Bilen hackar igång på full gas och skakar som en tok då bara 1:a och 4:a jobbar.
Tändsystemet byte jag ut till ett brytarlöst system då jag hade det här felet innan och trodde att brytarna inte ville sitta på plats ordentligt. (Vilket slutade i att gängorna inte längre finns på den gamla fördelaren)
Vad jag tippar på skulle kunna vara fel är:
1. Halgivaren (Vet dock inte om motorn skulle gå alls om den vore det) 2. Tändmodul (Ny inköpt?) 3. Soppapump/filter (Kanske?)
Vet dock inte hur bilen skulle gå om ens gå alls med de här felen..
Tändföljden är väl 1-3-4-2 på alla rödblockare eller är det bara stötstångsmotorerna? Men kolla också rotorns rotationsriktning, det har jag gjort fel en gång...
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Med 1 och 4 menar jag cylinder ordning från torpedvägen.. första och sista. Tändkablarna sitter precis som de gjorde innan.. jag byte.
Felet började efter att jag byte brytare... hade nämligen mekat på en bensin mack och konstaterat att brytarspetsen var lite böjd och böjde tillbaka och åkte hem för att byta till en ny. (Någon dag i mellan nöd mecket och byte dock) efter bytet så uppstod problemet.
Tändföljden är väl 1-3-4-2 på alla rödblockare eller är det bara stötstångsmotorerna? Men kolla också rotorns rotationsriktning, det har jag gjort fel en gång...
Samma tändföljd på rödblockarna också, däremot går rotorn åt andra hållet hos rödblockarna jämfört med stötstångsmotorerna.
Har också gjort detta misstag, utgick ifrån hur rotorn snurrar på en B18 när jag skulle byta täddetaljer på en B21. Tjurig som jag var så tog jag för givet att jag minsann hade satt tändkablarna rätt.
Så du tog inte loss tändkablarna från fördelarlocket i samband med att du fixade brytarna?
Nej återanvände fördelarlocket då det var mycket fräschare än det som satt på fördelaren jag köpt... funderade just på om inte det skulle kunna vara så att det bryta lösa systemet kan ha vänt och skickar signalerna på fel kabel när det gäller 2och 3
Enligt min bror så ska det höras om de skulle vara fel kopplade tändkablar. så jag blir lite osäker.
Tändföljden är väl 1-3-4-2 på alla rödblockare eller är det bara stötstångsmotorerna? Men kolla också rotorns rotationsriktning, det har jag gjort fel en gång...
Samma tändföljd på rödblockarna också, däremot går rotorn åt andra hållet hos rödblockarna jämfört med stötstångsmotorerna.
Har också gjort detta misstag, utgick ifrån hur rotorn snurrar på en B18 när jag skulle byta täddetaljer på en B21. Tjurig som jag var så tog jag för givet att jag minsann hade satt tändkablarna rätt.
Lite osäker på min motor har läst b230a men nu när jag kollat så står det b23a den nya fördelaren kommer från en b23a har jag för mig väldig virrigt med den där 0:an
Vilken osis jag har då.. gick ut och vände på tänd kablarna och startade, startmotorn klickade till efter det slutade all lampor att lysa på instrumentbrädan.
Mät på batteripolerna vad det visar när du vrider nyckeln i startläge.
B230 började motorerna heta från -85, men innan hette de B23. Din ska alltså heta B23 om den är original.
Har inga mätinstrument på mig just nu men det är dött inget lysser när jag vrider på tändningen och inget Klickande ljud från startmotorn. Kortis med andra ord..
Det verkar iof som kortis, personligen föredrar jag dock alltid att mäta för att vara helt säker på om det är batteriet eller kablarna som bråkar.
Jo det är sant farsan ska komma förbi imorgon med mätinstrument.. dock fattar jag inte varför jag fick kortis för att byta plats på tänd kablarna men det kanske är så att säkringen var på väg att gå eller något sånt.
