3430
Sök

Kaminställning v40 -00

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#1
Har följt efter markeringarna på kåpan och vevaxel men tar stopp efter 30grader ungefär. Känns som en ventil tar i. (när man drar runt motorn)

Har frågat runt och man börjar känna sig dum snart, med tanke på att alla markeringar stämmer.

Tipsa o bild gärna smile


MVH Hedin

skogenracing.com for real people and cars..

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2011
#2
vad för motor gäller det?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 juni 2011
#3
på v40 måste kamdreven spännas fast när remmen plockas av, annars flyttar dom sig och det är inte roligt isåfall.
sitter variabelt drev på ena kammen som måste ställas in om du inte spänt fast dreven från början.

hoppas du gjorde det wink


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2011
#4
mk2_power skrev:
på v40 måste kamdreven spännas fast när remmen plockas av, annars flyttar dom sig och det är inte roligt isåfall.
sitter variabelt drev på ena kammen som måste ställas in om du inte spänt fast dreven från början.

hoppas du gjorde det wink

V40 finns med 16st olika motoralternativ så det är inte så självklart att du har rätt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 juni 2011
#5
torpis skrev:
mk2_power skrev:
på v40 måste kamdreven spännas fast när remmen plockas av, annars flyttar dom sig och det är inte roligt isåfall.
sitter variabelt drev på ena kammen som måste ställas in om du inte spänt fast dreven från början.

hoppas du gjorde det wink

V40 finns med 16st olika motoralternativ så det är inte så självklart att du har rätt.

sant:) men inte omöjligt att han har det bekymret nu tongue


Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#6
Det gäller en 1,9 t4, Sorry att jag inte nämnde de

skogenracing.com for real people and cars..

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2011
#7
Hedin_ skrev:
Det gäller en 1,9 t4, Sorry att jag inte nämnde de

i så fall är ditt problem nog att det inte finns några märken på någon kåpa att gå efter. du nollar motorn med hjälp av märket på kamdrevet(alla cylindrar står då i våg) samt komtrollerar kamaxlarnas läge på baksidan, alltså på växellådesidan av motorn.  din motor har inte variabelt kamdrev.

Haynesbok är guld värt!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2011
#8
skall man vara den som är den så är samtliga T4motorer till denna bilserien 1.9liter, ena 1855cc nyare 1947cc dvs 1.9 båda två, men gissar på att du menar en 98-00

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#9
Jo 98-00, jo boken är guld har en sån.

Jag har markeringar på kåpan. och har nollställt allt så, Men om man kollar då bakom kammarna så står dem inte rakt (horisontellt). Tycker att det är så konstigt bara att nått tar i har rivit toppen o kollat efter krökta ventliter och allt annat men hittar inget.

skogenracing.com for real people and cars..

5 198 Inlägg
22 juni 2011
#10
På 4204t så nollade jag motorn,, tog av remmen och dit med nya grejer,, jag låste inte fast  dreven,, funka kanon fast jag rubbade kaminställningarna,, som jag givetvis nollade tillbaks.,, bytte i går,, motorn går än.

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2011
#11
Hedin_ skrev:
Jo 98-00, jo boken är guld har en sån.

Jag har markeringar på kåpan. och har nollställt allt så, Men om man kollar då bakom kammarna så står dem inte rakt (horisontellt). Tycker att det är så konstigt bara att nått tar i har rivit toppen o kollat efter krökta ventliter och allt annat men hittar inget.

de skall stå horisontellt, några andra märken finns inte. Har du gjort egna så är dem fel!  (notera att spåren inte är symetriska ena spåret skall vara upp och det andra ner)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#12
Tack så mkt så de jag gör nu är o nolla nere vid veven, klart.

Sen sätta kammarna horisontellt med hjälp av spec verktyg eller svetsa ett eget, på med rem spänna klart?

MVH

Oja du är en Jävel på s/v40 smile

skogenracing.com for real people and cars..

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2011
#13
Hedin_ skrev:
Tack så mkt så de jag gör nu är o nolla nere vid veven, klart.

Sen sätta kammarna horisontellt med hjälp av spec verktyg eller svetsa ett eget, på med rem spänna klart?

MVH

Oja du är en Jävel på s/v40 smile

Snikvarianten är att ställa motorn i typ noll, markera på kamdrev + topp, byte rem utan att röra på veven och sedan återmontera kamremmen, blir oftast riktigt bra.

har man tappat bort sig så nollar man motorn (alla cylindrar i våg = inget som kan ta i ventiler) sedan vrider man kammarna rätt och låser dem med verktyget. Lossa kamdrevens skruvar några varv och lägg på remmen, "släpp" spännaren så remmen spänns och kamdreven justerar in sig efter nya remmen, dra åt kamdrevens skruvar till 25Nm, lossa verktyget = klart.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#14
Jo har precis plockat ihop motorn så man har tappat bort. Men då vet jag tack så mkt, att det var så enkelt. De jag gjorde va o ställa kammarna enligt kåpan, men då tog ju ventilerna i. Bra fixar ett sånt verktyg i morgon så kan man tuta o köra sen.

Mvh Hedin

skogenracing.com for real people and cars..


Sök