3581
Sök

Mest felfria automatlådan i dieselbil? Köpråd för kombibil med dieselspis.

57 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#1
Jag ska köpa en automatväxlad dieselkombi för max 200 000 kr.

Tycker mig förstå att automatlådorna ofta orsakar lite mer problem än manuella diton.

Ex VAG-gruppens dubbelkopplingslåda som verkar ha stora problem och jag tycker man ofta läser om Volvoägare som tvingas byta låda.

Jag kör idag en manuell V70N med bensinmotor och skulle egentligen vilja ha en nyare V70 med automat.

Rent generellt, vilka är de mest problemfria bilarna med dielsel och automat?

Om man går på en V70, är det någon årsmodell på lådan som håller bättre?

Alla tankar mottas tacksamt.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2011
#2
Orden "Volvo" och "problemfri" går inte ihop idag, vill du ha en så problemfri som möjligt idag så är det tyskt du bör titta efter. BMW, Toyota(Lexus) och Subaru är de märken som håller bäst och har mest nöjda ägare så jag hade letat bland dessa.

Men kan däremot säga att visst har problem förekommit kring VAG´s DSG-låda, men har på jobbet haft två stycken Passat med stora dieseln och denna låda; En FWD 2006 som idag är bytt mot en AWD 2010. Som du kan tänka dig behandlas bilar med många förare men en juridisk person som ägare inte alltid väl, jag får påstå att jag är snäll vid dem men de flesta struntar fullständigt i saker som att bilen skall sluta rulla bakåt innan man lägger i D, att inte varva och kasta i D (Yngre förmågor tyckte det var roligt att få FWDn att spinna...) och så vidare. Trots detta krånglade aldrig växellådan i dessa bilar, och 06an hade rullat 11.000mil när den byttes. Vill inte påstå att den är problemfri, men tycker inte den är klen heller, det är en avancerad konstruktion helt enkelt! smile

Passat är en väldigt bra bil, detsamma gäller V70 som jag kört mycket som hyrbil. Men jag hade utan tvekan köpt en BMW 520d om jag var dig, en lyxbil på ett vis som varken Volvo eller VW är ens i närheten av och dricker trots det löjligt lite (0.5-0.6L/milen blandad körning). Har haft problem med glapp i framvagnen och köper du ett exemplar med mycket utrustning finns där mycket som kan krångla i teorin, men i övrigt en helt underbar bil att färdas i!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

42 Inlägg
29 juni 2011
#3
Rquired skrev:
Orden "Volvo" och "problemfri" går inte ihop idag, vill du ha en så problemfri som möjligt idag så är det tyskt du bör titta efter. BMW, Toyota(Lexus) och Subaru är de märken som håller bäst och har mest nöjda ägare så jag hade letat bland dessa.

Men kan däremot säga att visst har problem förekommit kring VAG´s DSG-låda, men har på jobbet haft två stycken Passat med stora dieseln och denna låda; En FWD 2006 som idag är bytt mot en AWD 2010. Som du kan tänka dig behandlas bilar med många förare men en juridisk person som ägare inte alltid väl, jag får påstå att jag är snäll vid dem men de flesta struntar fullständigt i saker som att bilen skall sluta rulla bakåt innan man lägger i D, att inte varva och kasta i D (Yngre förmågor tyckte det var roligt att få FWDn att spinna...) och så vidare. Trots detta krånglade aldrig växellådan i dessa bilar, och 06an hade rullat 11.000mil när den byttes. Vill inte påstå att den är problemfri, men tycker inte den är klen heller, det är en avancerad konstruktion helt enkelt! smile

Passat är en väldigt bra bil, detsamma gäller V70 som jag kört mycket som hyrbil. Men jag hade utan tvekan köpt en BMW 520d om jag var dig, en lyxbil på ett vis som varken Volvo eller VW är ens i närheten av och dricker trots det löjligt lite (0.5-0.6L/milen blandad körning). Har haft problem med glapp i framvagnen och köper du ett exemplar med mycket utrustning finns där mycket som kan krångla i teorin, men i övrigt en helt underbar bil att färdas i!

