3474
Sök

Fåbort remskiva som sitter som fan!

619 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#1
Försöker få av remskivan  på blocket men den vill inte lossna, har försökt med mutterdragare och för hand men vill inte. Har försökt värmt innan sen draget men den vägrar lossna. Nån som har tips på hur man ska göra?


12 Inlägg
25 juli 2011
#2
Prova med spärrhandtag och förlängning, typ ett maströr. Annars kan du ju testa o dränka skitet i 5-56/WD-40, låte det verka i en timme och sen prova igen. Dom kan va skitjobbiga att få av.

629 Inlägg
25 juli 2011
#3
Vet inte hur det ser ut, då du inte angett bilen det gäller.
Men på min volvo brukar jag ta spärrskaft + ett rör som jag trär på spärrskaftet.

Sen lossar jag minus polen på tändspolen och klipper till med startmotorn, då släpper den alltid smile

Mröh

619 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#4
Det är en honda civic. Det ska testas imorn smile


629 Inlägg
26 juli 2011
#5
kolla bara vad du lägger spärrskaftet imot tongue
Ta gärna en träplanka eller nått o lägg mellan också, är ett jävla drag i startmotorn! smile

Mröh

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 juli 2011
#6
Startmotortricket är kanon, tänk efter åt vilket håll det snurrar bara! smile
Kan med fördel användas för demontering av medbringare på växellådor också.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 Inlägg
31 juli 2011
#7
Hur stor mutterdragare använde du. På min Accord gick det att hålla emot på en invändig sexkant med nyckelvidd ca 60mm och sedan lossa med en 3/4" mutterdragare märkt 1500 Nm.

477 Inlägg
1 augusti 2011
#8
vet inte hur det är på honda civic men finns bilar som har "felgängad" bult/mutter till vevaxelskivan! skulle inte tror inte det är så på honda men säger bara att det förekommer på vissa bilar

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

619 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#9
Tryckluften jag använder är för klen:/ och när vi testade med att köra med startmotorn pajade startrelät. Sitter förjävla hårt!!


619 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#10
Vet inte hur polarn gjorde men det funka på hans bil


619 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#11
Bullet--- skrev:
juhaaan skrev:
Vet inte hur polarn gjorde men det funka på hans bil

var det en Honda?

Japp... Hur ska man annars göra?
Senast redigerat av juhaaan (1 augusti 2011)


477 Inlägg
1 augusti 2011
#12
ska enligt "autodata" dras 185NM men man vet ju aldrig vem som varigt där innan tongue

skit i muttermaskinen! du får mer kraft långt dragskaft än vad en "vanlig" mutterdragare orkar!

lägg i en hög vxl, be polaren stå på bromsen och sen tar du långt dragskaft med en kort kraft-hylsa, trär över ett långt rör så du får en hävarm på 1-1,5 meter spänner så mycket du orkar och sen köttar du på mitt på röret med STORA hammarn! Mycket värme med gassvetsen hjälper dig osså mycket
Senast redigerat av blink_pj (1 augusti 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

496 Inlägg
1 augusti 2011
#13
jag drog med en stor XXL muttermaskin, Den kallades tiger! den va stor kan jag lova ! då gick den lätt men annars gick det inte med orginal..


619 Inlägg
619 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
#15
Bullet--- skrev:
juhaaan skrev:
Så den snurrar moturs?

yes. Honda motorer sitter spegelvänt jämtemot flesta andra motorer

Det var som fan. Får testa med ett långt spärrskaft och stämpla bromsen imorn då smile


629 Inlägg
3 augusti 2011
#16
Ja, då sket det sig med spärrskaft + startmotor bonna knepet.. , ingen aning om att motorn snurra motsols..

Mröh


Sök