Marlboroman skrev:
Finns många varianter på recept, men huvudingridiensen är densamma: pengar, och massor av dem.
Grunden oavsett är ju ett borrat block med överdimensionskolvar och h-profilsstakar och en rejäl koppling. Gjutna eller smidda kolvar är väl som man anser själv på den här nivån och vad plånboken säger.
Det går att nå dem effekter du siktar på med toppen som den är, men en portning är definitivt inte fel, speciellt inte om man är intreserad av något mer än toppeffekt enbart. Original kammarna byts mot antingen glt-kammar vilket är det vanligaste eller så öppnar man plånboken och köper riktiga trimkammar. Avsevärt dyrare, men ger bättre resultat.
Turbo och grenrör finn det olika lösningar på. Originalgrenröret är dock inget att ha vid trim. Antingen byter man till ett -688 (s.k japangrenrör) eller så satsar man på ett riktigt extraktorgrenrör. Det senare alternativet är bättre och dyrare. Och beroende på vad man väljer för grenrör och turbo så kan man få räkna med att bygga ett nytt bakre motorfäste för att få plats.
Bränslepump och spridare måste ju såklart bytas och anpassa efter effekt och vad man tänkt tanka. Ska man fortsätta använda original motorstyrning krävs ett större lmm-hus. Man bör ävn passa på att uppgradera tändningen med en msd tändspole. Annan intercooler behövs också.
Den stora frågan innan det är någon större del att börja diskutera exakt komponentval är ju budget. Vad får motorn kosta? En rätt normal motor i det inervall du nämner kostar 70-80.000:- och uppåt beroende på vad man har för krav på körbarhet, hållbarhet och möjlighet att utveckla. Första moton jag började bygga till min skulel ha haft en slutnota på runt 120.000 utan att innehålla så exotiska saker. Den jag har i nu vet jag inte riktigt vad den har kostat, men det är nåt i den stilen med.