2483
Sök

Att bila ner till Lissabon med en BMW Alpina 5,7l. Dyrt?

14 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Hej allihopa

Tänkte fråga er som kan och vet en del här på garage.org. Funderar på att köra bil hela vägen ner till Lissabon. Har en Alpina B12 5,7. Lönar det sig att åka med en sån bil hela vägen dit eller blir det en väldigt dyr utgift. Anledning med resan är att jag har under väldigt långt tid velat bila ner till Lissabon.
Tacksam för era tips.

MVH

Delcio

8 156 Inlägg
19 juli 2011
Jag fixade till din rubrik.
Mvh Moderator Phaetoon

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
20 juli 2011
Det är väl ungefär 400 mil bilvägen från Luleå. Om man räknar med en ren bensinkostnad på 20kr milen så hamnar du på 8000kr. Sen ska man väl räkna med värdeminskning på bilen osv.

En flygbiljett kostar en tusenlapp.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

950 Inlägg
20 juli 2011
Sen är där Öresundsbron, Puttgardenfärjan, motorvägsavgift genom Frankrike och Spanien. Uppskatter det till runt 1700 kr enkeltresa.
Körde nyligen ner till Gibraltar från Trollhättan. Det var en fin tur, men ganska dyrt sätt att resa långt på.
Senast redigerat av Dansken- (20 juli 2011)

272 Inlägg
20 juli 2011
Lönar sig och lönar sig, det gör det väl aldrig?... Har du länge velat göra en biltur till Lissabon är det väl bara att göra det! Det låter inte som om det är flera timmar inklämd i ett trångt flygplan du drömmer om.

53 Inlägg
20 juli 2011
Det är 450mil, enkel väg. Så med lite körning runt om i Lissabon och lite omvägar så landar du på minst 1000mil.
Vad det kostar i bensinpengar räknar du lätt ut, sen till kommer-förutom bro/färje/väg-avgifter, högre försäkringspremie(om du nu blir tvungen att öka milen på trafikförsäkringen), kanske en extra service, däckslitage på denna bil kostar lite(en av mina bilar räknar jag 13kr/mil bara i däckslitage) och det kommer ta ca en vecka av din tid bara i körning.

Lönar det sig?
-Om du ska ner och hämta en spann med guld, JA!
-Om du har resan ner som en del av målet, alltså semestrar av dig lite på vägen, JA!

Åker själv gärna på bilsemestrar men drar det inte in absurdum.

8 156 Inlägg
20 juli 2011
Personligen så skulle jag valt att flyga ner och sen hyra en fin bil på plats.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

2 982 Inlägg
20 juli 2011
jag åkte ner till paris med min volvo s80 2,5t -08. PRESSADE HELA VÄGEN på mindre än 48h  både ner och tillbaka till sthlm. slutnota. 8500:- soppa! (obs! ca 500mil blev det tur/retur)
Senast redigerat av Rock-Star (21 juli 2011)

223 Inlägg
20 juli 2011
Nu vet jag faktiskt inte hur långt jag körde, men det var ifrån Miami till Nicaragua med en sväng förbi Dallas.
Det är en resa som jag alltid kommer komma ihåg, så ser man det på det sättet så blir ju pengar mindre viktigt. Nu gjorde jag inte så värst mycket på vägen. Hälsade på kompisar i Texas, bodde på sunkiga motell längs med vägen (läs riktigt sunkiga i Mexiko). Stannade i VeraCruz och vilade upp mig. Hälsade sedan på kompisar i Guatemala City och San Salvador. Käkade burkmat och hade extra bensindunkar övrig tid...dessutom kunde man inte köra så långt på en dag eftersom vägarna är sådärbra på sina ställen. Hade nog klarat det på 4,5 dagar men då hade man inte gjort mycket annat än att tanka och köra.

Kolla http://www.viamichelin.com/ för mer info angående din trip till Lissabon.
Senast redigerat av slowSwede (20 juli 2011)

950 Inlägg
20 juli 2011
slowSwede skrev:
Nu vet jag faktiskt inte hur långt jag körde, men det var ifrån Miami till Nicaragua med en sväng förbi Dallas.
Det är en resa som jag alltid kommer komma ihåg, så ser man det på det sättet så blir ju pengar mindre viktigt. Nu gjorde jag inte så värst mycket på vägen. Hälsade på kompisar i Texas, bodde på sunkiga motell längs med vägen (läs riktigt sunkiga i Mexiko). Stannade i VeraCruz och vilade upp mig. Hälsade sedan på kompisar i Guatemala City och San Salvador. Käkade burkmat och hade extra bensindunkar övrig tid...dessutom kunde man inte köra så långt på en dag eftersom vägarna är sådärbra på sina ställen. Hade nog klarat det på 4,5 dagar men då hade man inte gjort mycket annat än att tanka och köra.

Kolla http://www.viamichelin.com/ för mer info angående din trip till Lissabon.

Ju, USA är ju som gjort för road trips, men kostnaden för bensin är ju också bara typ en tredjedel jämfört med Europa.

Forummoderator
17 984 Inlägg
20 juli 2011
Har åkt på massor av bilsemestrar genom åren. Dyrt är det. Nu har jag förvisso "bara" 200 mil hemifrån till rivieran i Italien dit resorna gått. Ta med i beräkningen att bilen kanske kan gå sönder på vägen. Teckna upp dig med rejäl försäkring innan ni åker! Bromsa dig inte ner för alperna...

