3239
Sök

Köpråd: Volvo T5, Saab Aero?

18 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#1
Ska sluta långpendla och ska byta dieselbilen mot något lite roligare. Vill helst hamna runt 50.000kr men kan väl tänka mig 60k också om rätt bil dyker upp.

Bilar o fokus är max 10 år gamla och måste ha dragkrok och kunna dra hyfsat mycket.

Funderar lite på S60/V70 T5 eller kanske även 2.4t/2.5t. Är de bra motorer som håller länge och kanske även går att chippa utan att de börjar rasa delar? Hur är de med lådorna? Automat är ju ruskigt skönt men vill inte få ett lådbyte som jag fick på min V70 D5.. de kostar pengar!!

Skulle kunna tänka mig V40 T4 fasII också. vad sägs om dom?

Saab 9-5 Aero håller ju ett lågt pris och man får väldigt mycket utrustning och hästar för pengarna. Men känns ändå som ett osäkert kort.. har inte dom problem med både motorer och lådor?

Tacksam för alla vettiga svar!!!


388 Inlägg
8 juli 2011
#2
T5:orna är generellt mycket stryktåliga och även motorer som gått långt lämnar ofta fortfarande mycket bra effekt när man kör dom i bänk om dom bara är skötta alltså.Automatlådorna är ju ett gissel och volvo säger att det inte finns något service intervall på dessa för privatanvändande andra firmor bla. Autotech rekomenderar oljebyte efter intervall och då skall lådorna hålla mycket bättre,vid "chippning" av seriös firma ligger orginal moment begränsning kvar för att skona automatlådan.Vi har några volvoambulanser på min arbetsplats just nu endast 2 en S80 2005 2.5T awd har gått 44.000mil så den skall snart ur tjänst men det är aldrig bytt låda i den dock är oljan i lådan bytt med 6.000mils intervall hela vägen vi har även en v70 d5 som gått ca.18.000 mil precis bytt lådan i denna,som jag har upplevt det när det gäller ambulanser håller lådorna något sämre i dieseln.
Min S60 är till salu annars wink


30 Inlägg
16 juli 2011
#3
Jag köpte en saab 9-5 aero 06:a för 60 000 för några veckor sen. Riktigt pigg bil och måste säja att skönare stolar har jag aldrig suttit i. Sen har saab rättat till vevhusventilationen mm på 9-5 från 02 och framåt tror jag att det är, så att du får problem med det är nog ingen större risk än om du köper volvon. Min har gått 20000 mil och motorn och lådan går som en dröm.
Min röst hamnar på saaben:) Lycka till /Johan


2 271 Inlägg
16 juli 2011
#4
johan_-_ skrev:
Jag köpte en saab 9-5 aero 06:a för 60 000 för några veckor sen. Riktigt pigg bil och måste säja att skönare stolar har jag aldrig suttit i. Sen har saab rättat till vevhusventilationen mm på 9-5 från 02 och framåt tror jag att det är, så att du får problem med det är nog ingen större risk än om du köper volvon. Min har gått 20000 mil och motorn och lådan går som en dröm.
Min röst hamnar på saaben:) Lycka till /Johan

Inte för att låta som en besserwisser men från 2004 och framåt.cool


Rumpmas
3 860 Inlägg
16 juli 2011
#5
Jäpp, 2004 och framåt är det grönt att köpa en 9-5 vad avser motorn. Växellådan och kopplingen håller länge om du inte kör som ett efterblivet arsle, dvs kan hantera en manuell låda och inte kör med hjulspinn över gatbrunnar, ofta kör fullgas från 1200 rpm, motorbromsar från 6000 rpm och så.
En sak att se upp med är att stötdämparna bak på kombin tar stryk, och att bakaxelbussningarna ska var bra. Dåliga bussningar bak kan visa sig i att bakdäcken är snedslitna.

Fördelen är som sagt att de är ruskigt billiga och mycket bil för pengarna. En 04 eller nyare får du garanterat i både sedan och kombiversion för under 60k om du letar lite smile

Jag tror säkert att Volvon också är en helt OK bil, men du får som sagt inte lika ny eller lika mycket utrustning för pengarna. Och den enda som hissat den till skyarna hittills i tråden tycker ju att du ska köpa hans, så det får man nog ta med en nypa salt wink


8 248 Inlägg
16 juli 2011
#6
dieselbil skrev:
Funderar lite på S60/V70 T5 eller kanske även 2.4t/2.5t. Är de bra motorer som håller länge och kanske även går att chippa utan att de börjar rasa delar? Hur är de med lådorna? Automat är ju ruskigt skönt men vill inte få ett lådbyte som jag fick på min V70 D5.. de kostar pengar!!

Skulle kunna tänka mig V40 T4 fasII också. vad sägs om dom?

Femmorna håller bra OM man sköter dem som det är föreskrivet. Chip är inga bekymmer för hållbarheten. Är man intresserad av tillförlitlighet så glömmer man automatlådorna. Dem är konstruerade för en livslängd på 16.000 mil, visst kan man få dem att hålla längre med oljebyten. Och har miltalet börjat ticka iväg över 20.000 så ska man verkligen ta sig en funderare. Man lär även fundera på at uppgradera oljekylningen till lådan, speciellt på T5.

När jag tänker V40 så är dem första 3 orden som kommer upp i skallen: billig, plastig och tråkig. Konstigt nog så är dem rätt roliga att köra, men på det hela taget så är det ingen rolig modell. Lessnade rätt fort på farsans fas 2 2,0T just på grund av att den känns billig helt enkelt. En bar bil på många vis, men skulel inte köpa en själv.


Rumpmas
3 860 Inlägg
16 juli 2011
#7
Det här kan ju vara värt att tänka på om bränslekostnad är viktigt:

'Anders lofgren' skrev:
Inlägg av andreas_lofgren tis 09 feb 2010, 11:04
1,42 liter per mil med Volvo S40N T5 AWD -05 utan hårdkörning, bara jobbpendling på 70 väg med en del köer. Törstigare modern bil har jag aldrig träffat på! Har numera sänkt min förbrukning med 3dl per mil i genomsnitt genom att gå över till 3 liters sexa. Rena sparbössan :wink:

9-5:an är rätt snål, specad till 0,9 blandad med 250 hk


30 Inlägg
16 juli 2011
#8
lingua skrev:
johan_-_ skrev:
Jag köpte en saab 9-5 aero 06:a för 60 000 för några veckor sen. Riktigt pigg bil och måste säja att skönare stolar har jag aldrig suttit i. Sen har saab rättat till vevhusventilationen mm på 9-5 från 02 och framåt tror jag att det är, så att du får problem med det är nog ingen större risk än om du köper volvon. Min har gått 20000 mil och motorn och lådan går som en dröm.
Min röst hamnar på saaben:) Lycka till /Johan

Inte för att låta som en besserwisser men från 2004 och framåt.cool

Så var det ja, bara bra att bli uppdaterad:)


Avstängd
44 Inlägg
17 juli 2011
#9
Klart du ska ha T5


Sök