CHEEVA skrev:
tycker man kan hitta mycket väldigt billigt idag, vet inte vad kolvar och stakar kostar till t5r, men kostar de 20 000 ( snuskigt högt räknat) så är jag ganska säker på att man kan smälla ihop en riktigt potent motor för 20 000 till... om man nu har lite kontakter för slipjobben då ... de kan ju kosta endel annars
Ingen konst att bränna 20 på kolvar och stakar. JE kolvar ligger på runt 3000:- styck. Vill man ha billigare men ändå smidda kolvar landar man på runt 8000:- för alla 5. Stakar finns ju allt från strax under 1000:- styck till Verdi för över 2000:- styck. Jag kör med den "billiga" varianten i min motor vilket är h-stakar + vanliga överdimensionskolvar, men även där slutar notan på/över 10.000:-.
Och 20.000 till på det räcker inte långt. En koppling, till exempel 707 + r-lamell som är populärt kostar inklusive maskinjobb 10.000 även om det går att komma undan billigare. Och 20.000 till på det är mappning och koppling ungefär om man kör med 707 + r-lamell som är vanligt. Sen ska man ha resten också. Sen glömmer ju folk gärna småsaker. Olja, bultar, slangklämmor, slangar, packningar, lager, mätning av stakar och annat som lär köpas och göras.