2503
Sök

Vad är skillnaden på STANCE JDM HELLAFLUSH TYSKSTUK ?

38 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej som rubriken säger undrar jag vad den egentliga skillnaden är på dom olika stilarna ?
Nån som vet skillnaden på dom olika stilarna ?
Och duger vilket märke på bilen som helst i dom olika stilarna eller är dom lite märkes inriktade ?


16 197 Inlägg
29 juli 2011
#2
WIGGE_73 skrev:
Hej som rubriken säger undrar jag vad den egentliga skillnaden är på dom olika stilarna ?
Nån som vet skillnaden på dom olika stilarna ?
Och duger vilket märke på bilen som helst i dom olika stilarna eller är dom lite märkes inriktade ?
tyskstuk så e ju tyska bilar att föredra.

JDM så e de japanska bilar som gäller.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 juli 2011
#3
Stance hellaflush och tyskstuk är samma sak fast med olika namn. Tyskstuk är bara nått det kallats för på tyska bilar. Men det blir mer o mer ovanligt med både tyskstuk och hellaflush, allting kallas för stance numera.

JDM har inget med det att göra, det är bara att japanska bilar som är låga kallats det felaktigt.

JDM står för Japanese Domestic Market. Och innebär att man antingen importerar en bil från japan då blir den JDM, eller att man utrustar sin europeiska eller amerikansksålda japs med tillbehör som fanns på den japanska marknaden.

Japan har även annat utbud på eftermarknadsprylar till sina bilar och man kan även köpa JDM eftermarknadsprylar så det måste inte vara original.

Så kort o gott de andra 3 är en sak och JDM är en annan, däremot så kan ju en JDM bil ha stance/helalflush/tyskstuk.

Det är min tolkning av det hela.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

8 156 Inlägg
29 juli 2011
#4
Jag tycker att JDM och Tyskstuk som stilar går in i varandra, om man ser till grundtanken. Dvs JDM innebär att man bara ska köra med tillbehör och fälgar som finns inom Japans gränser och ska man följa tyskstuket till 100% så ska man även där använda sig av tyska tillbehör och fälgar. Men man kan även prata om tyskstuk på däck, dvs smala däck på bred fälg. Hellaflush innebär (för mig) att skärmkanten och fälgkanten ska vara precis perfekt matchade i linje med varandra. Hella, hell of a lot. Flush som i en rak serie, i stil med en straight flush i poker.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
29 juli 2011
#5
Man måste flytta ut fälgarna en hel del för att få till en äkta Hella flush. Fälgarna måste flyttas ut eller bygga på utåt. Stance tycker jag handlar om hur man får till det stuket, dvs bilen måste utrustas med rätt fälgar som har rätt ET, kompletteras med spacers om det behövs samt att cambern bör justeras. Bilarna ska helst vara låga med lågprofil på däcken.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
29 juli 2011
#6
Jag fick precis reda på att jag hade fel. Hella flush är nästan samma sak som flush, bara det att man har justerat cambern så att fälgsidan mer eller mindre ligger mot skärmkanten. Dvs racinglutning (negativ camber) på fälgen, samt minimalt utrymme till skärmkanten.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
14 mars 2012
#7
Asså detta måste nog va tidernas trådlyft! Men Phaetoon, varför trippelpost när du är forumsmoderator?? tongue

OT: Stance för mig är själva huvudkategorin, som innehåller tyskstuk, hella/hellaflush/hellafail osv osv...
Finns ju en bra bild som förklarar dom olika stilarna (hellaflush/fail, slammed osv..) men hittar den itne just nu! tongue

Jag gillar iaf bilar som har stora fälgar med stretchade däck och skärmkanten ska gå mellan däcket och fälgkanten och gärna ganska grov negativ camber! smile

Typ som denna golfen... <3
http://www.youtube.com/watch?v=VkdpDXQR … re=related

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
14 mars 2012
#8
här har ni tabell  med flush innebörden, min är flush just nu men kommer snart bli hellaflush

http://i1198.photobucket.com/albums/aa448/mingan77/user1706_pic1356_1272695982-copy.jpg
Senast redigerat av mingan77 (14 mars 2012)


Member of LowMotion
1 705 Inlägg
14 mars 2012
#9
Ja precis den menade jag! Tack mingan smile

Btw, Är det inte Poke du har? Eller är det jag som har missuppfattat det där helt?
Men den kommer bli grym med H-F! big_smile

Edit: Såg nu att det tydligen kallades Paddiflush, men det är väl samma sak som Poke?
Senast redigerat av figge_stunter (14 mars 2012)

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

12 Inlägg
8 september 2012
#10
figge_stunter skrev:
Ja precis den menade jag! Tack mingan smile

Btw, Är det inte Poke du har? Eller är det jag som har missuppfattat det där helt?
Men den kommer bli grym med H-F! big_smile

Edit: Såg nu att det tydligen kallades Paddiflush, men det är väl samma sak som Poke?
Nja, poke är motsatsen till tuck. När det handlar om poke är det BARA fälgen som får sticka utanför (däcket får däremot gå in i skärmen). Och vid tuck är både däck/fälg i skärmen. Tuck är alltså bra sänkt bil egentligen på ren svenska.cool Det som någon jöns kallar paddiflush har i alla tider kallats mexiflush, och någon måste ha moddat om den där bilden ovan här, originalet:
http://28.media.tumblr.com/tumblr_l45jcuvBNM1qzbqkvo1_500.jpg

Anledningen till just "mexi-" beror på att många lowriders hade den typen av fälg på 80-talet, framförallt på mindre bilar och pickisar.
http://image.lowridermagazine.com/f/features/1208_lrmp_lowrider_magazine_1993_1994/38658721++w758+st0/1208-lrmp-47-o+lowrider-magazine-in-1993-1994+lowrider-archives.jpg

Voodoo
1 444 Inlägg
8 september 2012
#11
hellaflush brukar man  väll få med breda fälgar och endast droppa ner bilen utan  hjulinställning ..
min bil går inte  ställa in till flush som skulle vara bäst för däck slitage  så nu är de väll hella flush iaf fram  bak är de ju inte delat så de är lite svårare att ändra hjulvinklar smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum


Sök