-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
på v40 måste kamdreven spännas fast när remmen plockas av, annars flyttar dom sig och det är inte roligt isåfall. sitter variabelt drev på ena kammen som måste ställas in om du inte spänt fast dreven från början.
på v40 måste kamdreven spännas fast när remmen plockas av, annars flyttar dom sig och det är inte roligt isåfall. sitter variabelt drev på ena kammen som måste ställas in om du inte spänt fast dreven från början.
hoppas du gjorde det
V40 finns med 16st olika motoralternativ så det är inte så självklart att du har rätt.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
på v40 måste kamdreven spännas fast när remmen plockas av, annars flyttar dom sig och det är inte roligt isåfall. sitter variabelt drev på ena kammen som måste ställas in om du inte spänt fast dreven från början.
hoppas du gjorde det
V40 finns med 16st olika motoralternativ så det är inte så självklart att du har rätt.
sant:) men inte omöjligt att han har det bekymret nu
Det gäller en 1,9 t4, Sorry att jag inte nämnde de
i så fall är ditt problem nog att det inte finns några märken på någon kåpa att gå efter. du nollar motorn med hjälp av märket på kamdrevet(alla cylindrar står då i våg) samt komtrollerar kamaxlarnas läge på baksidan, alltså på växellådesidan av motorn. din motor har inte variabelt kamdrev.
Haynesbok är guld värt!
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
skall man vara den som är den så är samtliga T4motorer till denna bilserien 1.9liter, ena 1855cc nyare 1947cc dvs 1.9 båda två, men gissar på att du menar en 98-00
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Jag har markeringar på kåpan. och har nollställt allt så, Men om man kollar då bakom kammarna så står dem inte rakt (horisontellt). Tycker att det är så konstigt bara att nått tar i har rivit toppen o kollat efter krökta ventliter och allt annat men hittar inget.
På 4204t så nollade jag motorn,, tog av remmen och dit med nya grejer,, jag låste inte fast dreven,, funka kanon fast jag rubbade kaminställningarna,, som jag givetvis nollade tillbaks.,, bytte i går,, motorn går än.
Jag har markeringar på kåpan. och har nollställt allt så, Men om man kollar då bakom kammarna så står dem inte rakt (horisontellt). Tycker att det är så konstigt bara att nått tar i har rivit toppen o kollat efter krökta ventliter och allt annat men hittar inget.
de skall stå horisontellt, några andra märken finns inte. Har du gjort egna så är dem fel! (notera att spåren inte är symetriska ena spåret skall vara upp och det andra ner)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Tack så mkt så de jag gör nu är o nolla nere vid veven, klart.
Sen sätta kammarna horisontellt med hjälp av spec verktyg eller svetsa ett eget, på med rem spänna klart?
MVH
Oja du är en Jävel på s/v40
Snikvarianten är att ställa motorn i typ noll, markera på kamdrev + topp, byte rem utan att röra på veven och sedan återmontera kamremmen, blir oftast riktigt bra.
har man tappat bort sig så nollar man motorn (alla cylindrar i våg = inget som kan ta i ventiler) sedan vrider man kammarna rätt och låser dem med verktyget. Lossa kamdrevens skruvar några varv och lägg på remmen, "släpp" spännaren så remmen spänns och kamdreven justerar in sig efter nya remmen, dra åt kamdrevens skruvar till 25Nm, lossa verktyget = klart.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Jo har precis plockat ihop motorn så man har tappat bort. Men då vet jag tack så mkt, att det var så enkelt. De jag gjorde va o ställa kammarna enligt kåpan, men då tog ju ventilerna i. Bra fixar ett sånt verktyg i morgon så kan man tuta o köra sen.