Så VW ligger högt när det gäller minst problem? Är själv sugen på en dieselkombi och kikat åt golf variant. Nästan lika bra som passat eller?
Jag är egentligen ute efter två saker. Så låg bränsleförbrukning som möjligt och så hållbar/driftsäker som möjligt. Sen bryr jag mig inte om så mycket annat.

Ursäkta trådkapningen men det gäller iallafall samma sak (dieselkombi) smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2011
#4
topline2 skrev:
Rquired skrev:
Orden "Volvo" och "problemfri" går inte ihop idag, vill du ha en så problemfri som möjligt idag så är det tyskt du bör titta efter. BMW, Toyota(Lexus) och Subaru är de märken som håller bäst och har mest nöjda ägare så jag hade letat bland dessa.

Men kan däremot säga att visst har problem förekommit kring VAG´s DSG-låda, men har på jobbet haft två stycken Passat med stora dieseln och denna låda; En FWD 2006 som idag är bytt mot en AWD 2010. Som du kan tänka dig behandlas bilar med många förare men en juridisk person som ägare inte alltid väl, jag får påstå att jag är snäll vid dem men de flesta struntar fullständigt i saker som att bilen skall sluta rulla bakåt innan man lägger i D, att inte varva och kasta i D (Yngre förmågor tyckte det var roligt att få FWDn att spinna...) och så vidare. Trots detta krånglade aldrig växellådan i dessa bilar, och 06an hade rullat 11.000mil när den byttes. Vill inte påstå att den är problemfri, men tycker inte den är klen heller, det är en avancerad konstruktion helt enkelt! smile

Passat är en väldigt bra bil, detsamma gäller V70 som jag kört mycket som hyrbil. Men jag hade utan tvekan köpt en BMW 520d om jag var dig, en lyxbil på ett vis som varken Volvo eller VW är ens i närheten av och dricker trots det löjligt lite (0.5-0.6L/milen blandad körning). Har haft problem med glapp i framvagnen och köper du ett exemplar med mycket utrustning finns där mycket som kan krångla i teorin, men i övrigt en helt underbar bil att färdas i!

Så VW ligger högt när det gäller minst problem? Är själv sugen på en dieselkombi och kikat åt golf variant. Nästan lika bra som passat eller?
Jag är egentligen ute efter två saker. Så låg bränsleförbrukning som möjligt och så hållbar/driftsäker som möjligt. Sen bryr jag mig inte om så mycket annat.

Ursäkta trådkapningen men det gäller iallafall samma sak (dieselkombi) smile

Tyvärr inte, VW ligger någonstans där i mitten. De två Passat vi haft på jobbet har absolut inte varit felfria, men växellådorna har inte krånglat och det var det jag ville få fram! Ingen av dem var något problembarn på något vis heller; Det var mest småfel, som att handbromsen (Elektrisk) vägrade att dra åt (Vanligast) eller släppa ibland och så vidare.

Frågan är vilken budget du har? För Volvo ligger generellt inte i topp när det gäller driftsäkerhet, men i en V50 DRIVe finns inte särskilt mycket avancerad teknik som kan krångla och modellen är på väg att fasas ut: Det vill säga modellen är beprövad, barnsjukdomar har sorterats ut och du kan troligen få den till ett bra pris. En sådan är fruktansvärt snål om du inte har bråttom, och mer bil än en VW Golf i alla fall!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

6 632 Inlägg
29 juni 2011
#5
Subaru har inga diesel automater..

De/Dem

42 Inlägg
29 juni 2011
#6
Rquired skrev:
topline2 skrev:
Rquired skrev:
Orden "Volvo" och "problemfri" går inte ihop idag, vill du ha en så problemfri som möjligt idag så är det tyskt du bör titta efter. BMW, Toyota(Lexus) och Subaru är de märken som håller bäst och har mest nöjda ägare så jag hade letat bland dessa.

Men kan däremot säga att visst har problem förekommit kring VAG´s DSG-låda, men har på jobbet haft två stycken Passat med stora dieseln och denna låda; En FWD 2006 som idag är bytt mot en AWD 2010. Som du kan tänka dig behandlas bilar med många förare men en juridisk person som ägare inte alltid väl, jag får påstå att jag är snäll vid dem men de flesta struntar fullständigt i saker som att bilen skall sluta rulla bakåt innan man lägger i D, att inte varva och kasta i D (Yngre förmågor tyckte det var roligt att få FWDn att spinna...) och så vidare. Trots detta krånglade aldrig växellådan i dessa bilar, och 06an hade rullat 11.000mil när den byttes. Vill inte påstå att den är problemfri, men tycker inte den är klen heller, det är en avancerad konstruktion helt enkelt! smile

Passat är en väldigt bra bil, detsamma gäller V70 som jag kört mycket som hyrbil. Men jag hade utan tvekan köpt en BMW 520d om jag var dig, en lyxbil på ett vis som varken Volvo eller VW är ens i närheten av och dricker trots det löjligt lite (0.5-0.6L/milen blandad körning). Har haft problem med glapp i framvagnen och köper du ett exemplar med mycket utrustning finns där mycket som kan krångla i teorin, men i övrigt en helt underbar bil att färdas i!

Så VW ligger högt när det gäller minst problem? Är själv sugen på en dieselkombi och kikat åt golf variant. Nästan lika bra som passat eller?
Jag är egentligen ute efter två saker. Så låg bränsleförbrukning som möjligt och så hållbar/driftsäker som möjligt. Sen bryr jag mig inte om så mycket annat.

Ursäkta trådkapningen men det gäller iallafall samma sak (dieselkombi) smile

Tyvärr inte, VW ligger någonstans där i mitten. De två Passat vi haft på jobbet har absolut inte varit felfria, men växellådorna har inte krånglat och det var det jag ville få fram! Ingen av dem var något problembarn på något vis heller; Det var mest småfel, som att handbromsen (Elektrisk) vägrade att dra åt (Vanligast) eller släppa ibland och så vidare.

Frågan är vilken budget du har? För Volvo ligger generellt inte i topp när det gäller driftsäkerhet, men i en V50 DRIVe finns inte särskilt mycket avancerad teknik som kan krångla och modellen är på väg att fasas ut: Det vill säga modellen är beprövad, barnsjukdomar har sorterats ut och du kan troligen få den till ett bra pris. En sådan är fruktansvärt snål om du inte har bråttom, och mer bil än en VW Golf i alla fall!

Jag har ju varit inne på Volvo V50 Drive och är grymt sugen på en sådan men det faller på att Volvo Finans inte verkar ha låneskydd vilket känns som ett krav. Har iallafall inte kunnat hitta något om det.
Konstigt då nästan alla andra bilmärken har låneskydd där dom går in och betalar amortering vid ev arbetslöshet.
Finns visserligen inte i automat som trådskaparen efterlyste men i mitt fall vore den perfekt om det fanns låneskydd.
Ang min budget så ligger den väl som max på vad en V50 Drive kostar.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2011
#7
topline2 skrev:
Rquired skrev:
topline2 skrev:

Så VW ligger högt när det gäller minst problem? Är själv sugen på en dieselkombi och kikat åt golf variant. Nästan lika bra som passat eller?
Jag är egentligen ute efter två saker. Så låg bränsleförbrukning som möjligt och så hållbar/driftsäker som möjligt. Sen bryr jag mig inte om så mycket annat.

Ursäkta trådkapningen men det gäller iallafall samma sak (dieselkombi) smile

Tyvärr inte, VW ligger någonstans där i mitten. De två Passat vi haft på jobbet har absolut inte varit felfria, men växellådorna har inte krånglat och det var det jag ville få fram! Ingen av dem var något problembarn på något vis heller; Det var mest småfel, som att handbromsen (Elektrisk) vägrade att dra åt (Vanligast) eller släppa ibland och så vidare.

Frågan är vilken budget du har? För Volvo ligger generellt inte i topp när det gäller driftsäkerhet, men i en V50 DRIVe finns inte särskilt mycket avancerad teknik som kan krångla och modellen är på väg att fasas ut: Det vill säga modellen är beprövad, barnsjukdomar har sorterats ut och du kan troligen få den till ett bra pris. En sådan är fruktansvärt snål om du inte har bråttom, och mer bil än en VW Golf i alla fall!

