3011
Sök

Val av drifting bil

91 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#1
Tjenare jag har funderat på att ta och köpa mig en billig drifting bil. och då har jag kollat runt på volvo 240 turbo och volvo 740 turbo och volvo 940 turbo. vad tycker ni om detta är dom? Vilken av dom ska man välja? och i sånafall varför ska jag välja just den?
Jag har ingen budget alls men skaffar pengar på det enna eller andra sättet. Men skulle vilja ha den bästa drifting bilen. Tänkte att dom här bilarna var bäst att välja eftersom att det finns väldigt mycket reservdelar till dom. Tack på förhand för alla svar:)

1 146 Inlägg
28 juni 2011
#2
940 LTT självklart smile
med m 90 låda


5 Inlägg
28 juni 2011
#3
Håller med Aquilo, Volvo 940 LTT!
Riktigt roligt o ligga o kasa med smile

1 146 Inlägg
28 juni 2011
#4
+ dom är lätt meckade me... så det är en fördel
sen om du vill göra om den till en HTT då är det bara fixa en t-kors och ställa in trycket lite mera...
eller om du vill skippa t-korset så köper du en starkare WG tro jag om jag har nu har rätt smile hehe smile

sen kan man göra en massa roligt med bilen smile
bakhjulsdrift äger smile


5 Inlägg
28 juni 2011
#5
La senast o kasa med en 945 Turbo inatt wink

1 146 Inlägg
28 juni 2011
#6
Skylinee skrev:
La senast o kasa med en 945 Turbo inatt wink

smile


91 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#7
Tackar låter som att Volvo 940 turbo är bra att ha som drifting bil. Men hur kommer det sig då att det är många volvo 740 turbo som ligger och driftar då?smile

5 Inlägg
29 juni 2011
#8
Dom ändrar viktfördelningen på hela bilen smile
dvs flyttar kanske batteriet bakåt i bilen, etc smile
och att dom väger ingenting i baken
Senast redigerat av Skylinee (29 juni 2011)

91 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#9
AA okej. Jag kollade runt lite nu och hittade en bmw e30 318 skulle det funka också kanske?

"Unloaded"
1 557 Inlägg
29 juni 2011
#10
Absolut, men motorn räcker tyvärr inte till mkt och är en av de sämre motorerna du kan ha oavsett kategori. Om det inte är en 318IS med tillvald diffbroms; då har du sladdbil, dra ur all onödig inredning etc. samt byt ut till plastskärmar, huv och baklucka så lär det gå rätt lätt tongue Sikta på en utan taklucka och utan elhissar osv. osv. Och sen siktar du på styrväxel från en E36, så slipper du gnida runt ratten sjuttioelva varv.

"When innovation meets passion!"

Avstängd
1 714 Inlägg
29 juni 2011
#11
Tillvald diffbroms? fan det går väl att köpa till efterhand, eller dra fram svetsen och spara 5 tusen kanske?

Huvudsaken är att du kan köra med coilovers runtom och lite mer hjulinställningar än en stel axel.

För tusan, E30 istället för 740 definitivt, E30 är en motorsport-inspirerad bil, volvo är säkerhetslådor/landsvägslok.


91 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#12
vad är skillnaden mellan en bmw e30 318 och en bmw e30 318is?

Avstängd
1 714 Inlägg
29 juni 2011
#13
langen93 skrev:
vad är skillnaden mellan en bmw e30 318 och en bmw e30 318is?

Äh, det är ändå 320 och uppåt som gäller!
Senast redigerat av Emilius (29 juni 2011)


5 Inlägg
29 juni 2011
#14
Langen93; Om du nu köper en Volvo 940 Turbo, köp då en lockerdiff, så du slipper köpa ny bakaxel hela tiden, för du lär ju rasa en bakaxel för eller senare..

Med en Lockerdiff, så låter de förjävligt när du typ svänger, för den vill kugga över.
sen när du kör ibland, så hugger bilen, för den vill låsa bakaxlen, men det är värt de!..
Fråga Equinox wink

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
29 juni 2011
#15
langen93 skrev:
vad är skillnaden mellan en bmw e30 318 och en bmw e30 318is?

318i årsmodell 88- har en skitmotor (M40) som bör undvikas. Motorerna innan årsmodell 88 ska tydligen vara av bättre kvalité?


