2921
Sök

Volvo 855 Turbo -96 Turbon hugger till

197 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#1
Har problem med nya bilen, när den är kall och när den precis kommit upp på normaltemp och man trycker på kanske i 5 sekunder så kan turbon hugga till snabbt och sen fungera normalt, har man däremot låtit den gå riktigt varm så är det inga problem att trycka på. Trycket har varit uppställt innan enligt tidigare ägare men dom hade "återställt" det, tycker dock den laddar lite lite nu.

Sen har jag även ett problem till när man svänger så blir det ibland som det kan bli när man har lite soppa, pratar om svängar i rondeller osv, kan detta bero på bränslepump? Jordkabel som skaver?

Sen ett sista litet problem, när man fyller i kylarvatten så rinner det över när man har tryck i systemet och sen när man kör en längre sträcka kan det vara helt tomt i expansionskärlet. Men är vatten i systemet och tempmätaren beter sig normalt.

Någon som har någon aning om dessa grejer?

Tack på förhand

Forummoderator
18 127 Inlägg
26 juni 2011
#2
BioElite skrev:
Har problem med nya bilen, när den är kall och när den precis kommit upp på normaltemp och man trycker på kanske i 5 sekunder så kan turbon hugga till snabbt och sen fungera normalt, har man däremot låtit den gå riktigt varm så är det inga problem att trycka på. Trycket har varit uppställt innan enligt tidigare ägare men dom hade "återställt" det, tycker dock den laddar lite lite nu.

Sen har jag även ett problem till när man svänger så blir det ibland som det kan bli när man har lite soppa, pratar om svängar i rondeller osv, kan detta bero på bränslepump? Jordkabel som skaver?

Sen ett sista litet problem, när man fyller i kylarvatten så rinner det över när man har tryck i systemet och sen när man kör en längre sträcka kan det vara helt tomt i expansionskärlet. Men är vatten i systemet och tempmätaren beter sig normalt.

Någon som har någon aning om dessa grejer?

Tack på förhand

Har du möjlighet att lämna tillbaka bilen låter det som en god idé.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

197 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#3
Tack för ditt uttömmande svar, vore ju trevligt att veta varför jag ska lämna tillbaka den etc.?

Forummoderator
18 127 Inlägg
26 juni 2011
#4
BioElite skrev:
Tack för ditt uttömmande svar, vore ju trevligt att veta varför jag ska lämna tillbaka den etc.?

Var en undran i all vänlighet.

1. Turbofel är jag dålig på.

2. Som du säger: Bränslepump. Nja... Är det en kabel som sitter löst/kortsluter som får pumpen att lägga av så sker detta rätt abrupt. Bilen dör om den inte får soppa. Börjar den hacka och tappa kraft kanske det kan vara nån bränsleledning som inte mår så bra? Det kan tyvärr vara rätt mycket som stämmer in. Att i den mån du kan kolla anslutningar till pump och kanske kan koppla in en voltmätare på den när man kör kan ge en ledtråd i det elektriska fallet. Om detta ens går. Har aldrig grejat med 850. Du har väl inte för lite soppa?

3. Fyll på kylarvatten när bilen är genomvarm till max. Aldrig över max. Är problemet med turbon likadant med mycket kylarvatten i eller "rättar det till sig" när bilen pressat ut lite? Blev lite orolig över att detta fel hänger ihop med nummer 1. Men ingen expert på just din bil som sagt... Du bör kolla så inte kärlet trycker ut övertryck genom ventilen, ofta belägen i själva locket på kärlet. Kan ju vara så enkelt! Bör man väl kunna provocera fram vid varmkörning på tomgång.

Men mitt första råd att häva köpet om det är möjligt är en utväg som kan spara en del bekymmer. Är värmen bra i bilen? Kolla så den inte kommer och går eller är allmänt dålig.

Lycka till och hoppas du får mer svar!
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

197 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#5
Okey okey, trodde det var ännu en dryg kommentar här på garaget, mjo det är ju så jävla möe el överallt så man vet ju inte vart man ska börja, en polare tyckte jag skulle koppla en minuskabel mellan batteri och motor för att se om det hjälper, finns det någon chans att detta kan hjälpa? Och vart vågar man isf fästa denna?

