3331
Sök

Slutstegs inställningar - max effekt

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 juli 2011
avric skrev:
Det pratas mycket om gain, antar att det är detsamma som ökning av level?

Japp.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 juli 2011
Lonefox skrev:
Sedär......
Du gör som alla andra vilket när du anpassar basen efter detta så spelar det........lika högt som framsystemet oavsett volym....
Eller menar du att du gainar basen anorlunda än framsystemet så att du spelar mer eller mindre efter framsystemet?
Jag förstår inte hur du tänker när du själv beskriver att du gör som man brukar, men:
"Men justera basen efter hur du känner själv.
Hur mycket bas man vill ha vid en viss ljudvolym är olika från person till person."
Det går liksom inte ihop eftersom du själv säger att man anpassar basen efter framsystemet......

"Eller menar du att du gainar basen anorlunda än framsystemet så att du spelar mer eller mindre efter framsystemet?"

Vad jag menar är att vid volym 20 (ex) så kanske jag vill att basen ska spela mer än vad personen bredvid mig tycker. Det är bara det jag menar.

7 241 Inlägg
29 juli 2011
avric skrev:
Hur görs detta? Eller rättare sagt vad menar du? Det känns som att att anpassa basen till de övriga högtalare är väldigt svårt generellt för alla vill ha olika mycket bas? Rätta mig om jag är ute och cycklar!

Man ställer enheten på runt 75-80% och ställe rin level på framsystemet så att det fortfarande spelar rent.
Sedan ställer man in level på basen på samma sätt efter framsystemet. Oftast räcker detta långt för folk.

Skall man sedan kliva in djupare på det så kan jag säga att om man har rätt tid (fördröjning vilket görs med tidskomp) och fas mellan bas och framsystem så kan man höja basen mer nivåmässigt utan att det låter alltför fel, men det trycker på mer (främst om man delat basen långt ner från tex. 50Hz och neråt).

7 241 Inlägg
29 juli 2011
Nitromast skrev:
Lonefox skrev:
Sedär......
Du gör som alla andra vilket när du anpassar basen efter detta så spelar det........lika högt som framsystemet oavsett volym....
Eller menar du att du gainar basen anorlunda än framsystemet så att du spelar mer eller mindre efter framsystemet?
Jag förstår inte hur du tänker när du själv beskriver att du gör som man brukar, men:
"Men justera basen efter hur du känner själv.
Hur mycket bas man vill ha vid en viss ljudvolym är olika från person till person."
Det går liksom inte ihop eftersom du själv säger att man anpassar basen efter framsystemet......

"Eller menar du att du gainar basen anorlunda än framsystemet så att du spelar mer eller mindre efter framsystemet?"

Vad jag menar är att vid volym 20 (ex) så kanske jag vill att basen ska spela mer än vad personen bredvid mig tycker. Det är bara det jag menar.

Vem bryr sig om vad de tycker?
Det är DU som bygger för DIN del när DU kör bilen och det är DU som har betalat det.
Problemet löst wink

Men ja...ställbar basnivå i enheten eller en remote för basnivån (EJ basboost utan just för gain/level) ärlösningar för detta om man nu bryr sig om det smile
Senast redigerat av Lonefox (29 juli 2011)

28 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
Sub Sonic frekvensomfånget kanske är desamma på alla slutsteg, men hur som helst så var ja precis ute och kollade och det var mellan 20-55 Hz, och eftersom ja lyssnar mycket på house musik så är det tung bas, lika bra att sätta det på lägsta(20Hz) då? Är det ett rimligt resonemang?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 juli 2011
Det är DU som bygger för DIN del när DU kör bilen och det är DU som har betalat det.
Problemet löst wink

Det är ju precis detta jag försökt sagt från första inlägg tongue
Verkar som jag var väldigt otydlig!

3 466 Inlägg
29 juli 2011
avric skrev:
Sub Sonic frekvensomfånget kanske är desamma på alla slutsteg, men hur som helst så var ja precis ute och kollade och det var mellan 20-55 Hz, och eftersom ja lyssnar mycket på house musik så är det tung bas, lika bra att sätta det på lägsta(20Hz) då? Är det ett rimligt resonemang?

Nej ställ det på runt 30 så är du hyffsat skyddad mot för låga frekvenser.

Tror inte du förstår hur pass djupt 30hz är.. om du någon gång lirat "how low" med ludacris så vet du kanske att den går galet djupt ner i registret. På den lägsta stället ligger den fortfarande strax över 35 hz.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

28 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
M_icke_ skrev:
avric skrev:

Tror inte du förstår hur pass djupt 30hz är.. om du någon gång lirat "how low" med ludacris så vet du kanske att den går galet djupt ner i registret. På den lägsta stället ligger den fortfarande strax över 35 hz.

Okej, tack för hjälpen smile

28 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
Är det i alla lägen bättre att öka level före basboost? Jag menar att då man börjar ställa in slutsteget så antar jag alla nollar basboosten, och vill man ha mer bas är det ändå alltid level man ökar i första hand. Skulle level vara på max så ökar man sedan basboost?

3 466 Inlägg
29 juli 2011
avric skrev:
Är det i alla lägen bättre att öka level före basboost? Jag menar att då man börjar ställa in slutsteget så antar jag alla nollar basboosten, och vill man ha mer bas är det ändå alltid level man ökar i första hand. Skulle level vara på max så ökar man sedan basboost?

Bassboost ska alltid stå på 0!!! wink

7 241 Inlägg
29 juli 2011
Nitromast skrev:
Problemet löst wink

Men nu redde vi ut det wink

M_icke_ skrev:
avric skrev:

Det är SÄLLAN musik som produceras idag (bortsett från orgelmusik där det kan gå ner till 18Hz) går ner under 30Hz.
Nu är jag inte ngt fan av portade lådor, men det ringer vagt i minnet ngt om 5hz under avstämningen.
Alla steg har inte fast subsonicfilter, hur det fungerar skall framgå i manualen.

avric skrev:

Som Micke sade så skall basboost stå på noll.
DEN ÄR JÄVULENS PÅFUND OCH ÄR ENBART AV ONDO, men kom till pga. marknaden som en enkel simpel lösning att få fram lite mer bas snabbt och lätt.
Det den oftast gör är att signalen blir klippt vid just den frekvensen som boosten ligger på vilket inte är bra.

3 466 Inlägg
29 juli 2011
Lonefox skrev:
Nitromast skrev:
Problemet löst wink

M_icke_ skrev:
avric skrev:

Det är SÄLLAN musik som produceras idag (bortsett från orgelmusik där det kan gå ner till 18Hz) går ner under 30Hz.
Nu är jag inte ngt fan av portade lådor, men det ringer vagt i minnet ngt om 5hz under avstämningen.
Alla steg har inte fast subsonicfilter, hur det fungerar skall framgå i manualen.

avric skrev:

DEN ÄR JÄVULENS PÅFUND OCH ÄR ENBART AV ONDO, men kom till pga. marknaden som en enkel simpel lösning att få fram lite mer bas snabbt och lätt.
Det den oftast gör är att signalen blir klippt vid just den frekvensen som boosten ligger på vilket inte är bra.

Precis av denna anledning jag anser att man kan ställa de på 30 hz wink  så är man skyddad ifall någon skulle få en tanke på att bränna igång ex "Bass i love you" eller liknande på hög volym tongue

7 241 Inlägg
29 juli 2011
M_icke_ skrev:
Lonefox skrev:
Nitromast skrev:
Problemet löst wink

M_icke_ skrev:

avric skrev:

Precis av denna anledning jag anser att man kan ställa de på 30 hz wink  så är man skyddad ifall någon skulle få en tanke på att bränna igång ex "Bass i love you" eller liknande på hög volym tongue

Vid 24db/okt så kan jag hålla med dig ja...
Men vid 12db/okt? Nja......för svag avrullning sad

28 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Härromdagen när jag lyssnade i bilen märkte jag att ibland så blev basen lite för "platt" i en del låtar, det blev inget tungt basljud (basen var nu 0 på stereon). Men om jag ökade subwoofer effekten på stereon (så att det stog på +3 inom intervallet -6 till +6 så hördes det direkt skillnad. Basboost på steget var på min kan tilläggas. Men det jag undrar är vad som är bästa sättet för att öka basen så den blir tyngre, ska jag gaina mer på steget, öka basboost eller funkar det bra att öka via stereon bara?

Edit: Söker lite generella svar hur man bör gå tillväga då man vill ha mer basljud
Senast redigerat av avric (1 augusti 2011)

3 466 Inlägg
1 augusti 2011
avric skrev:
Härromdagen när jag lyssnade i bilen märkte jag att ibland så blev basen lite för "platt" i en del låtar, det blev inget tungt basljud (basen var nu 0 på stereon). Men om jag ökade subwoofer effekten på stereon (så att det stog på +3 inom intervallet -6 till +6 så hördes det direkt skillnad. Basboost på steget var på min kan tilläggas. Men det jag undrar är vad som är bästa sättet för att öka basen så den blir tyngre, ska jag gaina mer på steget eller funkar det bra att öka via stereon bara?

Har du ställbar subutgång på stereon eller du ändrar basen i eq:n?

28 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Har du ställbar subutgång på stereon eller du ändrar basen i eq:n?

Det var en bra fråga du, det finns 3 lågnivåutgångar på stereon så jag tror det det är subutgången jag ändrar. Men skall springa ut och kika direkt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 augusti 2011
Om man verkligen vill justera in steget för max uteffekt så är det ett oscilloskop som gäller, först mäta när signalen från huvudenheten klipper, sen koppla in steget och vrida upp gainen tills strax innan det klipper.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

28 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Det var basboosten på stereon jag hade ändrat på.

Men under inställningarna på stereon finns det två stycken inställningar för basen "SW setting1" och "SW setting2", antar att "SW" står för "subwoofer". under "SW setting1" kan jag ändra till off, normal och reverse, vid off så stängs hela basen av. Men under "SW setting2" så kan jag ställa in Hz, sen även en annan siffra (denna siffra går att ställa mellan -24 och +6) men vad är det jag ställer in? Någon form av filter för basljudet? Kunde inte höra mycket skillnad när jag ändrade på Hz, den andra siffran är väl någon form av basboost eller gain skulle jag tro. Någon som vet vad det är?

edit: läste i manualen och det vara bara ett lågpassfilter, men "siffran" jag pratar om är utgångsnivå, men vad exakt är det?
Senast redigerat av avric (2 augusti 2011)

28 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Equalizer band, vad är/gör det? Går att sätta till 100Hz - 315Hz - 1,25KHz - 3,15KHz - 8KHz
Sen finns det equalizer nivå, från -6 till +6. Vad för slags nivå är det man ändrar?

7 274 Inlägg
2 augusti 2011
Det innebär att du kan höja/sänka basens nivå i stereon.
Väldigt lämpligt då man sällan vill ha max volym på basen hela tiden.

Din andra fråga är en vanlig eq, dvs du kan antingen höja eller sänka en viss frekvens.
T ex om du har vassa S-ljud så kan man sänka lite på det området.
Senast redigerat av Brains (2 augusti 2011)

Sök