4732
Sök

Saab 900 II -94. Vägrar starta helt plötsligt en morgon??

1 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
Som rubriken lyder.
Igår körde jag bilen hem från jobbet och den gick som vanligt (inga problem, konstiga ljud, varningslampor osv osv).

Nu imorses när jag skulle starta bilen och åka iväg till jobbet så gick bilen bara runt utan att starta.
Den tände alltså inte. inga konstiga ljud, ingen bensinlukt eller nånting, den vägrade helt enkelt bara att tända och köra iväg?

Någon som har vart med om detta fenomen förut?

16 Inlägg
16 juli 2011
Du har händelse vis inte bytt batteri på bilen nyligen???

311 Inlägg
16 juli 2011
Körde du mkt i regn? Har för mig deras tändkasetter är känsliga mot fukt? Kanske blandar ihop med nån annan del men rätta mig gärna!
Senast redigerat av BillyBooy (16 juli 2011)

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 juli 2011
Tre saker brukar det kunna vara om du parkerar en fungerande Saab för att sedan inte kunna starta den:

* Tändkassett. Gäller bara om du har turbo, annars har du fördelare, rotor och tändkablar att kontrollera.

* Vevaxellägesgivare. Ger en signal till styrboxen att motorn snurrar. Vid t ex en olycka är det meningen att den ska klippa bränslet till motorn. Den kan gå sönder när du beställer en korv i kiosken och ger den ingen signal när du drar på starten kopplas soppan aldrig på.

* Soppapumpen. Kan också gå sönder "bara så där". Biltema har för 400, men du får skarva på ny slang och så själv. På en ng900 får du antingen plocka ned tanken eller klippa ett hål i baggaet med plåtsax för att komma åt pumparmaturen.

Startar bilen på startgas är det mest troligt sopparelaterat. Lossa grova slangen till insuget och spraya på rejält och försök sedan starta. Tänder han då får du gå på och provbyta grejor.

Sök