3330
Sök

Basarna riktade bakåt eller framåt mot ryggstödet vilket funkar bäst tro?!

142 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
skall sitta i min peugeot 207, funderar på vilket som blir bäst, bakåtriktade mot bakluckan eller riktade mot ryggstödet, blir antagligen 3 st hertz hx 10" i sluten låda.

tacksam för seriösa åsikter och svar/fanten

533 Inlägg
20 juni 2011
Vad jag har hört så är det optimalast för sedanbilar, att ha lådan riktad fram genom skidlucka. Tätt runt baffeln. Och bakåtvänd i en kombi. Och det är ju ganska logist med tanke på att man vill ha basen i kupen och inte i skuffen.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
20 juni 2011
Spela dem bakåt, nuff said. big_smile

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

533 Inlägg
20 juni 2011
Eller så spelar du åt de hållet DU tycker det låter bäst.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
20 juni 2011
Fismumriken skrev:

Självklart, men att spela basar mot ryggstödet i en halvkombi har jag aldrig tyckt varit en höjdare.... inte ens om man fäller sätet.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

533 Inlägg
20 juni 2011
Frippe_L skrev:
Fismumriken skrev:

Självklart, men att spela basar mot ryggstödet i en halvkombi har jag aldrig tyckt varit en höjdare.... inte ens om man fäller sätet.

Där har du nog en poäng. Men bara han testar sig fram. Inte värre än att man vänder lådan.

6 851 Inlägg
20 juni 2011
bakåt mot bakluckan eller rakt upp funkar bäst.

142 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
bakåt mot bakluckan eller rakt upp funkar bäst.

ville ha dom bakåt för att det blir snyggare också när man spelar med öppen baklucka, dock en fundering hade ju tänkta att lådan kommer ta hela bagaget (formgjuten) och då undrar hur nära bakluckan kan dom sitta egentligen?! det kommer li jävligt nära om man säger så typ 5 cm,

1 785 Inlägg
24 juni 2011
Peggy_red skrev:
skall sitta i min peugeot 207, funderar på vilket som blir bäst, bakåtriktade mot bakluckan eller riktade mot ryggstödet, blir antagligen 3 st hertz hx 10" i sluten låda.

tacksam för seriösa åsikter och svar/fanten

Det är ont om plats mellan bagagets främre och bakre kant i dessa bilar. Tror att det är ganska få som sysslat med ljud i de här bilarna men generellt svara att man ska spela bakåt.

Det blir ont om plats bakom lådan och den kommer i det närmaste fungera som en felbyggd 4ordningens bandpass.

Elementen är vad jag minns också förstora för att spela med uppåt i denna bil.

Frågan är om du inte gör bättre i att spela med enbart 2 element.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 400 Inlägg
24 juni 2011
Till 3 st HX 10" blir lådan bara på 53 L. Det måste du  få plats med utan problem ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Möbelutkörare
358 Inlägg
24 juni 2011
Kör dom bakåt i den bilen.  de kommer att funka fint.   kör lika i min 306 gti  å de spelar på bra.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

Tekniker
552 Inlägg
17 januari 2012
Så länge luftuttaget står fritt så spelar det ingen roll vilket håll en baslåda är vänd. Det är lufttrycket som skjuter bastrycket i bilen och det spelar alltså ingen roll vilket håll elementet är vänt åt. Annorlunda med "vanliga" högtalare.

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

409 Inlägg
17 januari 2012
gumsar skrev:
Så länge luftuttaget står fritt så spelar det ingen roll vilket håll en baslåda är vänd. Det är lufttrycket som skjuter bastrycket i bilen och det spelar alltså ingen roll vilket håll elementet är vänt åt. Annorlunda med "vanliga" högtalare.

Varför lyfta en gammal tråd och dessutom kasta ur sig irrelevanta saker?

"blir antagligen 3 st hertz hx 10" i sluten låda."

16 197 Inlägg
17 januari 2012
gumsar skrev:

Fast de du skriver e helt fel.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 januari 2012
gumsar skrev:

Håller med föregående talare....

Faktum är att det kan ibland vara mer känsligt i bil än i hemmamiljö hur man riktar en högtalare och även port.
Olika typer av förstärkning och även utsläckning är ett jobbigt fenomen i bil....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

200 Inlägg
17 januari 2012
gumsar skrev:

Jag tycker att jag fick bäst ljud med basen så långt bak som möjligt och riktad fram i min kombi. Det blev bäst transientsvar på det övre basregistret och ljud över huvudtaget med minst skrammel och väldigt lite skillnad i ljudtryck, så riktningen kan nog göra en avsevärd skillnad i vissa bilar.
Men det är viktigt att ha lådan längst bak, annars förlorar du mycket bas som Frippe_L säkert menade. 

Vid djupbas spelar visserligen inte riktningen lika stor roll, även om det är bäst med subbaselementet så långt bak som möjligt.

Det har kommit två om inte tre svar till medan jag skrev detta:/ Man är tydligen inte snabb på att skriva så det var inte meningen att tracka:) Har redigerat minst 5 ggr med kan jag tillägga:))
Senast redigerat av Jampa (17 januari 2012)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

Tekniker
552 Inlägg
20 januari 2012
Jo det har ju med att optimera lufttrycket så visserligen har placering roll i det hela. men om du ställer baslådan på ett sätt i ett ytrymme så spelar det ingen roll om du står framför eller bakom elementet. det blir samma bastryck. Nu snackar vi låga frekvenser och inte basar som är felinställda...

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

6 851 Inlägg
20 januari 2012
gumsar skrev:
Jo det har ju med att optimera lufttrycket så visserligen har placering roll i det hela. men om du ställer baslådan på ett sätt i ett ytrymme så spelar det ingen roll om du står framför eller bakom elementet. det blir samma bastryck. Nu snackar vi låga frekvenser och inte basar som är felinställda...

Vad menar du nu? spelar det ingen roll vart man placera baslådan utan man får samma tryck vart man än är, eller hur menar du?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 januari 2012
gumsar skrev:

Du kanske vet att du får olika fenomen i en bil beroende på hur du placerar basen/basarna?
Om inte så labba mer.......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök