3186
Sök

"Hundkoja" 1970 tändningsproblem

34 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Bilen startar och har gnista men går inte jämt. Bilen har förgasare men den är inte problemet.

Om bilen är igång och jag drar ut en tändkabel så ändras inte varvtalen och motorn låter heller inte sämre. Om jag sedan sätter i den igen och drar ut en annan får jag samma sak. Motorn går lika dåligt som förut. Alltså, bilen går på tre cylindrar men jag kan välja vilka tre den ska gå på.

Vad är mest troligt trasigt? Vart borde jag börja leta?

Trying is the first step towards failure...

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2011
Du har inget liggande i form av gammalt lock, rotor, stift etc så du kan byta en sak i taget? Har du likströms- eller växelströmsgenerator? Om du varvar konstant säg 1500-2000, är det samma då?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Smålänning
7 887 Inlägg
14 juli 2011
Tjuvluft mellan förgasare-insug eller någon del i tändsystemet som inte vill vara med längre.

Byt brytare och kondensator, lock och rotor.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2011
Tjuvluft ger knappast det felet.

34 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Rotor, tändstift, fördelarlock, tändspole är alla relativt nya (ett år och inte varit i drift).
Den verkar inte tjuva luft någonstans, startgas-testat.
Och samma problem även om jag höjer accelererar.
Kommer inte ihåg om det är likströms eller växelström. Har två kojor och om jag inte minns fel har den ena ett system och den andra ett annat.
Då blir det byte av kondensator och brytare härnäst.

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2011
Låter bra, kan inte kosta många kronor.

34 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
"gratis". lånar från den andra kojan som för tillfället har grå olja!

Lite tveksam om det kommer att fungera för har haft elektroniskt tändsystem monterat och det blev ingen förbättring. men måste prova vidare.

34 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
Visade sig vara fel tändstift. Någon omvandlare på nätet som inte var korrekt mellan Champion och NGK. Slutkliat på tändproblemsfronten. Nu blir det förgasare och bromsproblem =O)
Tack för tipsen!
/Joel

Sök