Maskinen i 318is är i alla fall starkare och trevligare.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2011
#16
IceEyes skrev:
langen93 skrev:
vad är skillnaden mellan en bmw e30 318 och en bmw e30 318is?

318i årsmodell 88- har en skitmotor (M40) som bör undvikas. Motorerna innan årsmodell 88 ska tydligen vara av bättre kvalité?


Maskinen i 318is är i alla fall starkare och trevligare.

Tidigare satt M10-fyran i 318i, lycka till med att ta död på en sådan! Från och med 1988 kom däremot M40 och den tar istället död på sig själv genom att kamaxeln är felbelastad.

En 318is har däremot en maskin som heter M42, en riktigt pigg motor där effekten spekuleras vara nerskriven på grund av vissa länders skatteregler. Klart piggare än en 320i, men sexans ljud och karaktär är värt mycket!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
29 juni 2011
#17
Emilius skrev:
Tillvald diffbroms? fan det går väl att köpa till efterhand, eller dra fram svetsen och spara 5 tusen kanske?

Huvudsaken är att du kan köra med coilovers runtom och lite mer hjulinställningar än en stel axel.

För tusan, E30 istället för 740 definitivt, E30 är en motorsport-inspirerad bil, volvo är säkerhetslådor/landsvägslok.

Klart det går att köpa i efterhand eller låta ESAB eller AGA hjälpa till på traven istället.

Och hellre en 318is än en 320, isåfall 323/325 och uppåt.

"When innovation meets passion!"

Gött mos
1 096 Inlägg
29 juni 2011
#18
Nissan S13, min bror "S13Rasmus" här inne driftar med en sån. De är precis lika lättmeckade sm en volvos 200/700/900 och det finns verkligen MASSOR med delar till den bilen.. ja blir avundsjuk hela tiden när han köper skitfina grejer till superpriser  tongue

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

80 Inlägg
29 juni 2011
#19
Oavsett vad du köper så är det första du ska göra är svetsa diffen, fixa bättre väghållning och en riktig stol. Ingen ide å krångla med lamelldiffar å dylikt om det ska vara ett budget bygge. Stolen behövs för att kunna fokusera på att köra och inte på att hålla din kropp på plats smile

Nu kommer mina högst personliga åsikter om olika bilar, får gärna sågas av dom som tror dom vet bättre wink

940n känns mycke klumpigare är en 740 så jag föredrar en 740. 240 har bättre balans och handbroms än dom 2 andra men det känns som man får lägga mer på väghållningen än på en 740, det gäller även 940 som behöver mer uppstyvning oxå.

e30 är en väldigt bra bil för nybörjare då den är rätt kort och "elak" i sina returer om man inte har koll. Bra å lära sig i då andra bilar kommer kännas långsamma i viktförskjutningen sen. Skulle satsat på 318is lr 325, är det bättre chassiet och bromsar på båda (även på kombin oavsett motor). Is:en är mer balanserad och varvvillig samt går billigare om du ska bruksa den oxå. 325 orkar ju naturligtvis mer men kan bli lite fram tung, ställer högre krav på dina fram däck.

200sx s13, oxå en välbalanserad och "snäll" bil i sitt uppträdande. Har tyvärr inte haft möjlighet å testa en fullt ut men har känt på en med coilovers, stol, rensad och lite basic trim. Tyckte väldigt mycke om upplevelsen, kändes väldigt neutral och man fick högt förtroende för bilens beteende. Det man får se upp med är väl motorn, dom börjar ju ha gått endel å förmodligen så har den ju haft fler än en som gasat med den. Så en lättare renovering och bra kolla på oljemängd samt tryck är nödvändigt.

Vet inte vad du har för budget men ska den hållas runt 10 så hade jag nog kört på en rensad 740 turbo eller 16v. Ett steg upp så e30n och vill du lägga ytterligare så är det nog s13 som lockar mest om jag skulle valt. Får väl tilläga att jag älskar min is, den är lite klen för drifta på 3an men iom att den är så balanserad vågar och går det åka med mycke attack å det är j***ligt roligt.


1 938 Inlägg
29 juni 2011
#20
940 turbo me någon större turbo typ t18 och gröna spridare å sånt där lull-lull och svetsad diffklump lär väl säkert funka, kostar ju gratis nästan.


Sök