3317
Sök

Behöver råd och tips om ljudbygge !

Meldem
4 137 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#1
Tjenare !

Jag vet att det finns ett "våga fråga" ämne.. Men kändes som att det bästa var att göra ett nytt ämne, för jag har ganska många frågor..  nåväl..

Till och börja med så har jag en s40.
Med uselt ljud,som sprakar, och med en halvtrasig stereo. Med andra ord, Riktigt taskigt alltså.

Och jag hade tänkt att köpa nytt ljud.

Jag lyssnar väldigt mycket In Flames, Three Days Grace, Shinedown. Mycket Hardstyle och Dubstep, men blir även lite reggae, hiphop. Dvs jag ska bygga ett ljud som klarar alla dessa genrar.

Basar: Rock är ganska snabb bas jamfört med tex reggae, och vad ska man ha för storlek på basarna då?
Har hört att om man lyssnar mycket på rock så bör man ha tex 2x8" ist för tex 2x12", för att 8orna hänger med bättre än 12orna, ligger det något i detta? isf vad?

Samt, finns det något räknesätt på hur man ska räkna ut hur stor baslåda man ska ha? För stor baslåda så blir det inte bra, och för lite så blir det inte heller bra?

Stereo: Tja.. vart ska man börja?

Högtalare/mellanregister: Samma här, vart ska man börja?

Slutsteg: Åter igen, vart ska jag börja?

Som ni ser så är jag i princip helt okunnig på ämnet, men man måste börja någonstans!

Behöver tips/råd och allt annat ni kan ge !


21 Inlägg
16 juli 2011
#2
jag har volvos stora sterio anläggning i v70in det vill säga alla högtalare som går att få in i stolpar och dörrar.
jag hade orginal bigfront i när jag köpte den men den blev utbytt till en kenwood och de spelar bra även med orginal högtalare.

börja med att köpa en bra kenwood.
vad gäller högtalare så är det ju vad plånboken säger.

du vet ju vad jag hade i 850in och det spela ju bra och det kostade mig ungefär 6500:-

vad gäller slutsteg så sattsa på ett 4 kanals så är du väl förberädd för att driva fram system och baslåda....

mvh Andersson


750 Inlägg
16 juli 2011
#3
till att börja med, vad har du tänkt att allt ska kosta, har du någon maxgräns för vad allt skall kosta? tänk på att matrialet (kablar,dämpmatta,mdf/spånskiva,säkringar,möjligen extrabatteri) kostar en del. Men säg en maxgräns så ska vi nog kunna fixa ihop något vettigt smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

5 852 Inlägg
16 juli 2011
#4
Vad du behöver veta först och främt vad du vill lägga på detta kalas för att få en bild.

Vad som sen är vettigt i ditt fall att tänka om du vill ha ljudkvalitet är "less is more", hellre få bra produkter än många billiga.

Sen ang basar att dem är snabba och lämpar sig osv är en halvsanning , finns 8" basar som spelar lika långsamt som en 18". Detta beror så mycket mer på val av låda och framförallt slutsteg.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Avstängd
598 Inlägg
16 juli 2011
#5
Du kan byta ut högtalare och stereo. I en så pass gammal bil är det förmodligen bara bredbandselement som är byggda i papp - och det låter därefter. Till de som tror att orginalhögtalare håller måttet säger jag bara att ni inte vet nånting om ljudbild, spridning och klang. Det ska INTE låta som om ljudet kommer från högtalaren, ljudet ska "släppa" och ljudbulden ska vara stor och du ska kunna placera röster och instrument i ljudbilden, dvs höra var i ljudbilden de finns. Om det låter som att ljudet kommer från en liten ruta på 20x20 cm (när du sitter i mitten och lyssnar) har högtalarna ingen stor ljudbild. Satsa på Focal som framsystem om du har råd som har erkänt bra klang och ljudbild. Hög verkningsgrad (över 90 dB) är också bra om du inte tänker satsa på monstersteg med massor av effekt. Framsystem kan ju drivas med en vanlig cd också.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 juli 2011
#6
Man kan inte döma ut alla originalhögtalare rakt av. Volvo t.ex. använder Dynaudio i värstingsystemen i sina bilar, och dom kan du väl ändå inte kalla dåliga? wink I övrigt, vist hjälper det att byta högtalare, men som andra skrivit så gäller det även att högtalarna får en bra signal för att kunna göra ett bra jobb, och det är sällan som en originalenhet ger särskilt bra signal.

