3392
Sök

Montera slutsteg vart?

28 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Tja, undrar vilka platser som är bra/dålig att montera ett slutsteg på. Har hört att man inte skall sätta det direkt på plåt. Men funkar det att fästa på baslåda? Går det bra att lägga bredvid en baslåda (givetvis skruva fast också). Har en BMW 325 sedan, så går det bra att fästa i "taket" längst in i skuffen? (vet ej vad man kallar det så får bli taket). Är det farligt att sätta det nära batteriet? (är som sagt en BMW så batteriet ligger ju där bak)

Kommer troligtvis montera det imorgon på något sätt så tacksam för snabba svar smile

DLS
1 147 Inlägg
25 juli 2011
Är du ingen tunn spånskiva som ligger över reservhjulsbaljan? Jag Drog kablarna ner i baljan, skruvade fast steget i spånskivan och borrade upp hål för respektive kabel.

28 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
huntelaar skrev:
Är du ingen tunn spånskiva som ligger över reservhjulsbaljan? Jag Drog kablarna ner i baljan, skruvade fast steget i spånskivan och borrade upp hål för respektive kabel.

Okej ska kika på det

edit: Funderade på att ta en träskiva och fästa den i "taket", sedan fästa slutsteget i träskivan. Just för att inte direkt sätta det på plåt. någon som vet om detta skulle fungera?
Senast redigerat av avric (25 juli 2011)

DLS
1 147 Inlägg
26 juli 2011
Har du ingen spånskiva över reservhjulsbaljan?

28 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
huntelaar skrev:
Har du ingen spånskiva över reservhjulsbaljan?

Nej finns ingen

DLS
1 147 Inlägg
26 juli 2011
Frågan är hur kylflänsarna fungerar när du monterar det i taket. För vissa går det och för vissa går det inte.

28 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
huntelaar skrev:
Frågan är hur kylflänsarna fungerar när du monterar det i taket. För vissa går det och för vissa går det inte.

Okej, men du vet vart jag menar eller? Blir ju "taket" längst in i skuffen

DLS
1 147 Inlägg
26 juli 2011
Tänkte du montera steget upp och ner?

28 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
huntelaar skrev:
Tänkte du montera steget upp och ner?

Om det skall sitta på den platsen så japp

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 juli 2011
Det kan fungera beroende på hur steget är konsturerat och hur kylflänsarna sitter. Jag körde tidigare med ett par JBL GTO problem monterade upp&ner under hatthyllan utan problem, vist blev dom varma men slog aldrig ifrån.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

28 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Det blev till att montera det upp & ner under hatthyllan, smidigt att komma åt samtliga volym reglage på det.

Edit: Väldigt off-topic. Men hur bör ett par högtalare "spelas in"? Inte fått grepp om det där än.
Senast redigerat av avric (26 juli 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 juli 2011
Spela på som vanligt bara, låter det illa så sänker du. Inget konstigt med inspelning, men räkna med att högtalarna kommer låta annorlunda om 20-100 timmar mot hur dom låter nu!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Osponsrad
1 631 Inlägg
26 juli 2011
Lugnt och fin sen öka gradvis.. vissa högtalare behöver 100 H och andra mer, varierad musikstil. Så har jag blivit lärd och kommer fortsätta med detta.. Rätta mig om jag har fel ngn som mer insatt.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juli 2011
Som sagt det är bara att spela på som vanligt och sänka om det låter illa, spelar ingen roll vad man spelar för musik. Sunt förnuft är det som gäller helt enkelt. smile Håller själv på och spelar in ett gäng små koaxialer just nu och dom får spela allt möjligt, tuktas ibland bara för skojs skull.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

28 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Okej. Så hela grejjen med att "spela in" ett par högtalare handlar snarare om att högtalare spelar bättre efter ett X antal timmar än att "du måste spela lågt ibörjan och öka gradvis, annars kan de gå sönder då de mekaniska delarna behöver värmas upp" ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juli 2011
Ja, exakt. Högtalaren tål lika mycket effekt när den är ny som när du har spelat in den, men med skillnaden att när den är inspelad så låter den som tänkt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

28 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ja, exakt. Högtalaren tål lika mycket effekt när den är ny som när du har spelat in den, men med skillnaden att när den är inspelad så låter den som tänkt.

Ah okej, nu klingade det till gött! Tack för hjälpen och återingen ledsen för off-topic

DLS
1 147 Inlägg
27 juli 2011
Är det några andra regler när det gäller PA eller kan man ösa på direkt? big_smile

28 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
huntelaar skrev:
Är det några andra regler när det gäller PA eller kan man ösa på direkt? big_smile

PA?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juli 2011
huntelaar skrev:

Högtalare som högtalare. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök