3175
Sök

Godkända bälten vid drifting??

Däckmissbrukare
144 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej! jag är på G å ska beställa bälten till min nissan bilen byggs för drifting och jag har letat på sbf men inte fått fram nått ang bälten..är det nått krav på om det måste vara 4 punkt eller 6 punkt?..har sett att många kör med 6 punkt,hade själv tänkt beställa 4 punkt men vad skulle ni rekomendera?

mvh jimmy

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

Tvivlare
2 266 Inlägg
17 juli 2011
#2
Vilken klass ska du köra i?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Däckmissbrukare
144 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#3
MantaRobin skrev:
Vilken klass ska du köra i?

jadu enkare klass till att börja med men vill att bilen ska vara godkänd för dom lite värre klasserna tongue har nyss börjat med drifting så vet inte så mycket om klasserna än tongue

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

Tvivlare
2 266 Inlägg
17 juli 2011
#4
volvoRacing90 skrev:
MantaRobin skrev:
Vilken klass ska du köra i?

jadu enkare klass till att börja med men vill att bilen ska vara godkänd för dom lite värre klasserna tongue har nyss börjat med drifting så vet inte så mycket om klasserna än tongue

Då spelar de mindre roll, de ska väl va ECE-godkända bälten iallafall som jag förstått de. smile Men ska du bygga för alla klasser så köp nåt fint FIA-godkänt bälte.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Däckmissbrukare
144 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#5
MantaRobin skrev:
volvoRacing90 skrev:
MantaRobin skrev:
Vilken klass ska du köra i?

jadu enkare klass till att börja med men vill att bilen ska vara godkänd för dom lite värre klasserna tongue har nyss börjat med drifting så vet inte så mycket om klasserna än tongue

Då spelar de mindre roll, de ska väl va ECE-godkända bälten iallafall som jag förstått de. smile Men ska du bygga för alla klasser så köp nåt fint FIA-godkänt bälte.

okej hade tänkt sparco bälten eftersom stolar/ratt är sparco..men va skulle du välja 4 punkt eller 6 punkt? tongue

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

Tvivlare
2 266 Inlägg
17 juli 2011
#6
volvoRacing90 skrev:
MantaRobin skrev:
volvoRacing90 skrev:

jadu enkare klass till att börja med men vill att bilen ska vara godkänd för dom lite värre klasserna tongue har nyss börjat med drifting så vet inte så mycket om klasserna än tongue

Då spelar de mindre roll, de ska väl va ECE-godkända bälten iallafall som jag förstått de. smile Men ska du bygga för alla klasser så köp nåt fint FIA-godkänt bälte.

okej hade tänkt sparco bälten eftersom stolar/ratt är sparco..men va skulle du välja 4 punkt eller 6 punkt? tongue

Hade jag haft stol med uttag för 6-punkt så hade jag kört på de smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Däckmissbrukare
144 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#7
MantaRobin skrev:
volvoRacing90 skrev:
MantaRobin skrev:
Då spelar de mindre roll, de ska väl va ECE-godkända bälten iallafall som jag förstått de. smile Men ska du bygga för alla klasser så köp nåt fint FIA-godkänt bälte.

okej hade tänkt sparco bälten eftersom stolar/ratt är sparco..men va skulle du välja 4 punkt eller 6 punkt? tongue

Hade jag haft stol med uttag för 6-punkt så hade jag kört på de smile

okej tongue..har inte tänkt på om ja har de..har en sparco evo stol tongue
Senast redigerat av volvoRacing90 (18 juli 2011)

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

Tvivlare
2 266 Inlägg
18 juli 2011
#8
volvoRacing90 skrev:
MantaRobin skrev:
volvoRacing90 skrev:

okej hade tänkt sparco bälten eftersom stolar/ratt är sparco..men va skulle du välja 4 punkt eller 6 punkt? tongue

Hade jag haft stol med uttag för 6-punkt så hade jag kört på de smile

okej tongue..har inte tänkt på om ja har de..har en sprarco evo stol tongue

Enligt Rallyshop.se ska där finnas uttag i den stolen för 6-p smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

500 Inlägg
18 juli 2011
#9
Har du en ordentlig bur?


Däckmissbrukare
144 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#10
MantaRobin skrev:
volvoRacing90 skrev:
MantaRobin skrev:

Hade jag haft stol med uttag för 6-punkt så hade jag kört på de smile

okej tongue..har inte tänkt på om ja har de..har en sprarco evo stol tongue

Enligt Rallyshop.se ska där finnas uttag i den stolen för 6-p smile

okej smile då är det nog lika bra att satsa på det smile

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

Däckmissbrukare
144 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#11
Nocturnal skrev:
Har du en ordentlig bur?