Om jag inte har helt fel så är det säkring 13 som går till lamporna i intrumenthuset, men startmotorn ska inte ha något med den säkringen att göra enligt elschemat i Haynes. Kolla upp batterikablarna och den tunnare kabeln från batteripluspolskon som går till plusplinten på innerskärmen, sånt kan bli dåligt och då försvinner i princip all ström i hela bilen.
Om jag inte har helt fel så är det säkring 13 som går till lamporna i intrumenthuset, men startmotorn ska inte ha något med den säkringen att göra enligt elschemat i Haynes. Kolla upp batterikablarna och den tunnare kabeln från batteripluspolskon som går till plusplinten på innerskärmen, sånt kan bli dåligt och då försvinner i princip all ström i hela bilen.
Senast jag kollad på säkringarna noterade jag att det som står om vad säkringarna går till inte kan stämma helt då stereon saknar säkring men funkar ändå.. samt lite annat så det kommer bli lite undersökning.
Har funderingar på att dra om all el i samband med att jag tänkte ge mig på ett stcc utförande med bara rattstång och stolar i bilen..
Så nu har jag provat och vända på kablarna och resultatet blev sämre och smällar i avgasröret. så tänd ordningen stämmer. Några frågor har dock dykt upp:
Tyckte det var svaga gnistor från 2 och 3 skulle de kunna vara så att Tändspolen är dålig?
Kanske dåligt med sopa från pumpen men då borde väll den starta med alla cylindrar eller inte gå alls..?
Måste tändmodulen skruvas fast där den får jordning? (Dock låter det konstigt att den bara tänder 1 och 4 om det skulle vara felet)
Att motorn började gå sämre betyder att tändkablarna satt rätt, men det ska inte smälla i avgasröret bara för att två tändkablar sitter fel. Så gjorde det iaf inte på den gamla 240 med B21 som jag hade förut.
Kom just på en sak angående brytarlöst tändsystem. Min bror hade en 240-82 med B23A för en massa år sedan och där bytte vi till Biltemas brytarlösa system (fanns hos dem för typ 100 år sedan), men vi fick kugga om fördelaren två kuggar för att tändningen skulle komma rätt.
Undrar om det kan vara något liknande på din bil också, dvs att tändningen just nu står fel.
Att motorn började gå sämre betyder att tändkablarna satt rätt, men det ska inte smälla i avgasröret bara för att två tändkablar sitter fel. Så gjorde det iaf inte på den gamla 240 med B21 som jag hade förut.
Kom just på en sak angående brytarlöst tändsystem. Min bror hade en 240-82 med B23A för en massa år sedan och där bytte vi till Biltemas brytarlösa system (fanns hos dem för typ 100 år sedan), men vi fick kugga om fördelaren två kuggar för att tändningen skulle komma rätt.
Undrar om det kan vara något liknande på din bil också, dvs att tändningen just nu står fel.
Tankat i lite mer bensin och provat om det var så att tänd modulen behövde jordas via kylplattan vilket verkar vara fallet förstår då inte varför jag behöver ha en jord kabel också på det..
Vid annan jord plats värkar det gå en aning bättre men fortfarande riktigt dåligt... samt förbi kopplade luft filtret med liten effekt skillnad..
Verkade lite som att när personen som höll tänd modulen svajade lite och bröt jordningen någon millisekund sköt varv mätaren mot 0.7-0.8 varv istället för de hackiga 0.3-0.5 varv och direkt ner på det hackiga låg varvtalet.
Men utan jordning så dör den genast.
Är dock inte helt övertygad om att det enbart skulle vara jordnings problem..
Jag har monterat några stycken brytarlösa fördelare i 240, jag brukar bara skruva dit modulen med 2 plåtskruvar och sätta jorden i karossen där jordkabeln kommer från batteriet.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Jag har monterat några stycken brytarlösa fördelare i 240, jag brukar bara skruva dit modulen med 2 plåtskruvar och sätta jorden i karossen där jordkabeln kommer från batteriet.
Går nu på 3 burkar och har nu konstaterat att det måste vara fel på bränslepumpen också då den går från en hyfsad gång på 500 till sämre och sen död så jag får springa över och köpa mig en ny imorgon. Så får vi se om det blir bättre efter byte.