3284
Sök

Kvittrande ljud vid gaspådrag Volvo C70 T5

63 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Tjena!
Sen steg 4 uppgraderingen på bilen med turbobyte så har den börjat "kvittra" vid gaspådrag från motorn. Det låter inget när man varvar upp bilen stillastående. Alla vacuumslangar är kollade och bytta. Det är bara under belastning som det låter som en kvittrande fågel från motorn! Blir inte klok på vad det kan vara!
Om jag accelererar långsamt så hörs det knappt men vid fullt gaspådrag så låter det desto mer! Ljudet har blivit högre och högre de sista 2 veckorna!
Några ideer vad det kan vara?

MVH

Johan

632 Inlägg
28 juli 2011
Har du kollat så den återcirkulerande dumpen håller tätt som sitter på turbon? Jag har varit med om att den inte håller tätt ordentligt och då blir det ett kvittrande/fladdrande ljud vid gaspådrag som hörs ganska mycket. Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

63 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Fire-Fox skrev:
Har du kollat så den återcirkulerande dumpen håller tätt som sitter på turbon? Jag har varit med om att den inte håller tätt ordentligt och då blir det ett kvittrande/fladdrande ljud vid gaspådrag som hörs ganska mycket. Mvh/Tobias

Det var min tanke med faktiskt! Det kommer bara när turbon får belastning så det låter rimligt! Ska testa att ta loss dumpen och smörja med lite olja runt packningen för att se ifall den sluter tätt bättre! Alternativt köpa en öppen dump då jag har ett dumplock liggandes!

Återkommer med svar när jag testat! Tack!

63 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
Testade att olja in originaldumpens packning = Inget resultat
Testade att sätta dumplock och köpte mig en äkta Forge öppen dump = Inget resultat! (Dock har jag marginellt bättre vacuum med Forgedumpen än originaldumpen)

Jag blir inte kvitt mitt kvittrande fågelbo under huven vid gaspådrag! Det är INTE hastighetsrelaterat, utan gaspådrags relaterat!

Såg att min vänstra drivaxeldamask var kass och hade läckt rätt så bra! Kan detta bidra till det kvittrande ljudet?

Några andra förslag?

MVH

Johan

klabbarpan
3 041 Inlägg
9 augusti 2011
Kolla knuten. Jag hade liknande ljud på min 9000. Efter kag bytt turbon. Visade sig vara avgasläcka vid grenröret:-)

63 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
nixon89 skrev:
Kolla knuten. Jag hade liknande ljud på min 9000. Efter kag bytt turbon. Visade sig vara avgasläcka vid grenröret:-)

Jag har känt med fingrarna runt grenröret men känner inget där som läcker. Får kolla upp knuten då!

klabbarpan
3 041 Inlägg
9 augusti 2011
Inte säkert du känner med fingrarna. De kommer isf vid ladd. Eftersom turbon nyligen är bytt så hade jag kollat muttrarna där:-)

749 Inlägg
9 augusti 2011
stoneman skrev:
Testade att olja in originaldumpens packning = Inget resultat
Testade att sätta dumplock och köpte mig en äkta Forge öppen dump = Inget resultat! (Dock har jag marginellt bättre vacuum med Forgedumpen än originaldumpen)

Jag blir inte kvitt mitt kvittrande fågelbo under huven vid gaspådrag! Det är INTE hastighetsrelaterat, utan gaspådrags relaterat!

Såg att min vänstra drivaxeldamask var kass och hade läckt rätt så bra! Kan detta bidra till det kvittrande ljudet?

Några andra förslag?

MVH

Johan

Läckage i laddluftsystemet, är alla slangar insug och intercooler helt?
För att hitta ljudet, prova att belasta laddluftsystemet stillastående.
Håll på bromsen och låt motorn driva, slira kopplingen medans någon lyssnar under huven, stå ej framför bilen, dra handbromsen också.
Senast redigerat av Bjornn (9 augusti 2011)

63 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Varför skulle jag bara känna om det läcker om turbon är under belastning? Den snurrar ju konstant ändå? Sen så försvinner ljudet vid övertryck över 0,5 bar så det låter bara när bilen "suger" luft!
Kan det vara insugspackningen?
Alla tryckslangar är bytta! Hade en spricka förut men då lät den inte så här!

63 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Har för övrigt testat att stå still och lyssna med broms i och slirande koppling! Då hördes inget! det luktade bränd koppling dock så avbröt smile

63 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Efter en testrepa i 200kmh så låter bilen idag INGET alls! Min teori är att det kommit in skit i drivknutsdammasken och att det är det som orsakat ljudet. Men det verkar vara "löst" nu iaf men hittar ingen direkt orsak! :-/

Sök