2686
Sök

Ericssons Saab 9000 CSE 2.0t 1997 Turbo Slitsade och Borrade skivor äntligen på nu

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 juli 2011
Haha ja drygare passar bättre i den meningen.

Men att jag hade dragit ifrån den andra är för att inte ta ifrån dumpen för går något fel där så får du rally-kvitter när dumpen inte öppnar som den ska och det är en fara för turbon. Sen så funderade du ju på att sätta i en originalmätare också och då hade det bara varit att ta bort slangstumpen från t-korset och satt dit slangen från mätaren.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Haha ja drygare passar bättre i den meningen.

Men att jag hade dragit ifrån den andra är för att inte ta ifrån dumpen för går något fel där så får du rally-kvitter när dumpen inte öppnar som den ska och det är en fara för turbon. Sen så funderade du ju på att sätta i en originalmätare också och då hade det bara varit att ta bort slangstumpen från t-korset och satt dit slangen från mätaren.

precis men enklast för stunden. blir de en original mätare sen kan man flytta om allt. hitils är den öppna dumpen så lätt ställd att den gör dumpningar redan strax efter 0 bar

sen skulle dumpen typ börja fela då kommer mätaren visa fel med lär ju höras / märkas så.
men just nu är de inge större mängder tryck så länge den är original så värre sen när de börjar bli runt 1 bar eller mer inte sant?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
23 juli 2011
Ännu smidigare hade varit och satt den på nippel som är ledig precis brevid oljelocket!
bara och ta bort "hatten" på nippel och sätta dig slangen smile

*edit* såg att ni redan hade diskuterat det, Sry!
Senast redigerat av kwansa (23 juli 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 650 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
kwansa skrev:
Ännu smidigare hade varit och satt den på nippel som är ledig precis brevid oljelocket!
bara och ta bort "hatten" på nippel och sätta dig slangen smile

*edit* såg att ni redan hade diskuterat det, Sry!

skulle gjort så från början men snikmätare som behövde strypning då skakade nålen sönder sig sj då hade

men nu funkar de iaf

5 650 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
nu har de gått allt för långtid utan problem se på fan då kommer dom haha.

e de där pictogram plexigram or what nu skiten kallades igen.

den har muppat lite med trasigt bromsljus innan . sen slutade den nu jävlas den igen.
sen har jag sett att även varninglampan för inget oljetryck är helt släckt nu oxå.

så vad äre som styr de där åbäket till plast ruta?.
bakljusen kan jag förstå för de finns ingen el till bromsljuset i "vingen".

men oljetrycks varningen. den kan man ju ha nytta av och för några dagar sen slocknade den där rutan och blev normal tills man öppnade dörrar osv så den va tänkt för från början.

så vad ska man göra eller äre dags och inhandla en ny mätare för oljetryck?

6 170 Inlägg
27 juli 2011
Oljetryckslampan kanske helt enkelt bara är sönder ??

Prova sätt i en ny lampa.

Dvs lyft på locket som du inte ville din lathund tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

5 650 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Oljetryckslampan kanske helt enkelt bara är sönder ??

Prova sätt i en ny lampa.

Dvs lyft på locket som du inte ville din lathund tongue

funkar i bland och ibland inte

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
27 juli 2011
prova och byt oljetrycksgivare? 10minuters jobb och kostar 95:- smile

på min lyste aldrig min lampa inte ens med tändningen på....bytte givare så lyste den på tändningen.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 650 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
kwansa skrev:
prova och byt oljetrycksgivare? 10minuters jobb och kostar 95:- smile

på min lyste aldrig min lampa inte ens med tändningen på....bytte givare så lyste den på tändningen.

min funkar precis som den ska när bilfan stått ett tag men stänger man av den och sen vrider på tändingen igen så tänds den inte . inte äns heller om man framkallar en kärring stop heller.

Bärs!
3 456 Inlägg
28 juli 2011
MrEricsson skrev:
min funkar precis som den ska när bilfan stått ett tag men stänger man av den och sen vrider på tändingen igen så tänds den inte . inte äns heller om man framkallar en kärring stop heller.

Det är väll för att du fortfarande har oljetryck då kanske? roll
Senast redigerat av Aga_Diff (28 juli 2011)

Garaget.org peakade 2008.

