3480
Sök

Audi 100 4wd fördelar nackdelar?

48 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej!

tänkt att köpa mig en audi 100 quattro 2.8 -92

så vill gärna veta lite om dom, vanliga fel mm?

vet en som är till salu som rullat 25+

åka och kolla på den va ska man kolla tänka på?

mvh peter
Senast redigerat av 740peter (3 juli 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 juli 2011
#2
Har tyvärr inte så mycket att bidra med då jag inte "kan" Audi så bra, men jag har för mig att det är vanligt att deras sexor läcker olja så leta efter spår av läckage kring ventilkåpor och så vidare.

Är det sedan en fyrhjulsdriven bil är det aldrig fel att kontrollera att denna fungerar som den skall, hitta en grusväg och pröva! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 juli 2011
#3
Alltid med äldre audis;

Listerna längs sidan, lossnar jämt och kostar massor.
Handbromsen kärvar gärna fast och ibland kan man tom få byta OK

När det gäller quattron är "quattrostagen" ngt man borde kolla upp. Dom är oxå dyra, men dom kan glappa rätt friskt innan besiktningen säger ngt.

Sen är V6:an lite ökänd för bristande kvalitet. Kan va bra att veta

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 juli 2011
#4
Glapp/fel i varningslampor och mätare är jävligt vanligt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 juli 2011
#5
RD_87 skrev:
Glapp/fel i varningslampor och mätare är jävligt vanligt.

Jasså?
Efter 5 Audis och daglig vistelse på NordicAudi så är det inget jag reflekterat över?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 juli 2011
#6
LeafBox skrev:
RD_87 skrev:
Glapp/fel i varningslampor och mätare är jävligt vanligt.

Jasså?
Efter 5 Audis och daglig vistelse på NordicAudi så är det inget jag reflekterat över?

Min kusin hade en som varnade får lågt oljetryck jämt och ständigt. Vi kopplade in en extern mätare och den visade på bra oljetryck hela tiden. Efter att ha kosulterat en V.A.G meck i bekantskapskretsen så fick vi lära att nån/några årsmodeller har det som standardfel. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

48 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#7
tack för svar,

ojj fanns lite att tänka på ser jag, men tänkt att köpa för att bara bruka som vinter bil, så länge den går att besikta med små fel får man vara nöjd då smile

quattrostagen hur sitter dom om man får fråga? tongue

angående läckage vid ventilkåpan är de väll inte mer än att man får byta packning'? smile

sen kammrem och sånt när ska det vara bytt?

mvh

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 juli 2011
#8
LeafBox skrev:
RD_87 skrev:
Glapp/fel i varningslampor och mätare är jävligt vanligt.

Jasså?
Efter 5 Audis och daglig vistelse på NordicAudi så är det inget jag reflekterat över?

Är väl snarare som så att alla äldre lyxvagnar med mycket elektronik kan börja jävlas med en oavsett märke? Finns dock en enkel lösning på problemet, regelbunden genomgång och underhåll med tex. elspray! Service innebär inte enbart att motorn skall ha olja. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

48 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#9
hur är dom annars med 4x4 hur är drivningen fördelad?  nått som brukar krångla?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 juli 2011
#10
Drivlinan är det inge fel på, krånglar näst intill aldrig och kan ta rejält med stryk. Och quattron är ju ett erkänt bra 4wd system. Fördelningen är olika på olika årsmodeller, tror på just den där att det är max 40/60. Fast sen kan man ju låsa bakdiffen så att man kan åka brett som faaaaeeennn big_smile

quattrostagen sitter på bakhjulen, och är staget längst upp. Man kan bara se att det är glapp om man hissar upp bilen och trycker till rejält. Därför det ofta missas på besiktningen
Senast redigerat av LeafBox (3 juli 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

48 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#11
LeafBox skrev:
Drivlinan är det inge fel på, krånglar näst intill aldrig och kan ta rejält med stryk. Och quattron är ju ett erkänt bra 4wd system. Fördelningen är olika på olika årsmodeller, tror på just den där att det är max 40/60. Fast sen kan man ju låsa bakdiffen så att man kan åka brett som faaaaeeennn big_smile

quattrostagen sitter på bakhjulen, och är staget längst upp. Man kan bara se att det är glapp om man hissar upp bilen och trycker till rejält. Därför det ofta missas på besiktningen

Det låter riktigt trevligt smile

snackade nyss med ägaren han sa då att

vänster fjäderben fram va glappt, kan det vara då?

samt att bromsarna tog lite ojämt på besiktningen annars va de inge större fel smile

1 215 Inlägg
3 juli 2011
#12
vilken typ av differentialer sitter det i audis quattrosystem i årsmodellerna kring 1990?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 juli 2011
#13
Audi har Torsen i alla diffar fram till typ -97 eller nått. Sen byggdes det om litegran, men än idag är minst mitten-diffen iaf torsen smile

Fjäderbenen kan väll glappa rent tekniskt, Är väll fjäderbenslagringen som är slut. Kostar typ 250:- att fixa om man kan skruva själv, går rätt fort att byta, har gjort det själv faktiskt.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 215 Inlägg
3 juli 2011
#14
LeafBox skrev:
Audi har Torsen i alla diffar fram till typ -97 eller nått. Sen byggdes det om litegran, men än idag är minst mitten-diffen iaf torsen smile

Okey som jag misstänkte smile

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

48 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#15
LeafBox skrev:
Audi har Torsen i alla diffar fram till typ -97 eller nått. Sen byggdes det om litegran, men än idag är minst mitten-diffen iaf torsen smile

Fjäderbenen kan väll glappa rent tekniskt, Är väll fjäderbenslagringen som är slut. Kostar typ 250:- att fixa om man kan skruva själv, går rätt fort att byta, har gjort det själv faktiskt.

såpass ja det lär man kunna fixa smile

48 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#16
passar på och frågar när man får så bra svar smile

ojämn bromsverkan vad kan man utesluta att det är då kärvar det?

mvh

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 juli 2011
#17
Oljämn bromsverkan är lite lurigt faktiskt. Men vanligaste anledningen är att något kärvar, inte super dyrt, med rätt jobbigt att ordna med.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 062 Inlägg
3 juli 2011
#18
Bruka det inte brinna i spakpaketet på dessa bilar? Har bytt på farsans flera gånger under 15år.
Dum konstruktion där hela strömmen till tex belysningen går via spakarna. Dvs mycket ampere som de belastas med istället för att göra det via relän i motorrummet.
Sen så varnar lampor för lite saker för jämnan.

M.V.H.


7 Inlägg
3 juli 2011
#19
finns bara nackdelar med sådana skethögar.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 juli 2011
#20
AndreasPlars skrev:
Bruka det inte brinna i spakpaketet på dessa bilar? Har bytt på farsans flera gånger under 15år.
Dum konstruktion där hela strömmen till tex belysningen går via spakarna. Dvs mycket ampere som de belastas med istället för att göra det via relän i motorrummet.
Sen så varnar lampor för lite saker för jämnan.

M.V.H.

Händer ibland att lysomställaren slutar funka, ja. Och då kan den ta bilnkers osv med sej.
Lätt fel att fixa

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök