2591
Sök

Volvo s40 T4 turbo problem? laddar vid 4000 varv?

136 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#21
Nej ingenting lyser hmm Får inga felkoder


136 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#22
Men denna sitter inte vid gasspjället utan det sitter på andra sidan,

Den suger luft vid tomgång men vid gaspådrag så blåser den ut luft?

"DÄR SATT INGEN SLANG FRÅN BÖRJAN" men sedan jag satte på en slang ( går rakt ut i luften ) har den börjat gå normalt, förstår inte eftersom den har samma funktion som innan men helt plötsligt funkar de?

Hur ska de se ut där? ska där vara en slang som går ut i luften eller ska den vara kopplad någonstanns?
Kolla på bilderna så ser ni var ventilen sitter på vänstersidan av motorn.


151 Inlägg
12 juli 2011
#23
Nu vet jag inte om denna bilden hjälper men det var den enda jag kunde hitta i vadis. Ska kolla vidare om det behövs. Nippeln du har tagit bild på verkar vara nummer 8.

  http://img140.imagevenue.com/loc349/th_492991680_s40_122_349lo.bmp
Senast redigerat av EvoJenza (12 juli 2011)


136 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#24
Jaa jag tror det är den big_smile

den sitter på den sidan insuget iallafall och den ser ut så

Men vad är det för något???


136 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#25
men min saknar det som liknar ett U och ringen runt om?

Enligt min bild är det helt plant med bara ventilen som sticker ut?


151 Inlägg
13 juli 2011
#27
Ta artikelnumret och ring volvo. Är dock inte säker om det är samma nummer på svenska marknaden. Prova iallafall


3 Inlägg
19 juli 2011
#28
Om du menar att ni satte en slang på denna http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1351257 och sen pluggade den? Var det då den bara laddade 0,4?

Tänkte nämligen för jag har en v40 T4 som laddar 1,1 bar, det sitter en slang där på "ventilen" och den slangen är pluggad.
Och slangen som troligtvis suttit där innan ligger lös och sönderskavd bredvid.

Har någon några svar på varför den är pluggad, vad fyller det för funktion osv eller försämrar det bara då det ger 0,4 bar då den är pluggad på Whispers bil?
Senast redigerat av varamopeder (19 juli 2011)

136 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#29
Har löst de problemet nu smile

Precis som du sa varamopder låg slangen bredvid VÄLDIGT VÄLDIGT osynligt men vi hittade den smile
Vet inte vad slangen har med att göra men misstänker någon form av motorandning.

Nu känner jag att bilen börjar ladda vid 2500 varv men den laddar bara 0.4 bar då och sen vid 4000 varv går den upp på 1.1 bar.

Varför får jag inte någon ladd på 1.1 bar redan vid 2500 varv?

Nu känns de som en ståstegs turbo x) 0.4 vid 2500 och 1.1 vid 4000

Någon som kan förstå sig på detta?


63 Inlägg
19 juli 2011
#30
Jag har också bara 0.4-0.5 vid vid 2500varv och fullt laddtryck 1.3bar vid 3500varv.
Byt till pysventil/strypventil om du vill kringgå magnetventilens styrning!
Gött att det löste sig!

136 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#31
Det konstiga är att min slang fortsätter vidare in i något alu rör?

Den slangen som låg lös, den går från ventilen ( där jag inte hade någon från början ) och vidaren in i ett metal/aluminiumrör så antar att min inte är pluggad?


136 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#32
aa men tar inte motor och så skada om du byter ut magnetventilen till pysventil?


136 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#33
Aa, stoneman du ska ha STORT tack, du hjälpte mig hela vägen, uppskattar de enormt smile


136 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#34
Även du Evojenza smile


63 Inlägg
19 juli 2011
#35
Du får oftast ett jämnare laddtryck med stryp/pysventil. Dock så förbikopplar du laddtrycks begränsningar i vissa varvtalsområden i mellanregistret som kan orsaka sneda vevstakar. Ställer du pysventilen till samma laddtryck som magnetventilen så är det oftast ingen fara men vill man vara på säkra sidan så kör på magnetventilen! Dock så får du leva med en laddtrycksbegränsning innan 3500 varv!
Har du en gammal magnetventil som är "rund" så byt mot en som är "fyrkantig" (den nya modellen). Den fungerar sjukt mycket bättre!
Kör hårt!

136 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#36
själva min magnetventil den svarta behållaren är rektangulär?

Är det den du kallar för den bättre modellen?

Aa men tar det mycket stryck, snackade men en kille som sa att t4 motorn är god för 400 hk?


136 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#37
kommer ställa laddet på 1.1 isåfall eftersom det är det BSR rekomenderar till steg 2


63 Inlägg
19 juli 2011
#38
Whisper skrev:
själva min magnetventil den svarta behållaren är rektangulär?

Är det den du kallar för den bättre modellen?

Aa men tar det mycket stryck, snackade men en kille som sa att t4 motorn är god för 400 hk?

Ja precis den rektangulära är den bättre av dom!
Kan inte vad T4 motorerna klarar men 400hk låter mycket?
Köp dig en strypventil av denna typ http://www.blocket.se/kronoberg/Strypve … 15&w=3 och ställ den på 1.1bar!
Låt din magnetventil vara inkopplad i elkontakten men dra ut slangarna till strypventilen! Den kostar bara 350kr så du kan ju testa och se ifall det blir bättre! smile
Ställer du ett högre laddtryck så finns det risk att den går magert = inte bra!

136 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#39
Aa precis, när jag kör den på 1.1 bar smile

Sen till vintern när den ska bli steg 3 chippad kan jag höja laddet till 1.3-1.4 enligt vad BSR rekomenderar till steg 3 tongue

Följer BSR anvisningarna för bästa hållbarhet och resultat smile


136 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#40
Har precis lagt ut bilen på garaget så 2 bilder finns smile

Fler kommer när punkteringen är fixad ( Vägverkets jävla djupa hålor som inte är fixade sen i vintras )



Sök