nej ingen ännu,blir väl en när ekonomin tilllåter :p

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
18 juli 2011
#12
volvoRacing90 skrev:
Nocturnal skrev:
Har du en ordentlig bur?

nej ingen ännu,blir väl en när ekonomin tilllåter :p

Vet inte om jag skulle våga använda 4/6 punktsbälten om det inte finns bur i bilen.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 juli 2011
#13
insane_1 skrev:
volvoRacing90 skrev:
Nocturnal skrev:
Har du en ordentlig bur?

nej ingen ännu,blir väl en när ekonomin tilllåter :p

Vet inte om jag skulle våga använda 4/6 punktsbälten om det inte finns bur i bilen.

Skulle ALDRIG åka med 4/6 punkt utan bur, aldrig någonsin.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 juli 2011
#14
discokapten skrev:
insane_1 skrev:
volvoRacing90 skrev:

nej ingen ännu,blir väl en när ekonomin tilllåter :p

Vet inte om jag skulle våga använda 4/6 punktsbälten om det inte finns bur i bilen.

Skulle ALDRIG åka med 4/6 punkt utan bur, aldrig någonsin.

Inte jag heller. Kommer taket infarande vill inte jag sitta rakt upp iafal.

Jag har 6p beltnic fia godkända och sitter riktigt fast med dem. "snopp" bandet hjälper till bra att hålla bältet där det ska.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Däckmissbrukare
144 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#15
discokapten skrev:
insane_1 skrev:
volvoRacing90 skrev:

nej ingen ännu,blir väl en när ekonomin tilllåter :p

Vet inte om jag skulle våga använda 4/6 punktsbälten om det inte finns bur i bilen.

Skulle ALDRIG åka med 4/6 punkt utan bur, aldrig någonsin.

pga klämrisken vid tex en volt eller?

tips på en prisvärd godkänd bur för drifting? tongue

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
18 juli 2011
#16
Om du mot all fordodan ska ha 4/6punkt utan bur (ej rekomendeat) så rekomendrar jag att du läser
SBFs reglemente om montering.

Ett felaktigt monterat 4/6 punkts bälte är livsfarligt.

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis … 2011_2.pdf

Monterar du det fel gör det mera skada än nytta.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

KHRacing
18 juli 2011
#17
Det är en jäklans stor & gammal MYT att folk dör/skadar sig så fort bilen lägegr sig på taket & man har 4-5-6-p bälten på sig !

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
18 juli 2011
#18
KHRacing skrev:
Det är en jäklans stor & gammal MYT att folk dör/skadar sig så fort bilen lägegr sig på taket & man har 4-5-6-p bälten på sig !

Är väl ingen som sagt att man skulle dö så fort bilen lägger sig på taket, men trycks taket in rejält är det ju ganska lätt att räkna ut vad som händer om man sitter fast i något annat än 2/3p bälte.


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
18 juli 2011
#19
insane_1 skrev:
KHRacing skrev:
Det är en jäklans stor & gammal MYT att folk dör/skadar sig så fort bilen lägegr sig på taket & man har 4-5-6-p bälten på sig !

Är väl ingen som sagt att man skulle dö så fort bilen lägger sig på taket, men trycks taket in rejält är det ju ganska lätt att räkna ut vad som händer om man sitter fast i något annat än 2/3p bälte.

Andra sidan håller fortfarande FIA godkända stolar rätt bra.

Har en bekant som rullat en honda och format taket efter 2st sparco sprint V stolar.

Ser heller ingen livsfara med att åka 4/6punkt utan bur.

Därimot skulle jag REKOMENDERA att ha minst halvbur vid användade av sådanna bälten men inget krav.

Något som därimot ÄR LIVSFARLIGT är felaktigt monterade bälten och stolar. Samt användande av 4/6 punkts bäten i styling stolar som inte är deginande för endamålet.



Sen egentligen är det inte fel med minst halvbur i alla bilar som man avser använda för bankörning. Lägger man massor med pengar på chassi och motor tycker jag kan man lägga ett par tusen på säkerhet.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

185 Inlägg
18 juli 2011
#20
volvoRacing90 skrev:
discokapten skrev:
insane_1 skrev:

Vet inte om jag skulle våga använda 4/6 punktsbälten om det inte finns bur i bilen.

Skulle ALDRIG åka med 4/6 punkt utan bur, aldrig någonsin.

pga klämrisken vid tex en volt eller?

tips på en prisvärd godkänd bur för drifting? tongue

Folkrace burar är billiga och godkända för enklare drifting former.

Ganska många privatpersoner som tillverkar burar till folkrace=billigt



Sök