Oavsett vad du köper så är det första du ska göra är svetsa diffen, fixa bättre väghållning och en riktig stol. Ingen ide å krångla med lamelldiffar å dylikt om det ska vara ett budget bygge. Stolen behövs för att kunna fokusera på att köra och inte på att hålla din kropp på plats
Nu kommer mina högst personliga åsikter om olika bilar, får gärna sågas av dom som tror dom vet bättre
940n känns mycke klumpigare är en 740 så jag föredrar en 740. 240 har bättre balans och handbroms än dom 2 andra men det känns som man får lägga mer på väghållningen än på en 740, det gäller även 940 som behöver mer uppstyvning oxå.
e30 är en väldigt bra bil för nybörjare då den är rätt kort och "elak" i sina returer om man inte har koll. Bra å lära sig i då andra bilar kommer kännas långsamma i viktförskjutningen sen. Skulle satsat på 318is lr 325, är det bättre chassiet och bromsar på båda (även på kombin oavsett motor). Is:en är mer balanserad och varvvillig samt går billigare om du ska bruksa den oxå. 325 orkar ju naturligtvis mer men kan bli lite fram tung, ställer högre krav på dina fram däck.
200sx s13, oxå en välbalanserad och "snäll" bil i sitt uppträdande. Har tyvärr inte haft möjlighet å testa en fullt ut men har känt på en med coilovers, stol, rensad och lite basic trim. Tyckte väldigt mycke om upplevelsen, kändes väldigt neutral och man fick högt förtroende för bilens beteende. Det man får se upp med är väl motorn, dom börjar ju ha gått endel å förmodligen så har den ju haft fler än en som gasat med den. Så en lättare renovering och bra kolla på oljemängd samt tryck är nödvändigt.
Vet inte vad du har för budget men ska den hållas runt 10 så hade jag nog kört på en rensad 740 turbo eller 16v. Ett steg upp så e30n och vill du lägga ytterligare så är det nog s13 som lockar mest om jag skulle valt. Får väl tilläga att jag älskar min is, den är lite klen för drifta på 3an men iom att den är så balanserad vågar och går det åka med mycke attack å det är j***ligt roligt.