Slutsteg gör alltid nytta, i vissa fall även för originalhögtalare! Ett bra exempel är min bil, SAAB 9-3SS, många envisas med att byta högtalarna i dörrarna men när man låter nån lyssna på dom med ett riktigt steg påkopplat så brukar hakorna hamna nere vid backen. Så döm inte ut originalhögtalare, speciellt inte i nyare bilar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 851 Inlägg
16 juli 2011
#7
Ja och har man en nyare huvudenhet med EQ så kan detta göra en stor skillnad, även med org. högtalare. Har man även tidskomp samt filter så gör det ännu mera skillnad på ljudet, till det bättre.
Men klart att KAN man bygga utan tidskomp,aktiva filter och EQ så är detta alltid bättre.
Men idag är det FÅ som klarar detta med filterkomponenter,vinklar av högtalare och vad allt detta medför. Sedan är det heller inte alla som har sånt intresse eller viljan att "förstöra" en hel bil bara för detta.


Avstängd
598 Inlägg
17 juli 2011
#8
Tror du inte att jag har tänkt på det? Det här är en -98a, alltså ingen ny bil och därför skrev jag att det förmodligen är papp och bredbandselement i den. S40 hade inga Dynaudio och Dolby Pro Logic Surround på den tiden, den första Volvon som hade det var C70. Jag är väl några år äldre än ni... Men som sagt, det är bara att lyssna och jag har inte blivit imponerad av de orginalhögtalare jag hört hittils. Och att börja klabba med tidskomp är inget för nybörjare. Då är det bättre att lära sig grunderna för hifi först, som ljudbild, klangfärg osv, för då har du en referens att jobba med.  Jag har lyssnat på en del tävlingsbilar som hade ett rent men tunt mellanregister pga flitigt användande av EQ:n. Fel klangfärg alltså, tunt nedre mellanregister som gör att instrument och röster låter onaturliga, ingen homogen klang. När använde ni såna termer senast?
Senast redigerat av Nausea (17 juli 2011)

16 197 Inlägg
17 juli 2011
#9
Nausea skrev:
Tror du inte att jag har tänkt på det? Det här är en -98a, alltså ingen ny bil och därför skrev jag att det förmodligen är papp och bredbandselement i den. S40 hade inga Dynaudio och Dolby Pro Logic Surround på den tiden, den första Volvon som hade det var C70. Jag är väl några år äldre än ni... Men som sagt, det är bara att lyssna och jag har inte blivit imponerad av de orginalhögtalare jag hört hittils. Och att börja klabba med tidskomp är inget för nybörjare. Då är det bättre att lära sig grunderna för hifi först, som ljudbild, klangfärg osv, för då har du en referens att jobba med.  Jag har lyssnat på en del tävlingsbilar som hade ett rent men tunt mellanregister pga flitigt användande av EQ:n. Fel klangfärg alltså, tunt nedre mellanregister som gör att instrument och röster låter onaturliga, ingen homogen klang. När använde ni såna termer senast?

fast fortfarande så e de ju upp till den som lyssnar..


finns INGEN som kan säga till mig va som låter bra eller inte utan de avgör ju jag själv..




SQ bilar enligt mig låter riktigt tråkigt även fast de nu må vara "korrekt".

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
598 Inlägg
17 juli 2011
#10
Jag hade en Polo för några år sen och de högtalarna var fastskruvade i en tunn plastbit och till och med korgen var av tunn, böjlig plast. Såna grejer kostar 5 kronor att tillverka och låter riktigt illa. Volvos grejer är väl lite bättre men inte mycket.

16 197 Inlägg
17 juli 2011
#11
Nausea skrev:
Jag hade en Polo för några år sen och de högtalarna var fastskruvade i en tunn plastbit och till och med korgen var av tunn, böjlig plast. Såna grejer kostar 5 kronor att tillverka och låter riktigt illa. Volvos grejer är väl lite bättre men inte mycket.

fast ska man byta till värre högtalare så ska man ju köpa nåt som en HU orkar driva å de e inte mycke.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
598 Inlägg
17 juli 2011
#12
evilaudio skrev:
Nausea skrev:
Tror du inte att jag har tänkt på det? Det här är en -98a, alltså ingen ny bil och därför skrev jag att det förmodligen är papp och bredbandselement i den. S40 hade inga Dynaudio och Dolby Pro Logic Surround på den tiden, den första Volvon som hade det var C70. Jag är väl några år äldre än ni... Men som sagt, det är bara att lyssna och jag har inte blivit imponerad av de orginalhögtalare jag hört hittils. Och att börja klabba med tidskomp är inget för nybörjare. Då är det bättre att lära sig grunderna för hifi först, som ljudbild, klangfärg osv, för då har du en referens att jobba med.  Jag har lyssnat på en del tävlingsbilar som hade ett rent men tunt mellanregister pga flitigt användande av EQ:n. Fel klangfärg alltså, tunt nedre mellanregister som gör att instrument och röster låter onaturliga, ingen homogen klang. När använde ni såna termer senast?

fast fortfarande så e de ju upp till den som lyssnar..


finns INGEN som kan säga till mig va som låter bra eller inte utan de avgör ju jag själv..




