3595
Sök

Xenon i halvljus + reläsats = Varning för trasig lampa i instrumentet (Volvo V70 1998)

205 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej på er.

Försöker få mer svar här då.

Det är så att jag länge kört med xenon i halvljuset men på senare tid har jag kört utan efter senaste besiktningen.
Monterade tillbaks det igen för några dagar sedan men med en förändring. Installerade även en reläsats för att motverka att ena lampan flimmrar och ibland dör vid uppstart av bilen. Detta fungerar klockrent.

Nu har jag ett annat problem istället och det är att i instrumenthuset lyser nu "Varning för trasig lampa".

När man går igenom kabeldragningarna och det nya relät så är det faktiskt inte så konstigt alls.

Den nya reläsatsen tar strömmen direkt från batteriet och tar den sk. "styrströmmen" från kontaktstycket till ena halvljuslampan. Det blir ju nästan ingen last/motstånd på orginalkablarna så Varning för trasig lampa tänds.

Vill väldigt gärna ha kvar reläinstallationen då det tar bort problemen med att ena ljuset alltid flimmrar och ibland dör vid uppstart.

En lösning som jag funderat på som borde fungera är: Att bygla relät, mellan styrströmmen och "utströmmen" från relät som går till ballasterna.
Detta innebär att orginalkablarna tänder ballasten samt att relät också gör det när relät får spänning. Borde ju fungera i mina ögon men vad tror ni om det?

Finns det några andra enklare/bättre lösningar?


Hoppas ni förstår allt jag lyckades skriva ner smile

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 juli 2011
#2
Förstår hur du tänker, men det kommer nog inte funka i praktiken. Strömmen vill ja alltid ta den lättaste vägen och då förmodligen inte via lampkontrollen.

Fast det behövs ju bara ett par kabelskor och en kabelstump för att prova.

Ett annat alternativ är att ha kvar reläsatsen som den är nu fast på originalkabeln (som nu styr styrströmmen) kopplar du även in ett lagom stort motstånd som du jordar, som till diodlampor. Då tror ju datorn att det sitter en strömförbrukande lampa där. Frågan är bara hur mycket ström som måste förbrukas för att datorn ska vara nöjd. Men det kan du ju prova genom att provisoriskt koppla in ex.vis en 5w positionsljuslampa eller en 21w blinkerslampa o se om den blir nöjd med strömförbrukningen från en sådan. Anledningen till att "simulera" en mindre lampa är för att minimera strömförbrukningen till endast vad som är nödvändigt till lampvarningssystemet.

Nu är ju jag ingen expert på detta med lampvarningssystem så det kanske finns nån här som kan säga direkt om det funkar med mindre "lampor".

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

205 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#3
Ja, då vart det ju inte så lyckat ändå kanske, men väl värt att pröva. Blir ju som en vanlig parallellkoppling och borde således inte skada nått iaf smile

Det med 5W lampa kan jag prova, tror inte att dem äldre V70 är så känsliga på hur stort motstånd det är jämfört med nyare V70. Finns ju sk. canceller för nyare bilar...

Enda nackdelen med att lägga ett motstånd parallellt är ju att om nått av xenonlamporna går sönder så blir det ingen felvarning, iofs inte så farligt då man ändå snabbt märker om ena lampan inte lyser...

Skall testa med 3W lampa och stega gradvis uppåt för att hitta rätt läge för att släcka varningslampan...

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2


Sök