3493
Sök

För mycket NM inför regg besiktning ?!?!?!?

34 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
#1
Tjenare, jag har en slö gammal 740gl -90 som jag funderar på att sänka ner en turbo motor i istället.
Men har kommit fram till ett frågetecken.!

Jag har ringt till bilprovningen och dom sa att man fick öka effekten med 20% och vridet med 10% utan att göra några mer ändringar.!

Så om man tar en 940 ltt motor så klarar jag mig med motoreffekten med jag får 27nm för mycket om man bara tar dom original mätningarna som anges för 940 ltt.

Så jag undrar hur jag ska få ner dom där 27nm när jag reggar och hur jag övertygar besiktningsmannen att jag har sänkt vridet med 27nm?!

Tack i förhand big_smile

Das Auto
455 Inlägg
20 juli 2011
#2
Byt till en slapp jävla koppling eller nåt wink


595 Inlägg
20 juli 2011
#3
Du kommer självklart få Reg besiktiga bilen efter dina ingrepp. En Turbo är inget du bara får slänga i även hur mkt hk du får.


8 253 Inlägg
20 juli 2011
#4
GoldSpeeed skrev:
Så jag undrar hur jag ska få ner dom där 27nm när jag reggar och hur jag övertygar besiktningsmannen att jag har sänkt vridet med 27nm?!

Det kan du inte eftersom det är fabriksuppgifterna på motorn som gäller. Förr i tiden fick man på olika sätt sänka effekt/vrid. Men som med en massa andra bra saker så togs det bort då folk myglade för mycket med det.


117 Inlägg
20 juli 2011
#5
Ringde du 0771-141516 transportstyrelsen teknisk support?

Gummi är färskvara och bör bytas ofta

34 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
#6
eacan skrev:
Du kommer självklart få Reg besiktiga bilen efter dina ingrepp. En Turbo är inget du bara får slänga i även hur mkt hk du får.

Enligt tekniska supporten så var det bara att byta till en turbo motor bara inte effekten överskred 20% och vridet 10% sen var man tvungen att ha papper från Volvo att motorn va original. om dom sakerna uppfylls skulle det inte vara några problem.

34 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
#7
anderz_1 skrev:
Ringde du 0771-141516 transportstyrelsen teknisk support?

Nja, 0771- 600 800 eller nått men jag hamnade hos tekniska supporten efter lite vidarekopplingar big_smile

117 Inlägg
20 juli 2011
#8
bara att skaffa ett intyg då big_smile

Gummi är färskvara och bör bytas ofta

34 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
GoldSpeeed skrev:
Så jag undrar hur jag ska få ner dom där 27nm när jag reggar och hur jag övertygar besiktningsmannen att jag har sänkt vridet med 27nm?!

Det kan du inte eftersom det är fabriksuppgifterna på motorn som gäller. Förr i tiden fick man på olika sätt sänka effekt/vrid. Men som med en massa andra bra saker så togs det bort då folk myglade för mycket med det.

Har du någon plan hur man ska gå till väga då ?! big_smile finns ju dom ska reggar med fulltryckare och får igenom bilen. Dom lär ju byta det mesta på bilen för att få igemon den?! hmm alltså dämpare bromsar och annat som krävs när man överstiger gränsen

34 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
#10
anderz_1 skrev:
bara att skaffa ett intyg då big_smile

problemet är att jag får ut 27NM för mycket sad

117 Inlägg
20 juli 2011
#11
Nej,problemet är nog att du pratade med fel gubbe,eller så kanske han hade en dålig dag
Ring igen och förklara precis vad du har för bil och vilken motor du vill skruva i.Och fråga vad du behöver göra för att det ska bli godkänt

Gummi är färskvara och bör bytas ofta

601 Inlägg
20 juli 2011
#12
Volvo tillåter 238hk och 310nm i volvo 740

675 Inlägg
20 juli 2011
#13
Det är väl om inga rekomendationer från tillverkaren är utsatta? Volvo 700/900 är godkända till 238 hk, minns inte vridet men det är väl runt 300nm. Mvh/Linkan


675 Inlägg
20 juli 2011
#14
Pedaal skrev:
Volvo tillåter 238hk och 310nm i volvo 740

Skit med, du hann före wink


601 Inlägg
20 juli 2011
#15
Linkan_740 skrev:
Pedaal skrev:
Volvo tillåter 238hk och 310nm i volvo 740

Skit med, du hann före wink

Haha 12 sekunder big_smile

34 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
#16
Så jag kan alltså ta en ft + m47 och intyg på att det är orginal och det ska inte vara några problem?!
Jag behöver inte byta dämpare,bromsar och sånt skräp ?! big_smile

117 Inlägg
20 juli 2011
#17
Jag behöver inte byta dämpare,bromsar och sånt skräp ?! big_smile

Det är ju det du får reda på om du ringer å frågar

Gummi är färskvara och bör bytas ofta

255 Inlägg
20 juli 2011
#18
När jag monterade 5an och reggade så skrev jag ihop ett eget intyg, och som sagt att volvo tillåter 238hk så var det inga problem för mig smile Körde med org fjädring runt om samt bromsar, inga problem smile


34 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
#19
anderz_1 skrev:
Jag behöver inte byta dämpare,bromsar och sånt skräp ?! big_smile

Det är ju det du får reda på om du ringer å frågar

får ringa imorgon igen big_smile

34 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
#20
ander3on skrev:
När jag monterade 5an och reggade så skrev jag ihop ett eget intyg, och som sagt att volvo tillåter 238hk så var det inga problem för mig smile Körde med org fjädring runt om samt bromsar, inga problem smile

Haha, låter som en toppen idé, vad skrev du då?!


Sök