SQ bilar enligt mig låter riktigt tråkigt även fast de nu må vara "korrekt".

Ja, jag träffade faktiskt på en kille som sa att han inte hör nån skillnad. För honom är allt bara ström och lite spänning. Han var ett JV och hade väl inte så många intressen...

Avstängd
598 Inlägg
17 juli 2011
#13
evilaudio skrev:
Nausea skrev:
Jag hade en Polo för några år sen och de högtalarna var fastskruvade i en tunn plastbit och till och med korgen var av tunn, böjlig plast. Såna grejer kostar 5 kronor att tillverka och låter riktigt illa. Volvos grejer är väl lite bättre men inte mycket.

fast ska man byta till värre högtalare så ska man ju köpa nåt som en HU orkar driva å de e inte mycke.

Jodå, om de har bra verkningsgrad så går det. För varje volymökning om 3 dB behövs dubbelt så mycket effekt så det är bara att räkna ut hur högt du kan spela innan din HU kroknar.

16 197 Inlägg
17 juli 2011
#14
Nausea skrev:
evilaudio skrev:
Nausea skrev:
Tror du inte att jag har tänkt på det? Det här är en -98a, alltså ingen ny bil och därför skrev jag att det förmodligen är papp och bredbandselement i den. S40 hade inga Dynaudio och Dolby Pro Logic Surround på den tiden, den första Volvon som hade det var C70. Jag är väl några år äldre än ni... Men som sagt, det är bara att lyssna och jag har inte blivit imponerad av de orginalhögtalare jag hört hittils. Och att börja klabba med tidskomp är inget för nybörjare. Då är det bättre att lära sig grunderna för hifi först, som ljudbild, klangfärg osv, för då har du en referens att jobba med.  Jag har lyssnat på en del tävlingsbilar som hade ett rent men tunt mellanregister pga flitigt användande av EQ:n. Fel klangfärg alltså, tunt nedre mellanregister som gör att instrument och röster låter onaturliga, ingen homogen klang. När använde ni såna termer senast?

fast fortfarande så e de ju upp till den som lyssnar..


finns INGEN som kan säga till mig va som låter bra eller inte utan de avgör ju jag själv..




SQ bilar enligt mig låter riktigt tråkigt även fast de nu må vara "korrekt".

Ja, jag träffade faktiskt på en kille som sa att han inte hör nån skillnad. För honom är allt bara ström och lite spänning. Han var ett JV och hade väl inte så många intressen...

visst hör man skilland.. men sen e de ju upp till lyssnaren om va som låter bra.. många av "generation yngre" tycker att de låter skit bra med orginal 4" driva på stereon å sen en 18" i skuffen driven av ett 3000w monoblock..   smaken e som baken som me så mycke annat.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
17 juli 2011
#15
Nausea skrev:
evilaudio skrev:
Nausea skrev:
Jag hade en Polo för några år sen och de högtalarna var fastskruvade i en tunn plastbit och till och med korgen var av tunn, böjlig plast. Såna grejer kostar 5 kronor att tillverka och låter riktigt illa. Volvos grejer är väl lite bättre men inte mycket.

fast ska man byta till värre högtalare så ska man ju köpa nåt som en HU orkar driva å de e inte mycke.

Jodå, om de har bra verkningsgrad så går det. För varje volymökning om 3 dB behövs dubbelt så mycket effekt så det är bara att räkna ut hur högt du kan spela innan din HU kroknar.

fast ingen HU e ju direkt strömstark i förstärkardelen..


(har hållit på me bilstereo i typ 16 år så har iaf en del erferenhet)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
598 Inlägg
17 juli 2011
#16
evilaudio skrev:
Nausea skrev:
evilaudio skrev:

fast ska man byta till värre högtalare så ska man ju köpa nåt som en HU orkar driva å de e inte mycke.

Jodå, om de har bra verkningsgrad så går det. För varje volymökning om 3 dB behövs dubbelt så mycket effekt så det är bara att räkna ut hur högt du kan spela innan din HU kroknar.

fast ingen HU e ju direkt strömstark i förstärkardelen..


(har hållit på me bilstereo i typ 16 år så har iaf en del erferenhet)

Inte strömstark nej, men så driver du oftast bara midbas med den. Det brukar räcka en bit i början. Därför ska du satsa på kvalitet först som du kan bygga vidare på. Bra högtalare från Focal behöver du inte byta ut efter 6 månader, de hänger med i några år ljudmässigt. Om du sen vill satsa på ett fyrkanalssteg så har du redan den delen avklarad.

16 197 Inlägg
17 juli 2011
#17
Nausea skrev:
evilaudio skrev:
Nausea skrev:

Jodå, om de har bra verkningsgrad så går det. För varje volymökning om 3 dB behövs dubbelt så mycket effekt så det är bara att räkna ut hur högt du kan spela innan din HU kroknar.

fast ingen HU e ju direkt strömstark i förstärkardelen..


