Ja, jag köpte mig i vintras en Saab 9-5 2.0t som gått lite över 14.700 mil, syfte: Brukis & vintersläde
eeh, ja.. Brukis jo tjena.. Har ni hört den förr?
Så kom solen och massor av vårkänslor.
Satan,
Jag är bevisligen för pedant för att ha en "slit och släng" bil..
Allt började med en liten beställning från Speedparts på en backspegelkåpa, ett par färgburkar och lackstift, för jag skulle ju bara...
Nu sitter jag här, ivrig och väntar på min andra leverans från Speedparts, något större, något tyngre och några tusenlappar dyrare än första beställningen..
Mitt namn är Anton Ståhlgren, detta är min historia om hur man INTE ska göra om man vill ha en enkel brukis..
Här följer nu lite bilder med tillhörande text som beskriver hur allt detta eskalerat i lagom takt, från inköpet fram tills idag.
(Vill be om ursäkt för dessa bilder i förhand då de flesta är tagna med en iPhone 4 då jag inte orkat släpa ut systemkameran varje gång jag fotat minsta pinal)
Precis hemkommen:
Jag blir OERHÖRT upphetsad av dessa första bilderna! (Ironi för folk som inte förstår det)
Efter första tvätten, (tittat över alla repor/bucklor/rost här och konstaterat att det finns lite att jobba med)
Beställde då hem ett "första hjälpen kit" från Speedparts. Innehållande dessa saker:
Backspegeln lackades, slipades, lackades, slipades och lackades igen tills jag var nöjd: (sprayburkar)
Nya, gamla emblem beställdes hem från ebay då original flagnat av, konstigt?
Xeneon installerades på både hel och halvljus:
Sedan började jag tröttna på effekten, eller rättare sagt, det hade jag redan gjort när jag provkörde den. Så jag bokade tid för mappning hos en mycket god vän (Martin Lundgren), då han är lite vän med T7 programvaran och är lite av en hacker. Öppet luftfilter och laddtrycksmätare installerades också dagarna innan.
När vädret blev lite varmare så bestämde jag mig för att skruva bort lite onödigt skit...
Torkararmarna med tillhörande motorer för strålkastare och gamla luftburken fick ge vika. Vilket resulterade i ett lite mindre gubbigt yttre. (dock två små äckliga hål kvar, men det går att leva med!)
Sedan gjorde jag en grym bytesaffär med en kompis och fick lite snyggare (men mycket tyngre) sommarpjucks för tillfället (såhär ser också bilen ut i dagsläget):
Och nu har jag semester! Vilket har resulterat i mycket skruvande och pustande på bara några få dagar.
Fjärrlåset till bagageluckan fungerade inte, inte så konstigt när man fick se Saabs briljanta lösning på kabeldragning... (hoppas de sparkade elkillen?)
Vindrutetorkarna hade flagnat färg, de tvättades, slipades och lackades om.
Före:
Efter:
Inte så stora förändringar såhär långt, men idag, den 11/7 2011. Gjorde jag lite fynd på skroten i Lidköping:
En slaktad vinröd Saab 9-5 Aero donerade sina sidokjolar! Dessa tvättades av och slipades ner fort som attan, för de ska in på lack, asap! Jagar nu efter en Aero frontläpp också! Gärna Saabs "Steelgrey". Någon som har en liggandes?
Och ja, juste, det ANDRA paketet från Speedparts ja, det ska komma nu under veckan, så... Stay tuned! Det kommer mer, MYCKET mer än det ni fått sett hittills...
//Anton