3314
Sök

Behöver råd och tips om ljudbygge !

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 juli 2011
#21
Nausea skrev:
Tror du inte att jag har tänkt på det? Det här är en -98a, alltså ingen ny bil och därför skrev jag att det förmodligen är papp och bredbandselement i den. S40 hade inga Dynaudio och Dolby Pro Logic Surround på den tiden, den första Volvon som hade det var C70. Jag är väl några år äldre än ni... Men som sagt, det är bara att lyssna och jag har inte blivit imponerad av de orginalhögtalare jag hört hittils. Och att börja klabba med tidskomp är inget för nybörjare. Då är det bättre att lära sig grunderna för hifi först, som ljudbild, klangfärg osv, för då har du en referens att jobba med.  Jag har lyssnat på en del tävlingsbilar som hade ett rent men tunt mellanregister pga flitigt användande av EQ:n. Fel klangfärg alltså, tunt nedre mellanregister som gör att instrument och röster låter onaturliga, ingen homogen klang. När använde ni såna termer senast?

Igår när det tweakades i min bil igen....
Men jo......folk använder EQ alltför flitigt alltför ofta.
Nivå, fas och tid. Har man fått till de tre bra mellan elementen så behöver man sällan använda EQ...

Nausea skrev:
Jodå, om de har bra verkningsgrad så går det. För varje volymökning om 3 dB behövs dubbelt så mycket effekt så det är bara att räkna ut hur högt du kan spela innan din HU kroknar.

I TEORIN ja...
I teorin...
ExtraKim har sagt MKT vettigt kring detta i ngr trådar här på forumet. smile
Det finns många andra faktorer som påverkar detta betydligt mer i en bil wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

750 Inlägg
17 juli 2011
#22
tujbo skrev:
Vad du behöver veta först och främt vad du vill lägga på detta kalas för att få en bild.

Vad som sen är vettigt i ditt fall att tänka om du vill ha ljudkvalitet är "less is more", hellre få bra produkter än många billiga.

Sen ang basar att dem är snabba och lämpar sig osv är en halvsanning , finns 8" basar som spelar lika långsamt som en 18". Detta beror så mycket mer på val av låda och framförallt slutsteg.

Håller med, ju större lådan du har med fler antal Liter ju djupare blir det, så i ditt fall en en mindre låda. Men som sagt lägg ner extra tid att få lådan bra, det är det som avgör hur slutresultatet blir smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

16 197 Inlägg
17 juli 2011
#23
Nausea skrev:
evilaudio skrev:
Nausea skrev:

Inte strömstark nej, men så driver du oftast bara midbas med den. Det brukar räcka en bit i början. Därför ska du satsa på kvalitet först som du kan bygga vidare på. Bra högtalare från Focal behöver du inte byta ut efter 6 månader, de hänger med i några år ljudmässigt. Om du sen vill satsa på ett fyrkanalssteg så har du redan den delen avklarad.

får man inte "mos" till midden så blir de inte direkt rapp utan bummlig å okontrollerad..

är man inte så kräsen å inte vill spela nå vidare högt så visst kan man driva ett värre kit på HU men inget ja skulle göra iaf.

Jag har gjort det med en Alpine med EQ, delningsfilter och tidskomp och det fungerar upp till en viss nivå. Det blir inget disco men det låter rätt bra.

tidskomp utan steg har ja då aldrig hållit på me men ja e ytters tveksam..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
598 Inlägg
17 juli 2011
#24
evilaudio skrev:
Nausea skrev:
evilaudio skrev:
får man inte "mos" till midden så blir de inte direkt rapp utan bummlig å okontrollerad..

är man inte så kräsen å inte vill spela nå vidare högt så visst kan man driva ett värre kit på HU men inget ja skulle göra iaf.

Jag har gjort det med en Alpine med EQ, delningsfilter och tidskomp och det fungerar upp till en viss nivå. Det blir inget disco men det låter rätt bra.

tidskomp utan steg har ja då aldrig hållit på me men ja e ytters tveksam..

Alpinen har alla funktioner men jag hann aldrig tweaka klart innan jag skrotade bilen. Så är det när man köper en gammal rostig Saab 9000. Men ljudet funkade fint till och från jobbet. Jag körde långtradare då och vilken befrielse det var att flytta från lastbilshytten till bilkupén!
Senast redigerat av Nausea (17 juli 2011)

6 851 Inlägg
17 juli 2011
#25
Nausea skrev:
evilaudio skrev:
Nausea skrev:

Inte strömstark nej, men så driver du oftast bara midbas med den. Det brukar räcka en bit i början. Därför ska du satsa på kvalitet först som du kan bygga vidare på. Bra högtalare från Focal behöver du inte byta ut efter 6 månader, de hänger med i några år ljudmässigt. Om du sen vill satsa på ett fyrkanalssteg så har du redan den delen avklarad.

får man inte "mos" till midden så blir de inte direkt rapp utan bummlig å okontrollerad..

är man inte så kräsen å inte vill spela nå vidare högt så visst kan man driva ett värre kit på HU men inget ja skulle göra iaf.

Jag har gjort det med en Alpine med EQ, delningsfilter och tidskomp och det fungerar upp till en viss nivå. Det blir inget disco men det låter rätt bra.

Nausea skrev:
Tror du inte att jag har tänkt på det? Det här är en -98a, alltså ingen ny bil och därför skrev jag att det förmodligen är papp och bredbandselement i den. S40 hade inga Dynaudio och Dolby Pro Logic Surround på den tiden, den första Volvon som hade det var C70. Jag är väl några år äldre än ni... Men som sagt, det är bara att lyssna och jag har inte blivit imponerad av de orginalhögtalare jag hört hittils. Och att börja klabba med tidskomp är inget för nybörjare. Då är det bättre att lära sig grunderna för hifi först, som ljudbild, klangfärg osv, för då har du en referens att jobba med.  Jag har lyssnat på en del tävlingsbilar som hade ett rent men tunt mellanregister pga flitigt användande av EQ:n. Fel klangfärg alltså, tunt nedre mellanregister som gör att instrument och röster låter onaturliga, ingen homogen klang. När använde ni såna termer senast?

du ändrar dej ganska mycke och ofta..lägg ner.


16 197 Inlägg
17 juli 2011
#26
Nausea skrev:
evilaudio skrev:
Nausea skrev:

Jag har gjort det med en Alpine med EQ, delningsfilter och tidskomp och det fungerar upp till en viss nivå. Det blir inget disco men det låter rätt bra.

tidskomp utan steg har ja då aldrig hållit på me men ja e ytters tveksam..

Alpinen har alla funktioner men jag hann aldrig tweaka klart innan jag skrotade bilen. Så är det när man köper en gammal rostig Saab 9000. Men ljudet funkade fint till och från jobbet. Jag körde långtradare då och vilken befrielse det var att flytta från lastbilshytten till bilkupén!

fast ja anser fortfarande att de e ju upp till den som lyssnar att avgöra att de låter bra eller inte.


ja anser att man inte kan få rapp midd med en hu...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 juli 2011
#27
Nausea skrev:
Tror du inte att jag har tänkt på det? Det här är en -98a, alltså ingen ny bil och därför skrev jag att det förmodligen är papp och bredbandselement i den. S40 hade inga Dynaudio och Dolby Pro Logic Surround på den tiden, den första Volvon som hade det var C70. Jag är väl några år äldre än ni... Men som sagt, det är bara att lyssna och jag har inte blivit imponerad av de orginalhögtalare jag hört hittils. Och att börja klabba med tidskomp är inget för nybörjare. Då är det bättre att lära sig grunderna för hifi först, som ljudbild, klangfärg osv, för då har du en referens att jobba med.  Jag har lyssnat på en del tävlingsbilar som hade ett rent men tunt mellanregister pga flitigt användande av EQ:n. Fel klangfärg alltså, tunt nedre mellanregister som gör att instrument och röster låter onaturliga, ingen homogen klang. När använde ni såna termer senast?

Sant sant, men varför använder du såna termer här? Trodde vi diskuterade ljuduppdateringar för nybörjare? Sällan en nybörjare har krav eller ens bryr sig om korrekt scenbild, tonalitet m.m, det ska bara låta. Nog för att vissa av oss andra bryr oss om mer än så men då velar vi inte om ifall vi ska byt högtalare eller HU heller. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 851 Inlägg
17 juli 2011
#28
Oftast när det gäller merparten av folk, så märker de mer av att man byter huvudenhet en högtalare. Ibland blir ljudet sämre när man byter enbart högtalare, särskilt kitt då filter "stjäler" effekt".
Därför brukar man rek. att man börjar byta huvudenhet och se om man blir nöjd (varav 90% blir), sedan fortsätter man med högtalare,steg,bas m.m...