(har hållit på me bilstereo i typ 16 år så har iaf en del erferenhet)

Inte strömstark nej, men så driver du oftast bara midbas med den. Det brukar räcka en bit i början. Därför ska du satsa på kvalitet först som du kan bygga vidare på. Bra högtalare från Focal behöver du inte byta ut efter 6 månader, de hänger med i några år ljudmässigt. Om du sen vill satsa på ett fyrkanalssteg så har du redan den delen avklarad.

får man inte "mos" till midden så blir de inte direkt rapp utan bummlig å okontrollerad..

är man inte så kräsen å inte vill spela nå vidare högt så visst kan man driva ett värre kit på HU men inget ja skulle göra iaf.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
17 juli 2011
#18
Nausea skrev:
evilaudio skrev:
Nausea skrev:

Jodå, om de har bra verkningsgrad så går det. För varje volymökning om 3 dB behövs dubbelt så mycket effekt så det är bara att räkna ut hur högt du kan spela innan din HU kroknar.

fast ingen HU e ju direkt strömstark i förstärkardelen..


(har hållit på me bilstereo i typ 16 år så har iaf en del erferenhet)

Inte strömstark nej, men så driver du oftast bara midbas med den. Det brukar räcka en bit i början. Därför ska du satsa på kvalitet först som du kan bygga vidare på. Bra högtalare från Focal behöver du inte byta ut efter 6 månader, de hänger med i några år ljudmässigt. Om du sen vill satsa på ett fyrkanalssteg så har du redan den delen avklarad.

Focal gör bra saker, men tycker inte deras billigare serier är något särskilt. Finns många andra som låter minst lika bra och kostar mindre. Det där med kännslighet säger kanske inte så mycke igentligen.
En diskant kan ha tex. 88dB i kännslighet, medans en bas har 98dB. Men inte lägger man en sub på HUn och diskanten på steg vid detta tillfälle...


Avstängd
598 Inlägg
17 juli 2011
#19
evilaudio skrev:
Nausea skrev:
evilaudio skrev:

fast ingen HU e ju direkt strömstark i förstärkardelen..


(har hållit på me bilstereo i typ 16 år så har iaf en del erferenhet)

Inte strömstark nej, men så driver du oftast bara midbas med den. Det brukar räcka en bit i början. Därför ska du satsa på kvalitet först som du kan bygga vidare på. Bra högtalare från Focal behöver du inte byta ut efter 6 månader, de hänger med i några år ljudmässigt. Om du sen vill satsa på ett fyrkanalssteg så har du redan den delen avklarad.

får man inte "mos" till midden så blir de inte direkt rapp utan bummlig å okontrollerad..

är man inte så kräsen å inte vill spela nå vidare högt så visst kan man driva ett värre kit på HU men inget ja skulle göra iaf.

Jag har gjort det med en Alpine med EQ, delningsfilter och tidskomp och det fungerar upp till en viss nivå. Det blir inget disco men det låter rätt bra.

Avstängd
598 Inlägg
17 juli 2011
#20
TT-Avant skrev:
Nausea skrev:
evilaudio skrev:

fast ingen HU e ju direkt strömstark i förstärkardelen..


(har hållit på me bilstereo i typ 16 år så har iaf en del erferenhet)

Inte strömstark nej, men så driver du oftast bara midbas med den. Det brukar räcka en bit i början. Därför ska du satsa på kvalitet först som du kan bygga vidare på. Bra högtalare från Focal behöver du inte byta ut efter 6 månader, de hänger med i några år ljudmässigt. Om du sen vill satsa på ett fyrkanalssteg så har du redan den delen avklarad.

Focal gör bra saker, men tycker inte deras billigare serier är något särskilt. Finns många andra som låter minst lika bra och kostar mindre. Det där med kännslighet säger kanske inte så mycke igentligen.
En diskant kan ha tex. 88dB i kännslighet, medans en bas har 98dB. Men inte lägger man en sub på HUn och diskanten på steg vid detta tillfälle...

Min erfarenhet är annars att det brukar vara tvärtom, att diskanten har högre känslighet än basen och därför kan du ofta sänka diskanten. Focal K2 har en känslighet på 93 dB och ett delningsfilter som reglerar nivån diskanten.  http://www.blekingebilradio.se/product. … wer-165krx  Effektbehovet anges till mellan 6 och 100 Watt. Så det går bra att koppla det till en modern HU som ofta har mer effekt än 6 rena Watt (Saabs orginalslutsteg specas till 12 Watt per kanal med låg distorsion). Då kan du utan problem spela 100 dB (ungefär lika högt som en gräsklippare).


Sök