Nausea skrev:
ChriZtoffer skrev:
Nausea skrev:
Tror du inte att jag har tänkt på det? Det här är en -98a, alltså ingen ny bil och därför skrev jag att det förmodligen är papp och bredbandselement i den. S40 hade inga Dynaudio och Dolby Pro Logic Surround på den tiden, den första Volvon som hade det var C70. Jag är väl några år äldre än ni... Men som sagt, det är bara att lyssna och jag har inte blivit imponerad av de orginalhögtalare jag hört hittils. Och att börja klabba med tidskomp är inget för nybörjare. Då är det bättre att lära sig grunderna för hifi först, som ljudbild, klangfärg osv, för då har du en referens att jobba med. Jag har lyssnat på en del tävlingsbilar som hade ett rent men tunt mellanregister pga flitigt användande av EQ:n. Fel klangfärg alltså, tunt nedre mellanregister som gör att instrument och röster låter onaturliga, ingen homogen klang. När använde ni såna termer senast?
Sant sant, men varför använder du såna termer här? Trodde vi diskuterade ljuduppdateringar för nybörjare? Sällan en nybörjare har krav eller ens bryr sig om korrekt scenbild, tonalitet m.m, det ska bara låta. Nog för att vissa av oss andra bryr oss om mer än så men då velar vi inte om ifall vi ska byt högtalare eller HU heller.
Därför att det kanske väcker intresset. Alla kan uppskatta bra ljud men långt ifrån alla vet hur det ska låta eller hur de gör för att få det att låta bra. Många billjudsbyggare kan nog vittna om att de hade alldeles för mycket bas i början, vilket dränker/sänker nedre mellanregister och det är i det frekvensområdet många instrument spelar - inte minst i rockmusik (alla genrer) där flera gitarrer spelar med eller mot varandra = skapar harmonier.
Och hur ska jag göra som inte lyssnar efter fasfel på en tamburin längst bak på scenen bakom trummisen där snett till vänster över ratten utan lyssnar på musiken som helhet?
Kan jag få nöja mig med att det är skön stampatakten-känsla i bilen eller måste jag med lära mig fina termer att slänga mig med när en nybörjare frågar efter lite hjälp?
Hur gammal du är vet jag inte men det spelar inte så stor roll, själv är man 30 o lonefox och evilaudio är väl i 35årsåldern och har en hel del erfarenhet av billjud.
Alla har egna ideal om ljud, jag tycker tex en SQ-bil med inställning för bedömning av EMMA-skivan är nåt av det tristaste ja lyssnat på, men när dem väl byter kurva på EQ till lite mer vardagsspelning låter det trevligt igen och jag börjar le när det väl smäller på lite mer i botten.
Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1