Avstängd
598 Inlägg
17 juli 2011
#29
ChriZtoffer skrev:
Nausea skrev:
Tror du inte att jag har tänkt på det? Det här är en -98a, alltså ingen ny bil och därför skrev jag att det förmodligen är papp och bredbandselement i den. S40 hade inga Dynaudio och Dolby Pro Logic Surround på den tiden, den första Volvon som hade det var C70. Jag är väl några år äldre än ni... Men som sagt, det är bara att lyssna och jag har inte blivit imponerad av de orginalhögtalare jag hört hittils. Och att börja klabba med tidskomp är inget för nybörjare. Då är det bättre att lära sig grunderna för hifi först, som ljudbild, klangfärg osv, för då har du en referens att jobba med.  Jag har lyssnat på en del tävlingsbilar som hade ett rent men tunt mellanregister pga flitigt användande av EQ:n. Fel klangfärg alltså, tunt nedre mellanregister som gör att instrument och röster låter onaturliga, ingen homogen klang. När använde ni såna termer senast?

Sant sant, men varför använder du såna termer här? Trodde vi diskuterade ljuduppdateringar för nybörjare? Sällan en nybörjare har krav eller ens bryr sig om korrekt scenbild, tonalitet m.m, det ska bara låta. Nog för att vissa av oss andra bryr oss om mer än så men då velar vi inte om ifall vi ska byt högtalare eller HU heller. wink

Därför att det kanske väcker intresset. Alla kan uppskatta bra ljud men långt ifrån alla vet hur det ska låta eller hur de gör för att få det att låta bra. Många billjudsbyggare kan nog vittna om att de hade alldeles för mycket bas i början, vilket dränker/sänker nedre mellanregister och det är i det frekvensområdet många instrument spelar - inte minst i rockmusik (alla genrer) där flera gitarrer spelar med eller mot varandra = skapar harmonier.
Senast redigerat av Nausea (17 juli 2011)

Avstängd
598 Inlägg
17 juli 2011
#30
TT-Avant skrev:
Oftast när det gäller merparten av folk, så märker de mer av att man byter huvudenhet en högtalare.

Det har ett namn. Placeboeffekt.
Senast redigerat av Nausea (17 juli 2011)

16 197 Inlägg
17 juli 2011
#31
Nausea skrev:
ChriZtoffer skrev:
Nausea skrev:
Tror du inte att jag har tänkt på det? Det här är en -98a, alltså ingen ny bil och därför skrev jag att det förmodligen är papp och bredbandselement i den. S40 hade inga Dynaudio och Dolby Pro Logic Surround på den tiden, den första Volvon som hade det var C70. Jag är väl några år äldre än ni... Men som sagt, det är bara att lyssna och jag har inte blivit imponerad av de orginalhögtalare jag hört hittils. Och att börja klabba med tidskomp är inget för nybörjare. Då är det bättre att lära sig grunderna för hifi först, som ljudbild, klangfärg osv, för då har du en referens att jobba med.  Jag har lyssnat på en del tävlingsbilar som hade ett rent men tunt mellanregister pga flitigt användande av EQ:n. Fel klangfärg alltså, tunt nedre mellanregister som gör att instrument och röster låter onaturliga, ingen homogen klang. När använde ni såna termer senast?

Sant sant, men varför använder du såna termer här? Trodde vi diskuterade ljuduppdateringar för nybörjare? Sällan en nybörjare har krav eller ens bryr sig om korrekt scenbild, tonalitet m.m, det ska bara låta. Nog för att vissa av oss andra bryr oss om mer än så men då velar vi inte om ifall vi ska byt högtalare eller HU heller. wink

Därför att det kanske väcker intresset. Alla kan uppskatta bra ljud men långt ifrån alla vet hur det ska låta eller hur de gör för att få det att låta bra. Många bilbyggare kan nog vittna om att de hade alldeles för mycket bas i början, vilket dränker/sänker nedre mellanregister och det är i det frekvensområdet många instrument spelar - inte minst i rockmusik (alla genrer) där flera gitarrer spelar med eller mot varandra = skapar harmonier.