5 650 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Aga_Diff skrev:
MrEricsson skrev:

Det är väll för att du fortfarande har oljetryck då kanske? roll

kan tänka mig att oljetrycket inte bara går på 0 direkt. men stå 10 min på tändingen efter de att motorn stannat och lampan är fortfarande släckt.

nått vajjsing med varnings grejjerna . så vida jag inte har en extraturbo jag inte vet om som oljepump? haha

5 650 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
ska snart iväg och handla nya bromsskivor lär nog bli de borrade / slitsade från feltema .
då 9000 bromsar är underdimentionnerade så känns de vettigare köpa de "värre" än de identiska med original.
/ dumt och lägga ut allt för mkt pengar på en 10 k bil men men man måste ju in på bes.

6 170 Inlägg
29 juli 2011
Se ffs bara till att ge fan i feltemas bromsbelägg för dom suger kamelgenitalier....

Sitter en hel del biltema-grejor på min då någon föregående ägare varit en riktig snåljåp och bromsarna är nog det sämsta jag varit med om, dammar något fruktansvärt och bettar inte alls.

Däremot är det många som kör med biltema-skivor och tex EBC-belägg med gott resultat.

5 650 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Se ffs bara till att ge fan i feltemas bromsbelägg för dom suger kamelgenitalier....

Sitter en hel del biltema-grejor på min då någon föregående ägare varit en riktig snåljåp och bromsarna är nog det sämsta jag varit med om, dammar något fruktansvärt och bettar inte alls.

Däremot är det många som kör med biltema-skivor och tex EBC-belägg med gott resultat.

skivorna är jag inte ett dugg orolig över men beläggen litar jag inte på . så jag köpte beläggen på mekonomen istället men de blev feltemas borrade / slitsade skivor. kan va bra och ha när den blir chippad sen. med tanke på hur mkt de hackar fram nu. är som om antingen beläggen är sopslut eller att skivorna är skeva.

blir försöka byta allt de där i morrn när man har plats i garaget big_smile

5 650 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
dags för en liten uppdate försökte byta skivor gick inte alls då rostigt som fan och man behöver de där udda insexsnycklarna som knappt går och köpa längre. har en av dom och då sitter skruvarna så pass hårt att de inte äns lättas med olja .sen även om man hade fått bort dom hade man saknat nästa som är för skivan. så blir in på en bilig verkstad som har rätt grejjer .

men men alltid nått som ska jävlas så.
skivorna fram är sopslut iaf och beläggen är nog inte de bästa heller
bilder från misslyckandet

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26826/26826-8c6658158bb82049d07768125124cc1f_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26826/26826-4a31ceedc2736b58b95cda58564f9323_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26826/26826-fe0d82eaef88e1115879b92b06e23ffd_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26826/26826-1b74450b80e09462164e96a102e3ae70_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26826/26826-b21a0e3363e2058783358e05c45e77bb_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26826/26826-12bd5fd487e670840ba7ab523ae64221_tn.jpg 

5 650 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
va ett tag sen man skerv här den 23 ska den in på skivbyte då dessa är så fast rostade så de inte är sant.

sen när lönen kommer blir de nya insugslangar rubbet.
ny främmre del av avgasröret då troligt vis flätan har gått hål i låter som fan nu.

sen efter de kan man förmodligen bes och återgå med planerna utbytes box osv.

sen köpa en tillbil när man ändå är i farten

588 Inlägg
13 augusti 2011
blire nå färg silicon smile?
Senast redigerat av Hamster (13 augusti 2011)

5 650 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Hamster skrev:
blire nå färg silicon smile?

blire mekonomen svarta tror ja. då de enbart är i utbytes syfte nu då slagnarna är så gammla och torra att jag förlorat dumpventilen helt och hållet för när dumpen ska öppna suck bara slangen ihop :S

lika bra och byta innan turbon går åt helvete

588 Inlägg
14 augusti 2011
byt ut alla slangar turbo slangarna och kylar till silicone då de bäst kvalite tror ja smile

5 650 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Hamster skrev:
byt ut alla slangar turbo slangarna och kylar till silicone då de bäst kvalite tror ja smile

dumt och byta vatten slangarna då de inte . dumt och byta de som inte är torra och ruttna.

bara de 4 mm slangarna från insuget som behövs bytas

Sök