3477
Sök

Tändstift sitter fast! Saab 9000

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 juni 2011
#21
Toppen är väl i aluminum på Saab? Alu rör sig mycket mer än stål/järn vid temperaturförändring, för sakens skull kan vi säga att stiftet blir 0,1% större med varm motor medans toppen blir 0,2% större. Detta är inga faktiska siffror men att värma toppen lär göra mest nytta, sen är det bara att ta i & be en bön! smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

404 Inlägg
28 juni 2011
#22
Han hade redan provat att värma toppen som jag tipsade om tidigare i tråden, därför jag ansåg att det kan vara värt att testa med kyla istället.


35 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#23
Men kylteorin borde väl göra att toppen krymper mer än stiftet isåfall? Kemi är inte min starkaste gren men om toppen vidgar sig mer vid högre temp så borde den även minska mer vid låga temp, med andra ord sitta ännu mer fast!?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 juni 2011
#24
Attenator skrev:
Han hade redan provat att värma toppen som jag tipsade om tidigare i tråden, därför jag ansåg att det kan vara värt att testa med kyla istället.

Jag säger inte att det är dumt, jag säger bara att det troligen inte hjälper bättre. Jag har en känsla av att man kyler aluminumet runt om så att det nyper ännu jävligare, men jag kan ha fel.
Det är väl bara att prova, när det sitter fast så kan det ju inte bli värre.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 juni 2011
#25
Fan jag är för långsam. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

35 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#26
hehe det är inte lätt att hänga med i svängarna tongue


196 Inlägg
28 juni 2011
#27
Dra ur skiten, i med svarvad insats istället och kör med mindre stift ?
Alt dra ur stiften och låt en firma fixa nya gängor ?


Whatever :)
1 652 Inlägg
28 juni 2011
#28
Men snabbast enklast sätt är att dra loss stiftet hoppas på att du får ur hela, sen borra upp eller försök gänga upp sen i med helicoil, kommer bli mycket bättre och starkare än gängorna i toppen.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

196 Inlägg
28 juni 2011
#29
Nja litar inte helt på helicoil , körde med gänginsatser med grov yttergänga i tex speedway block och funkar nog mycket bättre än att dra in en lösgänga bara.
Gänginsatsen kan man ju lätt lossa och få dit rejält om man värmer toppen alt blocket först


Whatever :)
1 652 Inlägg
28 juni 2011
#30
Tysken|GBG skrev:
Nja litar inte helt på helicoil , körde med gänginsatser med grov yttergänga i tex speedway block och funkar nog mycket bättre än att dra in en lösgänga bara.
Gänginsatsen kan man ju lätt lossa och få dit rejält om man värmer toppen alt blocket först

Hmm, okej men jag skrev det med lite erfarenhet, men visst. Har dragit mycket helicoil i mina dagar på jobbet och vid sidan om, har gjort det på min egna topp/block utan problem. Man måste bara vara helt säker på att gängorna som du sätter insatsen i inte är alltför förstörda. Men sen är det upp till hur han själv vill göra.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

196 Inlägg
28 juni 2011
#31
Ja självklart men skulle endå hellre sätta insats med mindre stift om jag hade möjligheten = även lite högre komp


Whatever :)
1 652 Inlägg
29 juni 2011
#32
Tysken|GBG skrev:
Ja självklart men skulle endå hellre sätta insats med mindre stift om jag hade möjligheten = även lite högre komp

Ah du menade så, det tänkte jag inte på smile Amen det borde funka. Men är det inte bättre att göra så på alla 4 då?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

5 710 Inlägg
29 juni 2011
#33
Tysken|GBG skrev:
Ja självklart men skulle endå hellre sätta insats med mindre stift om jag hade möjligheten = även lite högre komp

Som inte är direkt önskvärt på bilmodellen....

drlavey, ur med skiten bara. går det å skogen så finns det som sagt insatsgängor eller så får du byta topp.
En bättre begagnad topp kostar ~500-1500kr.

MVH Jonas
..............

196 Inlägg
29 juni 2011
#34
Ah visste inte att saab var så känsliga om 0.5 cc försvann från förbräningsvolymen wink
Strunt samma får se hur han gör



Sök