därför behöver man hyffsat med effekt å RIKTIG effekt så man får kontroll på konen.. kvittar ju om du köper dyra å bra högtalare om du fortfarande har en "dålig" hu..

själv har ja ca 400 wrms per midd/mellanregister i min bil å riktigt bra kontroll.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
598 Inlägg
17 juli 2011
#32
evilaudio skrev:
Nausea skrev:
ChriZtoffer skrev:

Sant sant, men varför använder du såna termer här? Trodde vi diskuterade ljuduppdateringar för nybörjare? Sällan en nybörjare har krav eller ens bryr sig om korrekt scenbild, tonalitet m.m, det ska bara låta. Nog för att vissa av oss andra bryr oss om mer än så men då velar vi inte om ifall vi ska byt högtalare eller HU heller. wink

Därför att det kanske väcker intresset. Alla kan uppskatta bra ljud men långt ifrån alla vet hur det ska låta eller hur de gör för att få det att låta bra. Många bilbyggare kan nog vittna om att de hade alldeles för mycket bas i början, vilket dränker/sänker nedre mellanregister och det är i det frekvensområdet många instrument spelar - inte minst i rockmusik (alla genrer) där flera gitarrer spelar med eller mot varandra = skapar harmonier.

därför behöver man hyffsat med effekt å RIKTIG effekt så man får kontroll på konen.. kvittar ju om du köper dyra å bra högtalare om du fortfarande har en "dålig" hu..

själv har ja ca 400 wrms per midd/mellanregister i min bil å riktigt bra kontroll.

Samma effekt kan du åstadkomma genom att använda ett passivt delningsfilter och kanske anpassa delningsfrekvensen en aning om du dämpat dörrar elller andra lådor (för) mycket. Kom ihåg att akustiska instrument låter som de gör för att de har en resonanslåda! Men du är väl mer typen som vill bygga bort resonanser, inte sant? Som alla andra.

16 197 Inlägg
17 juli 2011
#33
Nausea skrev:
evilaudio skrev:
Nausea skrev:
Därför att det kanske väcker intresset. Alla kan uppskatta bra ljud men långt ifrån alla vet hur det ska låta eller hur de gör för att få det att låta bra. Många bilbyggare kan nog vittna om att de hade alldeles för mycket bas i början, vilket dränker/sänker nedre mellanregister och det är i det frekvensområdet många instrument spelar - inte minst i rockmusik (alla genrer) där flera gitarrer spelar med eller mot varandra = skapar harmonier.

därför behöver man hyffsat med effekt å RIKTIG effekt så man får kontroll på konen.. kvittar ju om du köper dyra å bra högtalare om du fortfarande har en "dålig" hu..

själv har ja ca 400 wrms per midd/mellanregister i min bil å riktigt bra kontroll.

Samma effekt kan du åstadkomma genom att använda ett passivt delningsfilter och kanske anpassa delningsfrekvensen en aning om du dämpat dörrar elller andra lådor (för) mycket. Kom ihåg att akustiska instrument låter som de gör för att de har en resonanslåda! Men du är väl mer typen som vill bygga bort resonanser, inte sant? Som alla andra.

jo man vill ju säkert ha en massa resonanser i bilen från svängade/skrammlande plåt å annat..  själva instrumentet må vara en resonanslåda men inte högtalaren som ljudet sen kommer ifrån.. en bil ska va STUM annars färgar ju bilen ljudet(vilket en bils cupe iaf gör mer eller mindre) ..      fast du kanske gått en annan skola där hela bilen ska skrammla å flexa??


ta tex en bas låda, den ska va STUM den oxå..  flexar trät så får man mycke mindre bastryck samt att de låter fan inge vidare..



å sist ja kollade på en eligitarr så hade den ingen resonanslådan utan e mer elle mindre en träkloss med strängar å en mic på.
Senast redigerat av evilaudio (17 juli 2011)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Meldem
4 137 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#34
Sydeken skrev:
till att börja med, vad har du tänkt att allt ska kosta, har du någon maxgräns för vad allt skall kosta? tänk på att matrialet (kablar,dämpmatta,mdf/spånskiva,säkringar,möjligen extrabatteri) kostar en del. Men säg en maxgräns så ska vi nog kunna fixa ihop något vettigt smile

Klart jag har en maxgräns. Och jag ska spara ett tag till, så  8-10k. Vet inte vad man får för det? Bara skit kanske? tongue


Meldem
4 137 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#35
tujbo skrev:
Vad du behöver veta först och främt vad du vill lägga på detta kalas för att få en bild.

Vad som sen är vettigt i ditt fall att tänka om du vill ha ljudkvalitet är "less is more", hellre få bra produkter än många billiga.

Sen ang basar att dem är snabba och lämpar sig osv är en halvsanning , finns 8" basar som spelar lika långsamt som en 18". Detta beror så mycket mer på val av låda och framförallt slutsteg.

8-10k. Men det kanske är sjukt lite inom ljudbranschen?
Jag kommer ju inte gå till Jula och köpa något skit iaf, det kan jag ju säga.
Vad jag fick höra var att mindre basar är "snabbare", men han är ganska mytig av sig. Det finns ju en anledning till att hans kallas "Mc.Gyver" ..

Alltså jag vill ha ett bra ljud som spelar klart ljud, men med bra bas. Inget skit som alla volvoraggare åker omkring med som man inte hör vad det är för låt ens.. Då är jag hellre utan.


6 851 Inlägg
17 juli 2011
#36
Nejdå, 8-10k kan man få ett ok ljud. Har du tänkt skaffa alla saker på en gång, eller tänker du köpa lite då och då?
Som jag skrivit tidigare, börja då med HU, sedan framsystem, steg till detta,(om du inte nöjer dej med inbyggda effekten, vissa gör det) och slutligen bas och steg. Baksystem skaffar du när du är klar med allt och det går ofta att driva det på inbyggda effekten från HU (så vida det inte är någon billig kina skit!)
Senast redigerat av TT-Avant (17 juli 2011)


Gladen Audio
2 388 Inlägg
17 juli 2011
#37
Nausea skrev:
ChriZtoffer skrev:
Nausea skrev:
Tror du inte att jag har tänkt på det? Det här är en -98a, alltså ingen ny bil och därför skrev jag att det förmodligen är papp och bredbandselement i den. S40 hade inga Dynaudio och Dolby Pro Logic Surround på den tiden, den första Volvon som hade det var C70. Jag är väl några år äldre än ni... Men som sagt, det är bara att lyssna och jag har inte blivit imponerad av de orginalhögtalare jag hört hittils. Och att börja klabba med tidskomp är inget för nybörjare. Då är det bättre att lära sig grunderna för hifi först, som ljudbild, klangfärg osv, för då har du en referens att jobba med.  Jag har lyssnat på en del tävlingsbilar som hade ett rent men tunt mellanregister pga flitigt användande av EQ:n. Fel klangfärg alltså, tunt nedre mellanregister som gör att instrument och röster låter onaturliga, ingen homogen klang. När använde ni såna termer senast?

Sant sant, men varför använder du såna termer här? Trodde vi diskuterade ljuduppdateringar för nybörjare? Sällan en nybörjare har krav eller ens bryr sig om korrekt scenbild, tonalitet m.m, det ska bara låta. Nog för att vissa av oss andra bryr oss om mer än så men då velar vi inte om ifall vi ska byt högtalare eller HU heller. wink

Därför att det kanske väcker intresset. Alla kan uppskatta bra ljud men långt ifrån alla vet hur det ska låta eller hur de gör för att få det att låta bra. Många billjudsbyggare kan nog vittna om att de hade alldeles för mycket bas i början, vilket dränker/sänker nedre mellanregister och det är i det frekvensområdet många instrument spelar - inte minst i rockmusik (alla genrer) där flera gitarrer spelar med eller mot varandra = skapar harmonier.

Och hur ska jag göra som inte lyssnar efter fasfel på en tamburin längst bak på scenen bakom trummisen där snett till vänster över ratten utan lyssnar på musiken som helhet?
Kan jag få nöja mig med att det är skön stampatakten-känsla i bilen eller måste jag med lära mig fina termer att slänga mig med när en nybörjare frågar efter lite hjälp?

Hur gammal du är vet jag inte men det spelar inte så stor roll, själv är man 30 o lonefox och evilaudio är väl i 35årsåldern och har en hel del erfarenhet av billjud.

Alla har egna ideal om ljud, jag tycker tex en SQ-bil med inställning för bedömning av EMMA-skivan är nåt av det tristaste ja lyssnat på, men när dem väl byter kurva på EQ till lite mer vardagsspelning låter det trevligt igen och jag börjar le när det väl smäller på lite mer i botten.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Meldem
4 137 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#38
TT-Avant skrev:
Nejdå, 8-10k kan man få ett ok ljud. Har du tänkt skaffa alla saker på en gång, eller tänker du köpa lite då och då?
Som jag skrivit tidigare, börja då med HU, sedan framsystem, steg till detta,(om du inte nöjer dej med inbyggda effekten, vissa gör det) och slutligen bas och steg. Baksystem skaffar du när du är klar med allt och det går ofta att driva det på inbyggda effekten från HU (så vida det inte är någon billig kina skit!)

Har nog antagligen tänk att köpa det i ett par omgångar, kanske tre.


Avstängd
598 Inlägg
17 juli 2011
#39
Frippe_L skrev:
Nausea skrev:
ChriZtoffer skrev:

Sant sant, men varför använder du såna termer här? Trodde vi diskuterade ljuduppdateringar för nybörjare? Sällan en nybörjare har krav eller ens bryr sig om korrekt scenbild, tonalitet m.m, det ska bara låta. Nog för att vissa av oss andra bryr oss om mer än så men då velar vi inte om ifall vi ska byt högtalare eller HU heller. wink

Därför att det kanske väcker intresset. Alla kan uppskatta bra ljud men långt ifrån alla vet hur det ska låta eller hur de gör för att få det att låta bra. Många billjudsbyggare kan nog vittna om att de hade alldeles för mycket bas i början, vilket dränker/sänker nedre mellanregister och det är i det frekvensområdet många instrument spelar - inte minst i rockmusik (alla genrer) där flera gitarrer spelar med eller mot varandra = skapar harmonier.

Och hur ska jag göra som inte lyssnar efter fasfel på en tamburin längst bak på scenen bakom trummisen där snett till vänster över ratten utan lyssnar på musiken som helhet?
Kan jag få nöja mig med att det är skön stampatakten-känsla i bilen eller måste jag med lära mig fina termer att slänga mig med när en nybörjare frågar efter lite hjälp?

Hur gammal du är vet jag inte men det spelar inte så stor roll, själv är man 30 o lonefox och evilaudio är väl i 35årsåldern och har en hel del erfarenhet av billjud.

Alla har egna ideal om ljud, jag tycker tex en SQ-bil med inställning för bedömning av EMMA-skivan är nåt av det tristaste ja lyssnat på, men när dem väl byter kurva på EQ till lite mer vardagsspelning låter det trevligt igen och jag börjar le när det väl smäller på lite mer i botten.

Hur du ska göra? Lyssna och justera. Jag tror ingen klarar av att justera för ett sånt fel som du beskriver. Men om du ska beskriva din upplevelse för andra är det bra att du kunna lite såna termer så att andra förstår vad du menar.

6 851 Inlägg
17 juli 2011
#40
TouchOfRed skrev:
TT-Avant skrev:
Nejdå, 8-10k kan man få ett ok ljud. Har du tänkt skaffa alla saker på en gång, eller tänker du köpa lite då och då?
Som jag skrivit tidigare, börja då med HU, sedan framsystem, steg till detta,(om du inte nöjer dej med inbyggda effekten, vissa gör det) och slutligen bas och steg. Baksystem skaffar du när du är klar med allt och det går ofta att driva det på inbyggda effekten från HU (så vida det inte är någon billig kina skit!)

Har nog antagligen tänk att köpa det i ett par omgångar, kanske tre.

har du tänkt använda steg till framsystmet eller ska du köra på CD-spelarens inbyggda?
Enligt mej är det alltid trevligare att köra iaf. framsystemet på steg och och är man rädd för att pengarna inte räcker inom budget, då kikar man på kanske lite mindre/billigare sub och steg till detta.
För har man ett vettigt framsystem, så kan en enkel liten 10/12" med enklare steg räcka en bra bit.
För jag antar att du inte vill eller behöver ha en baslåda som hörs 3kvarter bort wink
Har du räknat in kablage och allt sånt i de 8-10k oxå? eller kommer det utöver?



Sök