4584
Sök

Volvo V40 2,0T Fas 1 Rasslande ljud vid gasavdrag?

25 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#1
Tjena alla!
Har precis köpt en Volvo V40 och har redan ett problem:/
Så fort man man drar av på gasen kommer det ett slags metalliskt rasslande ljud ifrån motorn. Det konstiga är att ljudet bara uppstår vid gasavdrag och inte annars?
Har självklart funderat lite och skulle det kunna vara något fel runt grenröret? Alt. nån lös plåt kanske?
Tack för svar!! smile

3 292 Inlägg
9 juli 2011
#2
Gokarten skrev:
Tjena alla!
Har precis köpt en Volvo V40 och har redan ett problem:/
Så fort man man drar av på gasen kommer det ett slags metalliskt rasslande ljud ifrån motorn. Det konstiga är att ljudet bara uppstår vid gasavdrag och inte annars?
Har självklart funderat lite och skulle det kunna vara något fel runt grenröret? Alt. nån lös plåt kanske?
Tack för svar!! smile

Där satt den.. troligen en lös plåt på avgasröret eller nåt sånt.. värt att kolla och se.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

25 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
#3
Tackar tackar! Vi får väl se big_smile

25 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
#5
tror du verkligen att det skulle kunna vara den? Har inte hunnit kolla om det var en plåt lr inte men känns det inte lite långsökt att det skulle vara pinnen på wastegaten? Självklart skulle det kunna vara den men att det låter så högt ändå yikes
Du råkar inte veta var den sitter på en v40 motor? tongue Kåpan sitter ju ivägen så man ser ju inget... big_smile

1 353 Inlägg
10 juli 2011
#6
nä ja tror inte, jag vet, då jag själv fixat de felet på 3-4 olika s/v40, sen om det är just detta som skramlar på din bil kan jag inte svara på då jag aldrig hört eller sett den..

bakom motorn (mot torpedväggen) sitter en värmeplåt över turbon, 3 st 13 har jag för mig.. sen lossar du sprinten på wg armen och muttern innan du hakar av den, spänn ett varv eller 2 så att du får någon mm förspänn innan du hakar på den igen..
lycka till nu! smile

EDIT: och för dom som tänker hoppa på mig nu o säga -"lyssna inte på honom, du kommer öka laddtrycket o spika sönder motorn om du skruvar på wg" så kan ni ta er nånstans, krävs mer än så för att öka GLT tongue
vill man istället vända på de o få det att låta ännu bättre kan man lägga fram de som följande:

" Pinnen rasslar för att klockan har blivit slappare med åren, detta medför då även lägre GLT, genom att spänna till den 1 varv eller 2 blir man av med rasslandet och får även upp rätt GLT "

s*g på den då tvivlare tongue heheh

(söndag eftermiddag, jobbat hela dagen, 500 grader varmt ute.. och då blir man sån här lol
Senast redigerat av Crille88 (10 juli 2011)


25 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
#7
Hahahah jaha bara o hoppas att det är det big_smile Så man kan säga att det är pinnen som är så slapp så att den slår i något? Eller är jag helt ute o cyklar nu? big_smile Känns ju lite konstigt att det skulle bli så höga ljud men vi får kolla!

Vad menar du förresten med 3st 13? smile

Hahah ja jag vill ju helst inte spränga motorn på köpet wink Men så alltså sänks laddtrycket genom åren för att just denna blir slappare?

Jo jag förstår helt, börjat bli räätt så varmt nuförtiden tongue
Tack för hjälpen!! Behövdes verkligen big_smile

151 Inlägg
10 juli 2011
#8
Har troligtvis samma på min. Har dock inte brytt mej tills nu. Ska nog kolla WG-armen.
Tackar för tipset.


1 353 Inlägg
10 juli 2011
#9
wg armen sitter på en liten knopp skulle man kunna säga, pga slappheten så vibrerar den.. yes de låter ganska mycket om det är den, men jag har inte gett dig garantier för det wink

med 3 st 13 menar jag att värmeplåten till turbon sitter med 3 st 13mm bultar tongue

spränga motorn är ingen risk, men ja bilen laddar marginellt mindre med åren pga olika saker..
* slapp wg-klocka
* läckage i spruckna slangar
* igensatt katalysator
* dålig turbo
osv osv osv, oftast i kombinationer också wink

lycka till nu bägge två o gonatt wink



Sök