Wicca skrev:
Andromeda skrev:
Självklart
Vi kan ta en annan svensk bil i samma storlek med precis exakt 225 hk och en 2,3 liters motor med turbo som även den har en mycket driftsäker motor. Gissar du vilken jag tänker på?
Den brukar gå för runt 15-25k på Blocket och liksom T5 har de allra flesta gått över 20k mil och brukar vara i fint skick karossmässigt. Tyvärr är de ofta hemmapulade, liksom också t5
Annars har vi ju S4 2,2T som kanske kan kosta uppemot 30-40k men de är desto mer ovanliga i fint skick, och dessutom kan man inte jämföra någon svensk bil med en 90-tals Audi i vare sig kvalitet eller nypris.
Jag gissar på någon Saab, men själv är jag alldeles för dålig på Saabmodeller för att veta vilken.
Nu gällde det ju en bil med mer effekt än genomsnittet och ärligt talat tror jag att sådana bilar är svårsålda när dem börjar bli lite till åren om dem inte är exklusiva och ovanliga. Som M3or, S4or osv. Tyvärr ingår inte T5or och Aeros där direkt, hur mycket man än gillar sin bil. Man måste ha tur och hitta rätt köpare.
Men din sopa, det var 9000 Aero jag pratade om
Aero och T5 är i samma klass, och S4, M3, AMG osv placerar jag i en klass högre.
Jag tycker precis som du, våra svenska "flaggskepp" är inget särskilt mer än lite mer motorstarka varianter på de populära familjebilarna, och målgruppen för de riktigt fina är entusiaster, eller för de brukskötta eller sönderstylade/skruvade; gasglad ungdom som vill ha många hästar för en billig peng.
Problemet som jag tror du också håller med om är att folk med en svensk "prestandabil" i klassen hemmapulad/sönderstylad tror att de kan ta betalt för en bil i välvårdat originalskick som kan attrahera de entusiaster som gladeligen betalar extra för en välvårdad originalbil. Sanningen är att ju mer den är modifierad, desto mindre värd är den i deras ögon.
På kontinenten betalar de gladeligen över 100k för en fin 99turbo i originalskick men ratar ned på allt som inte sitter där original, och dit hör knappast en vinterkörd Aero eller T5 med halva skuffen fylld med högtalare och ett sanslöst fult kjolpaket
Sanningen att säga är en 15 år gammal bil i bruksskick verkligen inget att hänga i julgranen, och att tro att man ska få 2-3 ggr så mycket betalt för en bruksskött Aero eller T5 mot vad 2,3T eller 850 SE går för är rena fantasier. Det är fortfarande en 15 år gammal bil, ofta med många mil på mätaren och som har sina skavanker. Lite mer är de värda, men inte mycket.