3832
Sök

Bilder: Rushracing Drift/Burn show med uställning

192 Inlägg
28 juni 2011
Detta är ju inte mina bilder, men då vi själva samarbetar mycket med fotografer så har man fått lära sig hur spelreglerna funkar- reagerade därför på ditt inlägg som verkade en aning burdust i onödan?

Att man "får låna bilderna bara man frågar" är mycket schysstare än att fotograferna skriver som det är i lagen att "bilderna anses som ett konstverk av mig och använder någon dom bryter de mot upphovsrätten = kan bli fråga om att kräva dig på en ersättning".

Sen är det också så att det är helt fritt att fotografera något här i Sverige, så där har man inte ens som t.ex. väktare i ett känsligt läge rätt att hindra någon. Gränsen till ofredande är lång och missbrukas också enormt mycket, så du får nog göra ditt bästa och bara stå i vägen eller inte vistas ute med din bil om du vill undvika att få den fotad? smile

Jag är bara glad att det finns så mycket sjukt duktiga fotografer här i Sverige som inte fittar sig utan är väldigt generösa. De förtjänar samtliga mycket mer credds än de får i dagsläget runtom de olika bilforumen i Sverige enligt mig...

KOMETFOTO
2 247 Inlägg
28 juni 2011
940RDALLE skrev:
Superior-Micke_J skrev:
Upphovsrätts-lagen är din Farbror Barbro i mörkret 940-mannen. Du ska nog tagga ner i att lära andra läxor utan att ha läst på den ordentligt... hmm

Som sagt jag har ingen aning om lagar m.m vad som gäller, men jag tycker även att jag har rätten att säga till om att förbjuda kort på min bil som andra kan tjäna pengar på? Men jag ville jätte gärna få fram bilder på min bil när jag körde och upskattar bilderna tjofs har tagit, som sagt riktigt grymma bilder! Men det var själva " fråga innan du lånar " som jag tyckte var fel bara.

Du förstår hur jag menar? Strunt samma o låt tråden fortsätta med bättre komentarer än vad jag lagt in!

MVH

Förstår inte hur du tänker?
Hur ska man kunna tjäna pengar på att fota din bil?
Ska man göra repotage om den i någon tidning så lär ju ägaren vara med på noterna med.
Plåtar man ett event för någon tidning så får man nog finna sig i att kunna vara med på ett hörn i tidningen om man har en bil som platsar.
Bilderna tillhör alltid fotografen och vad som är på bilderna är helt ointresant.
Ett exempel tex var att Blondin Bella tog en bild från webben på sig själv och la upp den i sin blogg.Hon ansåg att bilden tillhörde henne eftersom att bilden var på henne.Så fungerar det ju inte som tur är och jag vill minnas att det blev en dyr lärdom med.
Förövrigt så är det väldigt få fotografer som ens får in stålar så att det täcker utrustning och omkostnader utan dom gör det för att dom gillar det.
Det är ju en väldig tur det för annars så skulle det vara mest skitbilder på webben.

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
Tack för era svar 2002tii Micke!

940RDALLE!

Enligt svea rikes lag så får jag fota nästan vad jag vill, jag får vara 10 cm från dig och fota din näsa och du kan egentligen inte göra så mycket åt det jag kan även publicera på nätet så länge jag inte kränker din identitet, skulle jag förfölja dig om du går iväg då kan du åtala mig för ofredande.

Ang bilder på bilar så får jag också ta bilder och publicera bilder på nätet hur jag vill så länge det är på allmänplats, är det dock inhägnad område (minst 2 m högt staket) så är det andra regler som gäller.

Detta event var på inhägnat område, 2m högt, men, jag är tillåtelse av evenemangsvärden att fota, eller rättare sagt, dom bad mig fota, sen är det upp till dig om du vill ställa upp eller inte och då får du helt enkelt va med på konsekvenserna också, Jag gör detta helt gratis, för att dokumentera träffar och för jag tycker det är kul, senaste 2 veckorna har jag lagt ut nästan 23 000kr på objektiv, jag har utrustning för närmare 100 000kr och då tycker varken jag eller andra fotografer det är okej om du tar Mina/deras bilder, bara för min bild är digital och finns i obegränsad upplaga så betyder inte det att man får ta den. Jag får t.e.x inte gå och ta dina fälgar, din vinge eller ens din bil. Men, du får spara ner bilder på din bil eller på andra bilar också till din hårddisk för privat bruk, men du får inte publicera bilden, eller sälja eller skicka vidare bilden till någon annan part.

Ta mig inte att jag är en sur gubbe nu, för det är jag verkligen inte, vill bara förklara för dig. smile

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

1 738 Inlägg
29 juni 2011
MadeByMe skrev:

940RDALLE!

Enligt svea rikes lag så får jag fota nästan vad jag vill, jag får vara 10 cm från dig och fota din näsa och du kan egentligen inte göra så mycket åt det jag kan även publicera på nätet så länge jag inte kränker din identitet, skulle jag förfölja dig om du går iväg då kan du åtala mig för ofredande.

Ang bilder på bilar så får jag också ta bilder och publicera bilder på nätet hur jag vill så länge det är på allmänplats, är det dock inhägnad område (minst 2 m högt staket) så är det andra regler som gäller.

Detta event var på inhägnat område, 2m högt, men, jag är tillåtelse av evenemangsvärden att fota, eller rättare sagt, dom bad mig fota, sen är det upp till dig om du vill ställa upp eller inte och då får du helt enkelt va med på konsekvenserna också, Jag gör detta helt gratis, för att dokumentera träffar och för jag tycker det är kul, senaste 2 veckorna har jag lagt ut nästan 23 000kr på objektiv, jag har utrustning för närmare 100 000kr och då tycker varken jag eller andra fotografer det är okej om du tar Mina/deras bilder, bara för min bild är digital och finns i obegränsad upplaga så betyder inte det att man får ta den. Jag får t.e.x inte gå och ta dina fälgar, din vinge eller ens din bil. Men, du får spara ner bilder på din bil eller på andra bilar också till din hårddisk för privat bruk, men du får inte publicera bilden, eller sälja eller skicka vidare bilden till någon annan part.

Ta mig inte att jag är en sur gubbe nu, för det är jag verkligen inte, vill bara förklara för dig. smile

Som sagt jag har absolut ingen aning om regler m.m vilket en fotograf säkerligen är mer påläst om! Men då får jag be så hemskt mycket om ursäkt för mitt ovetande, tyckte bara att det inte värkade rätt. Men nu har jag fått tebax min läxa big_smile jag har/ hade absolut inget emot att du fotat arangemanget om det värkade som så, och jag skulle aldrig förbjuda någon att ta kort på min bil. Hade jätte gärna viljat se ännu mer bilder av min bil smile förstår att det kostar mycket att driva foto studio m.m och som sagt du fångar o redigerar skit snygga bilder!

Ännu en gång så ber jag om ursäkt, och fråga om det är ok att ta korten på min bil? Ska även underteckna dom med ditt namn!

Mvh
Senast redigerat av 940RDALLE (29 juni 2011)

255 Inlägg
29 juni 2011
940RDALLE skrev:
MadeByMe skrev:

940RDALLE!

Du får ta hans bilder hur mycket du vill, och ta bort loggan, och helt enkelt skita i hans namn då han har lagt ut den på nätet utan att be dig om lov eller skrivit kontrakt innan, så bara att ta dom & skriva vad ni vill, finns inget han kan anmäla, har pratat med en kille som är fotograf sen 20-30år tillbaka! Gör som jag & skriv vad ni vill!smile Mvh

Som sagt jag har absolut ingen aning om regler m.m vilket en fotograf säkerligen är mer påläst om! Men då får jag be så hemskt mycket om ursäkt för mitt ovetande, tyckte bara att det inte värkade rätt. Men nu har jag fått tebax min läxa big_smile jag har/ hade absolut inget emot att du fotat arangemanget om det värkade som så, och jag skulle aldrig förbjuda någon att ta kort på min bil. Hade jätte gärna viljat se ännu mer bilder av min bil smile förstår att det kostar mycket att driva foto studio m.m och som sagt du fångar o redigerar skit snygga bilder!

Ännu en gång så ber jag om ursäkt, och fråga om det är ok att ta korten på min bil? Ska även underteckna dom med ditt namn!

Mvh

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

255 Inlägg
29 juni 2011
Du får ta hans bilder hur mycket du vill, och ta bort loggan, och helt enkelt skita i hans namn då han har lagt ut den på nätet utan att be dig om lov eller skrivit kontrakt innan, så bara att ta dom & skriva vad ni vill, finns inget han kan anmäla, har pratat med en kille som är fotograf sen 20-30år tillbaka! Gör som jag & skriv vad ni vill! smile Mvh!

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
MattiasHedberg skrev:
940RDALLE skrev:
MadeByMe skrev:

940RDALLE!

Du får ta hans bilder hur mycket du vill, och ta bort loggan, och helt enkelt skita i hans namn då han har lagt ut den på nätet utan att be dig om lov eller skrivit kontrakt innan, så bara att ta dom & skriva vad ni vill, finns inget han kan anmäla, har pratat med en kille som är fotograf sen 20-30år tillbaka! Gör som jag & skriv vad ni vill!smile Mvh

Mvh

Låter bra att då har fått en mer insyn i det hela!
Det okej om du skriver Foto: Oskar Karlsson, TjofsMedia.se

MattiasHedberg skrev:
Du får ta hans bilder hur mycket du vill, och ta bort loggan, och helt enkelt skita i hans namn då han har lagt ut den på nätet utan att be dig om lov eller skrivit kontrakt innan, så bara att ta dom & skriva vad ni vill, finns inget han kan anmäla, har pratat med en kille som är fotograf sen 20-30år tillbaka! Gör som jag & skriv vad ni vill! smile Mvh!

Det är brott mot upphovsrättslagen ganska hårt. och behöver inget kontrakt heller.
Du får nog be din fotograf kompis att läsa på lagen lite, det har förändrat sig sen han började! smile

192 Inlägg
29 juni 2011
MattiasHedberg skrev:

Jag skulle inte vara så säker på det, jag uppmuntrar dig att göra så med någon av de hurtiga fotografer som finns här. Tro mig, de jobbar hårt och bjuder på mycket- men de bits också när någon tar dom för givet och ärligt talat inte visar någon respekt alls.

Do it, jag tar fram popcornen och följer den juridiska processen härifrån. Hoppas din polare lovat att pynta de rättsliga kostnaderna sen bara... cool

Renaultskadad
694 Inlägg
29 juni 2011
940RDALLE skrev:
MadeByMe skrev:
Fråga först, sen låna bild.

Du får ursäkta lite men jag tycker att du handlar helt fel här, därför måste jag få ge dig en läxa!

Ska börja med att det är ursnygga bilder, MEN tycker inte att du kan begära att man ska låna bilder på sina egna bilar? Då kan man vända på det hela o fråga dig om du har tillstånd av oss att fota våra bilar? Utan dom hade inte haft jobb eller tjänat pengar, medans du utsätter våra reg nr på hela nätet så kan det säkerligen begå ett brått med tex förfalskat ägarbevis m.m bara de kommer åt ett regnr! Även all fotografering när vi leker, om det nu inte skulle vara på ett inhängnat område och det blir en polis sak av det hela så har ju dom ett ganska säkert bildbevis om du förstår vad jag menar? Kanske drog det hela väldigt långt med alla framtida händelser men jag tänker iaf inte fråga om lov att ta bilderna på min egna bil, och absolut inte anstränga mig för att göra reklam åt någon jag inte känner eller får pengar för! Om du sedan lägger upp dom för allmänheten så är det ju ditt bekymer att göra reklam, sätt din loga/ namn på bilderna eller begär betalning för ditt arbete för att sedan lägga upp bilderna?

Vill inte värka spydig eller något men jag tyckte bara att du handlar det hela fel!

MVH

Jösses vilket korkat inlägg. som du säkert fått höra, snälla läs på lite innan du klagar på en fotograf

255 Inlägg
29 juni 2011
Kommer hädanefter att ringa den fotografen, då man får vad man ber för! Har iof inte bett om någon bild och klagar heller inte på den bild jag fick, riktigt grym, men tyvärr ringer hellre han! Och garaget.org, sug något, ni moderatorer har inget liv! Förflyttar mig helt till en annan sida istället! bye bye!

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
MattiasHedberg skrev:
Kommer hädanefter att ringa den fotografen, då man får vad man ber för! Har iof inte bett om någon bild och klagar heller inte på den bild jag fick, riktigt grym, men tyvärr ringer hellre han! Och garaget.org, sug något, ni moderatorer har inget liv! Förflyttar mig helt till en annan sida istället! bye bye!

Mattias blev ledsen. för hans bil blev offline för han hade bild från mig som han fick använda med min text.. men som han valde och tog bort.

Nuff said.

Renaultskadad
694 Inlägg
29 juni 2011
haha. fler skulle ta samma beslut då det finns för mycket nötter på garaget. TYVÄRR.
men ändå kul att se smile

1 738 Inlägg
29 juni 2011
Defcon skrev:
940RDALLE skrev:
MadeByMe skrev:
Fråga först, sen låna bild.

Du får ursäkta lite men jag tycker att du handlar helt fel här, därför måste jag få ge dig en läxa!

Ska börja med att det är ursnygga bilder, MEN tycker inte att du kan begära att man ska låna bilder på sina egna bilar? Då kan man vända på det hela o fråga dig om du har tillstånd av oss att fota våra bilar? Utan dom hade inte haft jobb eller tjänat pengar, medans du utsätter våra reg nr på hela nätet så kan det säkerligen begå ett brått med tex förfalskat ägarbevis m.m bara de kommer åt ett regnr! Även all fotografering när vi leker, om det nu inte skulle vara på ett inhängnat område och det blir en polis sak av det hela så har ju dom ett ganska säkert bildbevis om du förstår vad jag menar? Kanske drog det hela väldigt långt med alla framtida händelser men jag tänker iaf inte fråga om lov att ta bilderna på min egna bil, och absolut inte anstränga mig för att göra reklam åt någon jag inte känner eller får pengar för! Om du sedan lägger upp dom för allmänheten så är det ju ditt bekymer att göra reklam, sätt din loga/ namn på bilderna eller begär betalning för ditt arbete för att sedan lägga upp bilderna?

Vill inte värka spydig eller något men jag tyckte bara att du handlar det hela fel!

MVH

Jösses vilket korkat inlägg. som du säkert fått höra, snälla läs på lite innan du klagar på en fotograf

Varför ens lägga sig i vårat samtal med en så meningslöst inlägg??? Har sagt att jag hade fel enligt svensk lag men tycker ändo att det är helt fel, tyvärr är det vårt korkade avlånga land som bestämt alla urflippade regler!

Vet att många tycker samma som mig, tycker absolut inte det var ett korkat inlägg av mig att få utrycka som jag tycker o tänker! Dock var jag inte påläst därför hade jag fel!

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
slutdiskuterat om detta nu! smile

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
29 juni 2011
vill man inte visa reg nr. så ta bort skylten eller sätt på en utställningsskylt med skoj text...

2 Inlägg
30 juni 2011
Superior-Micke_J skrev:
Konstruktiv kritik nu då jag gillar din fotostil och undrar ifall det inte är din kamera som felar... Men saknas det inte lite färg i bilderna? De känns ofta livlösa liksom? Vet att du inte går på så hårt med PS i efterhand, men ändå?

Annars gillade jag skarpt montaget med driftingen, det var rätt häftigt!

Håller med Micke lite Oskar tongue

Sök