Har åkt i rent skrot till nya bilar. Enda gången det blev problem var när toppen gick på Saaben i Sydtyskland när jag var barn. 2 dagars ofrivilligt stopp.

Funderat på att köpa en "semesterbil"? Typ en gammal W124 300D eller nåt? Eller vill du plåga BMW:n i toppfart hela vägen? Har kört ner på 23 timmar en gång. Men då rullade det i över 200 genom hela Tyskland. Måste ni just till Lissabon? Italien är nog 100 mil närmare...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

223 Inlägg
20 juli 2011
Dansken- skrev:
Ju, USA är ju som gjort för road trips, men kostnaden för bensin är ju också bara typ en tredjedel jämfört med Europa.

Vägarna är dock de tråkigaste jag kört på för långkörningar. Det livas upp ju längre söderut du kommer, fett med militärposteringar i norra Mexiko, kossor och allehanda djur på vägarna from halva Mexiko och söderut.

Första gången i Usa, borde varit 99 eller 00 gick jag in och frågade vad som var fel. 21 dollar för full tank!!!

Forummoderator
17 984 Inlägg
20 juli 2011
slowSwede skrev:
Dansken- skrev:

Vägarna är dock de tråkigaste jag kört på för långkörningar. Det livas upp ju längre söderut du kommer, fett med militärposteringar i norra Mexiko, kossor och allehanda djur på vägarna from halva Mexiko och söderut.

Första gången i Usa, borde varit 99 eller 00 gick jag in och frågade vad som var fel. 21 dollar för full tank!!!

Jo, jag har kört där med. Tråkigaste vägen är väl mellan Las Vegas och Indian Springs. Men nu va det ju Europa har ska köra i?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

223 Inlägg
20 juli 2011
Dieselsmurfen skrev:
slowSwede skrev:
Dansken- skrev:

Jo, jag har kört där med. Tråkigaste vägen är väl mellan Las Vegas och Indian Springs. Men nu va det ju Europa har ska köra i?

Han kanske blir sugen att dra en sväng i Usa också? Han är ju onekligen sugen på att gasa....njae lite offtopic kanske.

viamichelin länken ovan är iaf bra när man skall planera.

1 327 Inlägg
20 juli 2011
Glöm inte att räkna med övernattning och mat på bilvägen med. Jag skulle ta flyget istället.

Hur mycket drar en Alpina 5.7l långkörning?

Forummoderator
17 984 Inlägg
20 juli 2011
slowSwede skrev:
Dieselsmurfen skrev:
slowSwede skrev:

Han kanske blir sugen att dra en sväng i Usa också? Han är ju onekligen sugen på att gasa....njae lite offtopic kanske.

viamichelin länken ovan är iaf bra när man skall planera.

Planerar man går halva resan förlorad. Att sätta sig i bilen och bara dra iväg är kul. Diverse Gasthaus/B&B hittar man alltid. Har alltid bara kört. Både i Europa och USA. Resten löser sig. Har träffat många kul människor på vägen dessutom! Hoppa inte i Lago Di Magiore bara. Iskallt.

Forummoderator
17 984 Inlägg
20 juli 2011
Aero T16 skrev:
Glöm inte att räkna med övernattning och mat på bilvägen med. Jag skulle ta flyget istället.

Hur mycket drar en Alpina 5.7l långkörning?

En bilsemester är ett svindyrt sätt att resa i dessa dagar. Men! Man träffar massa kul folk på små Pensionat och upplevelsen över Alperna kan inte värderas i pengar. Att försöka hänga på en Ferrari i serpentinvägarna över Napoleonrouten är kul. Sen när denna svänger av så gör man det själv och får en trevlig pratstund med lite tips om vart man ska sova inför kvällen.

Senaste åren blev det husbil vilket givetvis går att hyra. Bästa semestrarna någonsin!

326 Inlägg
20 juli 2011
Trekmeister skrev:
Lönar sig och lönar sig, det gör det väl aldrig?... Har du länge velat göra en biltur till Lissabon är det väl bara att göra det! Det låter inte som om det är flera timmar inklämd i ett trångt flygplan du drömmer om.

Precis min tanke med. Hur kul är det att sitta på ett flygplan när man i stället kan se lite av andra länder på vägen.

Ta bilen och låt det kosta.

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 juli 2011
Håller bilen? Det är min tanke. Kör du mycket med den så visst, men ska du damma av 500mil på några dagar om du i vanliga fall puttrar runt lite hemmavid så är risken ofrånkomlig att nånting kan gå sönder. Det är illa nog att bli stående vid vägkanten i en Svensson-bil. Hur skulle det vara med en sådan BMW?

Med det sagt vill jag även tillägga att jag tycker du ska göra resan om du litar på bilen. Är det bila du vill göra så är ju resan målet, eller hur?
Senast redigerat av caromania (20 juli 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

535 Inlägg
20 juli 2011
Ska själv åka v8 på 5,5 liter ner till Spanien över riviäran i slutet på månaden. Resonerar som många andra här att dom här pengarna får man igen i form av goda minnen många år senare. Ska bli sjukt roligt big_smile
Senast redigerat av aha_100 (20 juli 2011)

Sök