JonR skrev:
Mack skrev:
Rasmus126 skrev:
Yo
Finns bara ett flatstift på generatorn(om jag inte missminner mig), det ska till kontrollampan i instrumentet, ger + när generatorn inte laddar.
Gällande monetsnacket tycker jag verkligen att du ska skaffa dig en momentnyckel, att gissa vad olika moment skulle ge är ingen hitt. Finns billiga på
www.jula.se /Rasmus
Håller med om momentnyckeln. Till en renovering som denna så lär den nog inte behöva användas bara en gång. Det är värt det i slutänden, att veta att man har dragit saker i rätt ordning och hårdhet.
Det är en Fiat......

Nåt att tänka på är ju att om inte gängorna är noggrant rengjorda och redigt insmorda så blir det iaf inte rätt moment!
Mvh/Jon
Nu är allt draget med rätt moment, gängorna är rengjorda noga med stålborste, 5-56 osv.
Där jag var lite osäker drog jag lite extra, kan ju inte skada ifall de sitter lite hårdare imo.
Var tvungen att gänga om 3 st infästningar från fin-m10 till M12, drog dessa till 55nm, med en klick loctigth.
Eller blir de ett annat moment för att jag gått upp i storlek på bulten ?.
Vänstergängan drog jag på känn, och provade att lossa med momentnyckeln, när de precis inte går att lossa den med rätt moment. Detta borde väl bli rätt? För de lär väl krävas lika mycket kraft att ta loss en mutter som att skruva fast den ?
Förresten, var ute och snurrade lite med min 126a igår, och när man parkerar och stänger av motorn kan hela bilen "Ruska till", i bland stängs motorn av, och startas igen även fast tändningen är av, den liksom varvar up 2-3 sekunder sen stängs bilen av.
Vad kan vara fel då?
Mvh