Värmen i bilen? Menar du kupéfläkt då eller motorvärme? Kupevärme går inte köra då det redan är olidgligt varmt på sommaren, motorvärme är konstant på mitten som det ska vara.

För lite soppa, nja jag har ju iaf mer än 10 liter i, kan iofs prova att tanka i 20 liter till tillexempel och se om detta hjälper.

Okey jag brukar häva i tills det rinner över, var ute en sväng nyss och då märktes inga konstigheter med turbon, den har funkat nu sen jag körde hem bilen, det var första gången jag märkte det, den trycker inte ut mycket vatten, dock fyllde jag på till max sen körde 10 mil med den och då vart det tomt i kärlet, nu har den inte tryckt ut något alls dom senaste dagarna.

Häva köpet är ju svårt, då det var en vanlig privat bilaffär.

Forummoderator
18 127 Inlägg
26 juni 2011
#6
BioElite skrev:
Okey okey, trodde det var ännu en dryg kommentar här på garaget, mjo det är ju så jävla möe el överallt så man vet ju inte vart man ska börja, en polare tyckte jag skulle koppla en minuskabel mellan batteri och motor för att se om det hjälper, finns det någon chans att detta kan hjälpa? Och vart vågar man isf fästa denna?

Värmen i bilen? Menar du kupéfläkt då eller motorvärme? Kupevärme går inte köra då det redan är olidgligt varmt på sommaren, motorvärme är konstant på mitten som det ska vara.

För lite soppa, nja jag har ju iaf mer än 10 liter i, kan iofs prova att tanka i 20 liter till tillexempel och se om detta hjälper.

Okey jag brukar häva i tills det rinner över, var ute en sväng nyss och då märktes inga konstigheter med turbon, den har funkat nu sen jag körde hem bilen, det var första gången jag märkte det, den trycker inte ut mycket vatten, dock fyllde jag på till max sen körde 10 mil med den och då vart det tomt i kärlet, nu har den inte tryckt ut något alls dom senaste dagarna.

Häva köpet är ju svårt, då det var en vanlig privat bilaffär.

Häller du i för mycket trycker bilen ut det. Varmt vatten tar mer plats än kallt. Låter lugnande.

Tänkte på kupévärme. Inte lätt att prova på sommaren, jag vet. Du kanske tryckte i för mycket vatten helt enkelt!? Fyll på mera go-go-juice och ut å kör! Håll örnkoll på tempmätaren tills vidare för säkerhets skull!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

197 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#7
Fyllde på lite go-go och nu funkade han, hade cirka 10-15 liter i innan, och slängde i 20 liter till, kanske va de som gjorde att bilen "högg" från början med då? för att de va lite sopp  när jag köpte den?

Tycker ändå inte den ska bete sig så med 10 liter i tanken? Tecken på att soppapumpen börjar ge sig?

Forummoderator
18 127 Inlägg
26 juni 2011
#8
BioElite skrev:
Fyllde på lite go-go och nu funkade han, hade cirka 10-15 liter i innan, och slängde i 20 liter till, kanske va de som gjorde att bilen "högg" från början med då? för att de va lite sopp  när jag köpte den?

Tycker ändå inte den ska bete sig så med 10 liter i tanken? Tecken på att soppapumpen börjar ge sig?

Vem har sagt att bensinmätaren visar rätt? Håll kollen på det och är du vågad av dig så ta med en 10-litersdunk och kör tills den stannar så vet du. Att köra totalt slut på bensin/diesel är lurigt då bilen suger upp slammet på botten av tanken men jag har provet detta i de fall jag varit tveksam på mätaren men gott resultat. Hoppas det bara var det! Härligt! Njut av sommaren i din nya och äckligt pigga bil :-)

Min Chrysler 300C som jag köpte ny körde jag medvetet slut på förra sommaren. Nu vet jag var gränsen går...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

197 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#9
Okey, tack för hjälpen så hoppas vi på det bästa!

Mvh


Sök