3318
Sök

Slutstegs inställningar - max effekt

28 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
Tja, nyligen köpt ett monosteg som jag driver en 12" bas med. Så jag undrar hur man ställer in slutsteget för att ge max effekt till basen utan att något går sönder. Det finns fyra reglage på slutsteget, Sub Sonic, LP/HP, Level och basboost. Sub Sonic har jag ingen aning om vad det är?

Lite logiskt tänkt så gjorde jag som så här. Satte level på slutsteget till min, basboost till min och remoten som sitter vid föraren drog jag på max, vred upp volymen på stereon till 80%. Sedan ökade jag leveln på slutsteget tills jag "antog" att det klarade av den nivån. Givet att den klarar nivån så är det ju nu omöjligt att spränga högtalaren inifrån bilen med hjälp av volym på stereo och remoten (?). Har läst någonstans på nätet att det är något i denna stil man skall göra, dock var det bara för front/rear högtalare. En mellanregister/diskant högtalare är inte svårt att höra när ljudet börja spraka. Men när vet man det på en bashögtalare? Kan inte riktigt höra när den går över gränsen...

Tack på förhand!

7 274 Inlägg
29 juli 2011
Vad har du för slags låda först och främst?

28 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
Brains skrev:
Vad har du för slags låda först och främst?

Här kan du se både steg bas och låda
http://www.brl.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ib … p;Visn=Std
det paketet är det med 350 slutsteget
Senast redigerat av avric (29 juli 2011)

DLS
1 147 Inlägg
29 juli 2011
Subsonic är lite för att skydda basen att spela för låga frekvenser. Om du vet vad du har för frekvensomfång kan du ställa subsonic på det värdet som är det lägsta omfånget den kan spela exempelvis. Sen beror det sig på avstämningen på lådan.
Sen måste jag fråga varför du inte anpassar basen efter de övriga högtalarna?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 juli 2011
Du borde märka när volymen inte ökar nå på basen.
Jag betvivlar starkt att du kan "spränga" den högtalaren med det slutsteget.

Men justera basen efter hur du känner själv.
Hur mycket bas man vill ha vid en viss ljudvolym är olika från person till person.

3 466 Inlägg
29 juli 2011
Nitromast skrev:

Hur mycket bas man vill ha vid en viss ljudvolym är olika från person till person.

Jag tror att det går ganska enkelt o bränna basen om man följer ditt tips..!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 juli 2011
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:

Så om jag förstår dig rätt så ska man alltså inte känna efter hur mycket man vill ha själv ?

3 466 Inlägg
29 juli 2011
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:

Så om jag förstår dig rätt så ska man alltså inte känna efter hur mycket man vill ha själv ?

Jag syftade på "Du borde märka när volymen inte ökar nå på basen.
Jag betvivlar starkt att du kan "spränga" den högtalaren med det slutsteget
."

Och du menar att om TS nu anser att "full patte" är rätt volym för honom så funkar de?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 juli 2011
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:

."

Och du menar att om TS nu anser att "full patte" är rätt volym för honom så funkar de?

Det var mer ett svar på hans allra första inlägg då han skrev att framsystemen sprakar, men hur märker man det på basen. När basen slutar öka fast man ökar volymen så ligger den ju på max, precis som att framsystemet sprakar. Ursäkta om jag var otydlig

Ja men självfallet. Vill man ha full bas vid 5/50 volym så funkar väl det också. Det är ju som sagt personligt tycke, anser du inte själv det?

Däremot kan man ju ställa in med subsonic i baslådans underkant som tidigare nämnt.
Sen LPF på 80-100 Skulle jag chansa på är bäst!
Senast redigerat av Nitromast (29 juli 2011)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 juli 2011
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:

."

Det var mer ett svar på hans allra första inlägg då han skrev att framsystemen sprakar, men hur märker man det på basen. När basen slutar öka fast man ökar volymen så ligger den ju på max, precis som att framsystemet sprakar. Ursäkta om jag var otydlig

Ja men självfallet. Vill man ha full bas vid 5/50 volym så funkar väl det också. Det är ju som sagt personligt tycke, anser du inte själv det?

Däremot kan man ju ställa in med subsonic i baslådans underkant som tidigare nämnt.

HELL NO.
Det hela handlar om att ANPASSA steget ingångskänslighet mot enhetens lågnivåsignal.
Gainar man upp för mkt så klipper signalen redan på ingången och man riskerar att bränna sin bas väldigt fort.....
Men uppenbarligen vet du mer än oss om detta....så du kan ju gärna förklara mer för oss......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 466 Inlägg
29 juli 2011
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:

."

Jag tolkar "Så jag undrar hur man ställer in slutsteget för att ge max effekt till basen utan att något går sönder." som att han vill kunna spela så högt de går utan att något ska gå sönder o sen om han gör det på volym 5/50 eller 45/50 spelar ju ingen större roll för basens skull? det handlar ju mer om hur mycket framsystem han vill ha.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 juli 2011
Lonefox skrev:
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:

."

HELL NO.
Det hela handlar om att ANPASSA steget ingångskänslighet mot enhetens lågnivåsignal.
Gainar man upp för mkt så klipper signalen redan på ingången och man riskerar att bränna sin bas väldigt fort.....
Men uppenbarligen vet du mer än oss om detta....så du kan ju gärna förklara mer för oss......

Jag menar självfallet inte att man gainar max..
Men att justera in basarna gör man väl ändå av eget tycke?
Jag kanske vill ha mer bas vid en högre vol än t.ex dig.

Jag menar definitivt inte att man gainar steget på max.

Gillar sarkasmen wink har aldrig påstått att jag vet mer än "er". Vet inte riktigt vart du fånga upp det ifrån? smile

3 466 Inlägg
29 juli 2011
För övrigt handlar det om att spela med vett, om du lyssnar på musik ifrån framsätet så kan det vara grymt svårt att höra distorsion eller missljud från basen i skuffen, speciellt i sedanbilar. Därför måste man ha ett humm om hur högt man klara av att spela.

Hur högt man kan höja på stereon innan basen börjar få oren effekt skilljer sig enormt mycke mellan olika låtar. En fördel är om man har en stereo med ställbar subutgång. Då kan man snabbt o lätt ändra basen beroende på vad man lyssnar på.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 juli 2011
M_icke_ skrev:
Jag tolkar "Så jag undrar hur man ställer in slutsteget för att ge max effekt till basen utan att något går sönder." som att han vill kunna spela så högt de går utan att något ska gå sönder o sen om han gör det på volym 5/50 eller 45/50 spelar ju ingen större roll för basens skull? det handlar ju mer om hur mycket framsystem han vill ha.

Så har jag alltid gjort fel som ställer in framsystemet först och sen anpassar basen ? smile
Har alltid gjort som TS själv skrev. 75-80% av volymen på stereon och sen justera in framsystemet.

3 466 Inlägg
29 juli 2011
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:

Så har jag alltid gjort fel som ställer in framsystemet först och sen anpassar basen ? smile
Har alltid gjort som TS själv skrev. 75-80% av volymen på stereon och sen justera in framsystemet.

Nej jag har inte påstått att det är fel eller?

28 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
huntelaar skrev:
Subsonic är lite för att skydda basen att spela för låga frekvenser. Om du vet vad du har för frekvensomfång kan du ställa subsonic på det värdet som är det lägsta omfånget den kan spela exempelvis. Sen beror det sig på avstämningen på lådan.
Sen måste jag fråga varför du inte anpassar basen efter de övriga högtalarna?

Hur görs detta? Eller rättare sagt vad menar du? Det känns som att att anpassa basen till de övriga högtalare är väldigt svårt generellt för alla vill ha olika mycket bas? Rätta mig om jag är ute och cycklar!

28 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
Skulle vara tacksam om någon vill försöka förklara Sub Sonic på nytt. Greppade inte det riktigt

Edit: Ett exempel, om den spelar inom frekvensområdet 20-100 och man ställer Sub Sonic på 30 (bara för att ha konkreta exempel att prata om) skulle detta nu hindra basen helt och hållet från att spela på frekvenser under 30?
Senast redigerat av avric (29 juli 2011)

7 241 Inlägg
29 juli 2011
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:

Sedär......
Du gör som alla andra vilket när du anpassar basen efter detta så spelar det........lika högt som framsystemet oavsett volym....
Eller menar du att du gainar basen anorlunda än framsystemet så att du spelar mer eller mindre efter framsystemet?
Jag förstår inte hur du tänker när du själv beskriver att du gör som man brukar, men:
"Men justera basen efter hur du känner själv.
Hur mycket bas man vill ha vid en viss ljudvolym är olika från person till person."
Det går liksom inte ihop eftersom du själv säger att man anpassar basen efter framsystemet......

7 241 Inlägg
29 juli 2011
avric skrev:
Skulle vara tacksam om någon vill försöka förklara Sub Sonic på nytt. Greppade inte det riktigt

Edit: Ett exempel, om den spelar inom frekvensområdet 20-100 och man ställer Sub Sonic på 30 (bara för att ha konkreta exempel att prata om) skulle detta nu hindra basen helt och hållet från att spela på frekvenser under 30?

Subsonic är inget annat än ett väldigt lågt ställt högpassfilter som med fördel används om man har en portadlåda för att skydda basen/basarna mot för stora okontrollerade konutslag då elementen KAN tappa kontrollen under avstämningsfrekvensen på lådan....

28 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
Det pratas mycket om gain, antar att det är detsamma som ökning av level?

Sök