Det går att nå dem effekter du siktar på med toppen som den är, men en portning är definitivt inte fel, speciellt inte om man är intreserad av något mer än toppeffekt enbart. Original kammarna byts mot antingen glt-kammar vilket är det vanligaste eller så öppnar man plånboken och köper riktiga trimkammar. Avsevärt dyrare, men ger bättre resultat.

Turbo och grenrör finn det olika lösningar på. Originalgrenröret är dock inget att ha vid trim. Antingen byter man till ett -688 (s.k japangrenrör) eller så satsar man på ett riktigt extraktorgrenrör. Det senare alternativet är bättre och dyrare. Och beroende på vad man väljer för grenrör och turbo så kan man få räkna med att bygga ett nytt bakre motorfäste för att få plats.

Bränslepump och spridare måste ju såklart bytas och anpassa efter effekt och vad man tänkt tanka. Ska man fortsätta använda original motorstyrning krävs ett större lmm-hus. Man bör ävn passa på att uppgradera tändningen med en msd tändspole. Annan intercooler behövs också.

Den stora frågan innan det är någon större del att börja diskutera exakt komponentval är ju budget. Vad får motorn kosta? En rätt normal motor i det inervall du nämner kostar 70-80.000:- och uppåt beroende på vad man har för krav på körbarhet, hållbarhet och möjlighet att utveckla. Första moton jag började bygga till min skulel ha haft en slutnota på runt 120.000 utan att innehålla så exotiska saker. Den jag har i nu vet jag inte riktigt vad den har kostat, men det är nåt i den stilen med.

vill inte låta dryg men vad är det som kostar så ofantligt mycket pengar ?

tycker man kan hitta mycket väldigt billigt idag, vet inte vad kolvar och stakar kostar till t5r, men kostar de 20 000 ( snuskigt högt räknat) så är jag ganska säker på att man kan smälla ihop en riktigt potent motor för 20 000 till... om man nu har lite kontakter för slipjobben då ... de kan ju kosta endel annars

Kolvar + stakar 20 000kr.
Koppling: 5000 kr.
intercooler 5000 kr.
grenrör 1000-8000 kr.
turbo. 10-20000 kr.
Avgasystem 5000 kr
3" llm. 1500kr
luftfilter. 800kr
Sotningssats. 2000 kr.
Tändstift. 800 kr
Mappning 5-10000 kr.
Glt kammar. 1500-2000 kr.
Soppasystem 2000kr.

Var väll det jag kom på på rak arm nu. det plockar ju på kan man ju säga. Och alla har inte domdära "kontakterna" som är så viktiga för många!

men nu har du räknat väldigt högt på mycket, tillexempel så hittar man en turbo för tex 4000 om man letar lite på blocket, grenrör kan man knåpa ihop själv om tummen sitter på rättplats annars går det att hitta på blocket också.
Vet inte vilken bil man tar lmm:en ifrån men det bör gå att hitta på skroten för rimliga pengar ?  Glt kammar ska gå att hitta på returbilen 5-600kr kanske ?
vill man behöver det inte bli så förbannat dyrt att ha roligt smile

att kolvar och stakar faktiskt va så dyrt till t5r är ju sjukt !  ca 12 000 kostar de till vr6an.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Janneutanb
6 oktober 2012 · 7 272 Inlägg

CHEEVA skrev:

FLindgren skrev:

CHEEVA skrev:

vill inte låta dryg men vad är det som kostar så ofantligt mycket pengar ?

tycker man kan hitta mycket väldigt billigt idag, vet inte vad kolvar och stakar kostar till t5r, men kostar de 20 000 ( snuskigt högt räknat) så är jag ganska säker på att man kan smälla ihop en riktigt potent motor för 20 000 till... om man nu har lite kontakter för slipjobben då ... de kan ju kosta endel annars

Kolvar + stakar 20 000kr.
Koppling: 5000 kr.
intercooler 5000 kr.
grenrör 1000-8000 kr.
turbo. 10-20000 kr.
Avgasystem 5000 kr
3" llm. 1500kr
luftfilter. 800kr
Sotningssats. 2000 kr.
Tändstift. 800 kr
Mappning 5-10000 kr.
Glt kammar. 1500-2000 kr.
Soppasystem 2000kr.

Var väll det jag kom på på rak arm nu. det plockar ju på kan man ju säga. Och alla har inte domdära "kontakterna" som är så viktiga för många!

men nu har du räknat väldigt högt på mycket, tillexempel så hittar man en turbo för tex 4000 om man letar lite på blocket, grenrör kan man knåpa ihop själv om tummen sitter på rättplats annars går det att hitta på blocket också.
Vet inte vilken bil man tar lmm:en ifrån men det bör gå att hitta på skroten för rimliga pengar ?  Glt kammar ska gå att hitta på returbilen 5-600kr kanske ?
vill man behöver det inte bli så förbannat dyrt att ha roligt smile

att kolvar och stakar faktiskt va så dyrt till t5r är ju sjukt !  ca 12 000 kostar de till vr6an.

Allt beror ju på vad man vill åstadkomma också. Vill man bara få ut 500hk på papper så behöver det inte vara så jätte dyrt.
Vill man ha 500hk med ett bra register och som håller länge så börjar det kosta mer.

Marlboroman
6 oktober 2012 · 8 234 Inlägg

CHEEVA skrev:
tycker man kan hitta mycket väldigt billigt idag, vet inte vad kolvar och stakar kostar till t5r, men kostar de 20 000 ( snuskigt högt räknat) så är jag ganska säker på att man kan smälla ihop en riktigt potent motor för 20 000 till... om man nu har lite kontakter för slipjobben då ... de kan ju kosta endel annars

Ingen konst att bränna 20 på kolvar och stakar. JE kolvar ligger på runt 3000:- styck. Vill man ha billigare men ändå smidda kolvar landar man på runt 8000:- för alla 5. Stakar finns ju allt från strax under 1000:- styck till Verdi för över 2000:- styck. Jag kör med den "billiga" varianten i min motor vilket är h-stakar + vanliga överdimensionskolvar, men även där slutar notan på/över 10.000:-.

Och 20.000 till på det räcker inte långt. En koppling, till exempel 707 + r-lamell som är populärt kostar inklusive maskinjobb 10.000 även om det går att komma undan billigare. Och 20.000 till på det är mappning och koppling ungefär om man kör med 707 + r-lamell som är vanligt. Sen ska man ha resten också. Sen glömmer ju folk gärna småsaker. Olja, bultar, slangklämmor, slangar, packningar, lager, mätning av stakar och annat som lär köpas och göras.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Danishdriftdevil
17 juni 2014 · 3 Inlägg

Samme søger jeg. En opskrift på 500 hests på t5 r motoren

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang