3701
Sök

Kan ac gå sönder vid byte av topplockspackning

3 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
Fick nyligen hem min saab 9-5 årsmodell 99, har bytt turbo och topplockspackning. Inte nog med att man fick hosta upp många sköna tusenlappar för reparationen, AC slutade fungera.  AC kylde jätte bra innan verkstadsbesöket.
Lämnar tillbaka bilen och får betala 1500kr för felsökning och får beskedet läckage vid torkfilter. Så får ett kostnads förslag på ytterligare 6000kr för byte av torfilter.

Min fråga är: Kan det hända nåt med AC när det byttes topplockspackning och turbo eller har jag bara sån jäkla otur att AC slutar fungera efter verkstads besöket.
Såg fram emot semestern med en bil som har fungerande ac och pengar i plånboken sad men har snart inget av det sad
Senast redigerat av Benchwarmer (2 juli 2011)

3 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Har åkt till en annan verkstad och fått kostnadsförslag på halva priset av ac reparationen. Hoppas det bara blir bra gjort nu bara.
Tack för alla svar jag kunnat fått av er experter big_smile  Snällt att ni delar med er av era kunskaper och erfarenheter big_smile
Tycker det borde finnas nån som vet om AC kan skadas/påverkas vid ett byte av turbo och topplockspackning. hmm
Senast redigerat av Benchwarmer (5 juli 2011)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 juli 2011
Lär väl mest troligt vara så att någon slang fått sig en smäll eller att dom var gamla och stela så dom spruckit när dom har lagt ac-kompressorn åt sidan för att kunna få av toppen. Ganska mycket som ska flyttas undan för att få av en topp i en modern bil...

Så ja, dom kan ha sabbat ACn men det betyder ju inte att dom måste ha gjort det.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
5 juli 2011
Ja, om man rent fysiskt råkar komma åt och förstöra... Allt är möjligt, det omöjliga är bara lite mindre troligt...

Man kan ju också tänka sig konspirationsteorin jag själv ibland trott på efter vissa verkstadsbesök:
Att dom "skapar" nya fel som helst ska komma efter ett tag - så att man kommer tillbaka...

/Mattias

629 Inlägg
5 juli 2011
När dom plockat bort A/C kompressorn, kanske dom glömde fylla den sen igen bara?
Behöver ju inte vara värre än så..

Mröh

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 juli 2011
Dagge88 skrev:
När dom plockat bort A/C kompressorn, kanske dom glömde fylla den sen igen bara?
Behöver ju inte vara värre än så..

Gör dom det ordentligt plockar dom inte bort AC-kompressorn utan lossar och flyttar den.

Helt onödigt att öppna AC-systemet för att plocka av toppen...

Men mycket möjligt att dom varit lata och skruvat bort den helt för att komma åt lättare och sen bara satt dit den igen och låtsats som ingenting....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

629 Inlägg
5 juli 2011
TBOC_Razor skrev:
Gör dom det ordentligt plockar dom inte bort AC-kompressorn utan lossar och flyttar den.

Helt onödigt att öppna AC-systemet för att plocka av toppen...

Men mycket möjligt att dom varit lata och skruvat bort den helt för att komma åt lättare och sen bara satt dit den igen och låtsats som ingenting....

ingen aning om hur det ser ut i motorrummet på 9-5or, var bara en teori.

Kollat säkringen till kompressorn förresten?

Mröh

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 juli 2011
Men ar du torkfiltret som sitter framme i grillen? När jag hade Aeron inne på kompressorbyte ingick nytt torkfilter. Kompressor + torkfilter + gas + arbete med kvitto = 8500 spänn. Så 6000 för att byta bara ett torkfilter låter inte rimligt någonstans. Han sade att han fick ge 6000 för kompressorerna, så det lämnar 2500 för torkfilter, arbete och gas. Rimligtvis går ett torkfilter inte lös på mer än ett par hundra, och det är ju lätt åtkomligt.

629 Inlägg
5 juli 2011
Ett torkfilter till 940 (borde kosta ungefär samma till 9-5) kostar runt 450kr...
Så 2500 för ett torkfilter låter jävligt dyrt, fast det kanske är arbetet som tillkommer iofs.

Mröh

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 juli 2011
Dagge88 skrev:
Ett torkfilter till 940 (borde kosta ungefär samma till 9-5) kostar runt 450kr...
Så 2500 för ett torkfilter låter jävligt dyrt, fast det kanske är arbetet som tillkommer iofs.

Nej nej, jag skrev 2500 för torkfilter, byte av kompressor och tömning/fyllning av gas, provtryckning etc smile

Därav var också min tanke att filtret bara kostar ett par hundralappar-

911 Inlägg
5 juli 2011
Tyvärr men man plockar inte ens bort ac kompressorn när man byter topp packning, Den är fäst längst ner mot motor blocket, ovanför ac kompressorn finns, vattenpumpen , och ovanför den finns servopumpen , så servot viker man mot sidan och vattenpumpen minns jag inte om man behöver ta bort den helt!

Det är rätt så vanligt att det
Senast redigerat av zortep (5 juli 2011)

pic up the phone, wazzzaaa

Sök