4526
Sök

Ford Focus FFV, 2008 ett bra köp?

40 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
Hej alla kunniga bilälskare!
Jag funderar på att köpa en etanol/bensivdriven ford focus (halvkombi) från 2008 eller senare. Jag vill höra alla era synpunkter om denna bil. Vad jag bör tänka på, för och givetvis nackdelar, allt om delatjer, ja vad helst ni tycker är värt att nämna.

Tack på förhand!

/Martin

6 657 Inlägg
29 juli 2011
Inte varit i trafiken än så länge..inga större barnsjukdommar.
Motorn vibrerar ojämnt på många vid ~1800 RPM. Det är konstruktionen som gör motorn så, inget farligt

De/Dem

40 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
Ok! VAd är din uppfattning om bränsleförbrukning vid etanoldrift?

6 657 Inlägg
29 juli 2011
Ska tydligen gå runt litern blandat på E85

0.8 blandat med bensin

Men det är ajabaja att köra kortasträckor med etanol..motorns styrdon kan bli på dåligt humör och bilen kommer gå extremt dåligt. Räcker med att omprogrammera och varva ur bilen (Ska man göra ändå med E85, det är fett..) så fungerar den som den ska igen

De/Dem

40 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
Då är bränsleförbrukningen ungefär som förväntat. VAd menar du med omprogramera?

6 657 Inlägg
30 juli 2011
Styrdonet får lite fnatt och ger fel information till ex. insprutarna och tändsystemet och annat så den misständer och annat.

Det GÅR att förhindra om du kräver att man gör en kontroll av styrdonets programvaru version. Bara be att de uppdaterar motorstyrdonet så kommer detta fel inte fram, förutsatt att det inte blir något annat fel

De/Dem

1 365 Inlägg
30 juli 2011
Plastic fantastic, Sämsta växelreglaget jag någonsin hållit i, kopplingen tog riktigt riktigt högt upp, ganska pigg motor. Kompisen jobbar på en uthyrningsfirma för bilar och hade just rätt många av dessa bilar. De säljs ut och ersätts med Skoda Octavia och fabia istället. De strulade inte så mycket under den 2 års period de hade bilarna, det var något hjullager och någon styrled bara. Men gillar du känslan när du kör bilen så tror jag de håller rätt bra

Sök