Finns det någon som kan förklara vad skillnaden är mellan mekaniska-, hydrauliska-, solida rullkamaxlar och hydrauliskamaxlar? Och vad har dessa fyra för speciell inverkan på effekten i en motor?
Mekaniska kammar är med manuell justering av ventilspel, bra hållbarhet i allmänhet. Återfinns i t.e.x Volvos rödblockare & BMW M20/M30.
Hydrauliska kammar använder lyftare/tryckare som fylls med olja, självjusterande och ska enligt vad jag hört ge lite bättre egenskaper vid låga varv. Återfinns bl.a i amerikanska gamla V-8or och många nyare bilar.
Rullkammar är något som används i gamla stötstångsmotorer, t.e.x Cheva v-8 för att sänka friktionen och bredda registret en aning. Mekaniska = manuell justering, bra vid höga varv. Hydrauliska = självjusterande, något lägra varv.
Rullkammar återfinns som standard i "nyare" stötstångsmotorer, företrrädelsevis amerikanska motorer från ca -85 och framåt.
Men jag är ingen expert men det här kanske räcker som svar? Vad du ska har för kam avgörs ju av en mängd saker, svårt att lista allt när man inte vet om det gäller Cheva 350, BMW m30 eller Honda VTEC.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
En annan aspekt är att kammar för mekaniska tryckare har sk ramper innan själva nocken. Rampen är ju till för att fånga upp ventilspelet. En hydralisk tryckare ligger alltid an mot kammen. Är du sugen på mera kunskap tycker jag du ska kontakta ENEM för de kan sin sak.