3830
Sök

Turbo kass, tips på ny turbo? Volvo 940 B230fk

glad
493 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej, min turbo är kass, och har börjat suga olja, så tänkte det är lika bra att slänga dit en lite större.
tips på aggreggat som passar direkt på? vill inte behöva byta grenrör o downpipe osv.
mvh!

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

429 Inlägg
2 juli 2011
#2
Ett 15g agg passar väl på utan några större modifieringar, men de är ju inte så mycke större..


glad
493 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
#3
Swemil93 skrev:
Ett 15g agg passar väl på utan några större modifieringar, men de är ju inte så mycke större..

det är ju bruksbil så därför är ja inte sugen på att bilen blir stående så man får cykla 1.5 mil till jobbet tongue

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

536 Inlägg
2 juli 2011
#4
Ska du ha större turbo så i dom flesta fall blir bilen ståendes om du inte är snabb;)

Men du kan köpa anpassade 19t aggregat men dom kostar minst 7000..
Jag körde 15G aggregat från en t5a innan.. funkade väl bra men som sagt inte mycket större.. Nu ska jag ha på en tb-58a och då måste man plana av grenrörsflänsen in till turbon, bygga om olja in och ut och downpipe.. så lite meck äre allt! smile


glad
493 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
#5
Jonasarvidsson skrev:
Ska du ha större turbo så i dom flesta fall blir bilen ståendes om du inte är snabb;)

Men du kan köpa anpassade 19t aggregat men dom kostar minst 7000..
Jag körde 15G aggregat från en t5a innan.. funkade väl bra men som sagt inte mycket större.. Nu ska jag ha på en tb-58a och då måste man plana av grenrörsflänsen in till turbon, bygga om olja in och ut och downpipe.. så lite meck äre allt! smile

jag är ju bara ute efter någon ersättare ju då min drar olja, så det ska ju bara vara så billigt som möjligt o passa i princip direkt tongue om det inte gör någon större skillnad är skitsamma smile

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

58 Inlägg
3 juli 2011
#6
15G funkar fint. Ska ner med en sån i min 940 vilken dag som helst nu.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
3 juli 2011
#7
Jonasarvidsson skrev:
Ska du ha större turbo så i dom flesta fall blir bilen ståendes om du inte är snabb;)

Men du kan köpa anpassade 19t aggregat men dom kostar minst 7000..
Jag körde 15G aggregat från en t5a innan.. funkade väl bra men som sagt inte mycket större.. Nu ska jag ha på en tb-58a och då måste man plana av grenrörsflänsen in till turbon, bygga om olja in och ut och downpipe.. så lite meck äre allt! smile

Har du intern WG på Tb-58 glöm inte att porta upp wg hålet annars blir de skenladd tongue

...........Team T-Röd Racing.............

121 Inlägg
30 juli 2012
#8
Någon som kan gå in lite mer på hur man ska gå tillväga när man ska byta turbo från en 13c till en 15g? smile

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

121 Inlägg
30 juli 2012
#10
Vw-Andreas skrev:
kina T04E? :p

en td04hl-15 från en 850 smile

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

glad
493 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#11
TobiasAndersen skrev:
Vw-Andreas skrev:
kina T04E? :p

en td04hl-15 från en 850 smile

man tar bara loss avgas o kompressorhus, tar bort styrstift o monterar igen, sedan får ett nytt wg fäste byggas

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

121 Inlägg
1 augusti 2012
#12
http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … 11&w=3 Har planerat att åka ner och plocka turbon från denna, det är en 94a så det ska väl vara en med konat utblås osv? smile skulle va riktigt skönt att få bekräftat att den borde passa innan man åker! värt att plocka spridarna från den, dom va gula högst upp typ sa han, någon som vet? smile

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

13 Inlägg
11 mars 2014
#13
StlpMK skrev:
Jonasarvidsson skrev:
Ska du ha större turbo så i dom flesta fall blir bilen ståendes om du inte är snabb;)

Men du kan köpa anpassade 19t aggregat men dom kostar minst 7000..
Jag körde 15G aggregat från en t5a innan.. funkade väl bra men som sagt inte mycket större.. Nu ska jag ha på en tb-58a och då måste man plana av grenrörsflänsen in till turbon, bygga om olja in och ut och downpipe.. så lite meck äre allt! smile

Har du intern WG på Tb-58 glöm inte att porta upp wg hålet annars blir de skenladd tongue

Har du StlpMK något mått på hur mycket som behöver tas (portas) för att det ska bli stabilt ?

VolvoTurbo!

536 Inlägg
12 mars 2014
#14
Det är bara att porta o vara glad!



Sök