Jag har ju varit inne på Volvo V50 Drive och är grymt sugen på en sådan men det faller på att Volvo Finans inte verkar ha låneskydd vilket känns som ett krav. Har iallafall inte kunnat hitta något om det.
Konstigt då nästan alla andra bilmärken har låneskydd där dom går in och betalar amortering vid ev arbetslöshet.
Finns visserligen inte i automat som trådskaparen efterlyste men i mitt fall vore den perfekt om det fanns låneskydd.
Ang min budget så ligger den väl som max på vad en V50 Drive kostar.

Visserligen ingen automat på V50 DRIVe men eftersom du skrev att förbrukningen gick först tänkte jag att manuell är ok i ditt fall! Tråkigt med Volvo finans, det finns ingen annan väg till en V50 som undviker Volvo finans? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

42 Inlägg
4 juli 2011
#8
Rquired skrev:
topline2 skrev:
Rquired skrev:
Tyvärr inte, VW ligger någonstans där i mitten. De två Passat vi haft på jobbet har absolut inte varit felfria, men växellådorna har inte krånglat och det var det jag ville få fram! Ingen av dem var något problembarn på något vis heller; Det var mest småfel, som att handbromsen (Elektrisk) vägrade att dra åt (Vanligast) eller släppa ibland och så vidare.

Frågan är vilken budget du har? För Volvo ligger generellt inte i topp när det gäller driftsäkerhet, men i en V50 DRIVe finns inte särskilt mycket avancerad teknik som kan krångla och modellen är på väg att fasas ut: Det vill säga modellen är beprövad, barnsjukdomar har sorterats ut och du kan troligen få den till ett bra pris. En sådan är fruktansvärt snål om du inte har bråttom, och mer bil än en VW Golf i alla fall!

Jag har ju varit inne på Volvo V50 Drive och är grymt sugen på en sådan men det faller på att Volvo Finans inte verkar ha låneskydd vilket känns som ett krav. Har iallafall inte kunnat hitta något om det.
Konstigt då nästan alla andra bilmärken har låneskydd där dom går in och betalar amortering vid ev arbetslöshet.
Finns visserligen inte i automat som trådskaparen efterlyste men i mitt fall vore den perfekt om det fanns låneskydd.
Ang min budget så ligger den väl som max på vad en V50 Drive kostar.

Visserligen ingen automat på V50 DRIVe men eftersom du skrev att förbrukningen gick först tänkte jag att manuell är ok i ditt fall! Tråkigt med Volvo finans, det finns ingen annan väg till en V50 som undviker Volvo finans? smile

Har kikat lite men vet inte vilken väg man ska välja. Vanligt banklån brukar väl betyda mycket högre ränta än ett billån via handlaren?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 juli 2011
#9
topline2 skrev:
Rquired skrev:
topline2 skrev:

Jag har ju varit inne på Volvo V50 Drive och är grymt sugen på en sådan men det faller på att Volvo Finans inte verkar ha låneskydd vilket känns som ett krav. Har iallafall inte kunnat hitta något om det.
Konstigt då nästan alla andra bilmärken har låneskydd där dom går in och betalar amortering vid ev arbetslöshet.
Finns visserligen inte i automat som trådskaparen efterlyste men i mitt fall vore den perfekt om det fanns låneskydd.
Ang min budget så ligger den väl som max på vad en V50 Drive kostar.

Visserligen ingen automat på V50 DRIVe men eftersom du skrev att förbrukningen gick först tänkte jag att manuell är ok i ditt fall! Tråkigt med Volvo finans, det finns ingen annan väg till en V50 som undviker Volvo finans? smile

Har kikat lite men vet inte vilken väg man ska välja. Vanligt banklån brukar väl betyda mycket högre ränta än ett billån via handlaren?

Jag har ingen koll tyvärr, men det måste vara värt att kontrollera? Har dem schysta villkor kan du köpa Volvo! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök