2367
Sök

Mds d6 (skräp) hjälp?

Anti-Volvo
103 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!
Har kopplat in åbäket men det kommer inte ett ljud. Ska köra den till GAS baslåda med dubbla 12or.
Har testat att bryggkoppla och koppla en per kanal men inte ett ljud.

Det lyser en lampa, ovanför står det "Power/Protect", hur ska man veta vad lampan lyser för? skitmärke.
Manualen säger inte ett skit.

Tacksam för hjälp! Mvh Fetknoppen

1 230 Inlägg
29 juli 2011
#2
är lampan röd är det antagligen i protect
är lampan grön så funkar det och är igång
är lampan ingen färg alltså av så får det ingen ström


DLS
1 147 Inlägg
29 juli 2011
#3
Fettis skrev:
Tjenare!
Har kopplat in åbäket men det kommer inte ett ljud. Ska köra den till GAS baslåda med dubbla 12or.
Har testat att bryggkoppla och koppla en per kanal men inte ett ljud.

Det lyser en lampa, ovanför står det "Power/Protect", hur ska man veta vad lampan lyser för? skitmärke.
Manualen säger inte ett skit.

Tacksam för hjälp! Mvh Fetknoppen

MDS är väl inte det bästa men å andra sidan kanske inte du kan installera slutsteg?

Protect på steget ska du tacka för att du har annars hade du fått kasta det i soporna direkt.

Troligtvis har du en urusel jordpunkt, eller så får steget inte tillräckligt med ström.

Vart har du jordat och hur grova kablar har du?

3 187 Inlägg
29 juli 2011
#4
Fettis skrev:
Tjenare!
Har kopplat in åbäket men det kommer inte ett ljud. Ska köra den till GAS baslåda med dubbla 12or.
Har testat att bryggkoppla och koppla en per kanal men inte ett ljud.

Det lyser en lampa, ovanför står det "Power/Protect", hur ska man veta vad lampan lyser för? skitmärke.
Manualen säger inte ett skit.

Tacksam för hjälp! Mvh Fetknoppen

hur har du kopplat allting? samt hur grova är kablarna du använder?


Anti-Volvo
103 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#5
Batteri - Säkringshållare med 60A säkring - Slutsteg (Kabeln är 16mm2)

Jord - Hjulhus (Kabeln är 16mm2)

När jag har igång tändningen så blir lampan på slutsteget blå ungefär 1-2sek, efter det blir den röd efter ett gnällande ljud från baslådan.

Har hållit på hela dagen nu och försökt hitta nya jordningspunkter men inget fungerar bättre.

mvh

16 197 Inlägg
29 juli 2011
#6
Fettis skrev:
Batteri - Säkringshållare med 60A säkring - Slutsteg (Kabeln är 16mm2)

Jord - Hjulhus (Kabeln är 16mm2)

När jag har igång tändningen så blir lampan på slutsteget blå ungefär 1-2sek, efter det blir den röd efter ett gnällande ljud från baslådan.

Har hållit på hela dagen nu och försökt hitta nya jordningspunkter men inget fungerar bättre.

mvh

koppla ur baslådan å sen slår du igång steget...

lyser de rött då oxå så kan ja nästan garantera att steget e pajj.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Anti-Volvo
103 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#7
Ska testa med det om några minuter och återkommer.
Om steget fungerar i så fall, är det lådan det är fel på då eller?

16 197 Inlägg
29 juli 2011
#8
Fettis skrev:
Ska testa med det om några minuter och återkommer.
Om steget fungerar i så fall, är det lådan det är fel på då eller?

jepp då kan de va så att nån av basarna är sönderspelade..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Anti-Volvo
103 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#9
testade nu men samma resultat, förutom gnället från basarna. Du är säker på att steget är trasigt? det kan inte ha med jordningen att göra? Ibland när jag har jordningskabeln lös och tändningen på och jag har den mot chassit på vissa ställen så blir lampan på slutsteget blå en snabbis, sen röd igen.

16 197 Inlägg
29 juli 2011
#10
Fettis skrev:
testade nu men samma resultat, förutom gnället från basarna. Du är säker på att steget är trasigt? det kan inte ha med jordningen att göra? Ibland när jag har jordningskabeln lös och tändningen på och jag har den mot chassit på vissa ställen så blir lampan på slutsteget blå en snabbis, sen röd igen.

jordkabeln lös?????


hoppas du inte har lågnivåkablarna i när du tar bort jorden å försöker starta steget..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Anti-Volvo
103 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#11
jag hade inte lågnivåkabeln i vid det tillfället.

16 197 Inlägg
29 juli 2011
#12
Fettis skrev:
jag hade inte lågnivåkabeln i vid det tillfället.

man ska ALDRIG försöka starta ett steg som inte har jord inkopplad.. risken e stor att de kan gå sönder.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Anti-Volvo
103 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#13
Okej, jag kanske har pajat det då.
Men du tror inte att det har med dålig jordning att göra?
Testade nyss att starta det med endast plus och jord kabel i men med samma resultat.

16 197 Inlägg
29 juli 2011
#14
Fettis skrev:
Okej, jag kanske har pajat det då.
Men du tror inte att det har med dålig jordning att göra?
Testade nyss att starta det med endast plus och jord kabel i men med samma resultat.

EXAKT hur å vart har du jordat??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Anti-Volvo
103 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#15
Har dragit en 16mm2 kabel på 1 meter från GND på slutsteget till hjulhuset på bilen, där har jag sandpapprat bort färgen för bästa kontakt, sedan satt fast kabeln med skruv och mutter med bricka.

16 197 Inlägg
29 juli 2011
#16
Fettis skrev:
Har dragit en 16mm2 kabel på 1 meter från GND på slutsteget till hjulhuset på bilen, där har jag sandpapprat bort färgen för bästa kontakt, sedan satt fast kabeln med skruv och mutter med bricka.

då borde de inte va problem med jorden.. så de e nog steget som sagt upp sig.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Anti-Volvo
103 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#17
Kanon. Då ska jag banka skiten ur idioten som jag precis köpte det av som sa att det fungerade kanon.
Tack för hjälpen iaf!

16 197 Inlägg
29 juli 2011
#18
har du mätt spänningen på pliten på steget?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Anti-Volvo
103 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#19
Nej, har tyvärr inga grejer för att mäta ström med. Vet att batteriet varit halvkasst förut iaf, gett typ 9V, men det ska inte vara något problem enligt manualen iaf.

16 197 Inlägg
29 juli 2011
#20
Fettis skrev:
Nej, har tyvärr inga grejer för att mäta ström med. Vet att batteriet varit halvkasst förut iaf, gett typ 9V, men det ska inte vara något problem enligt manualen iaf.

vid 9 volt så starta inte ett slutsteg kan ja lova..

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök