Andromeda skrev:
Evildan skrev:
jo, varför inte, TS skrev ju inget om driftsäkerhet eller kvalite
Jag tycker SAABs stolar är lite för smala över ryggen och korta i sitsen.
Säkra stabila bilar annars som har rätt gött med mos och som det går att att svänga med redan från monteringsbandet.
Du är väl ingen kärring heller?
Att kvalitén är bra på 9-5 säger väl ingen frisk person emot. För kvalité är det. Driftsäkerheten har du en poäng i, men det har inget med kvalité att göra, utan med konstruktion. Att undvika olisludge:
* Köp ingen bil som gått 5 km till jobbet, då problemen kom på bilar som gått så korta sträckor i taget att motorn aldrig hann bli varm. Bilar som gått lite längre sträckor kan alltså vara att föredra. Hellre en som gått 20k mil än 10k mil.
* Byt olja var tusende mil.
Så enkelt är det faktiskt om man hittar en bil som är frisk till att börja med. Som alltså inte drar olja. Aeron's turbo är dessutom skottsäker, det är de mindre motorernas GT17-turbo som begår harakiri redan runt 10k mil.
Annars är det väl bakaxelbussningar att se upp med, det visar sig på att bakdäcken är slitna på insidan.
Annars har 9-5 den stora fördelen att de är snuskigt billiga sett till prestanda med låg förbrukning och framförallt utrustning. Inom 50k ryms en 7-8 år gammal mycket säker bil med 2-zons klima, elstyrda mycket bekväma skinnstolar jada, jada, jada...
Men eftersom priserna är som de är är det ingen bil man köper om man tänkt sig sälja den efter ett år, men kan man tänka sig att köra den tills värdeminskningen upphört är det ett kanonköp!
I övrigt kollar man sådant man kollar på alla andra bilar.
Jag tyckte också sportstolarna var smala över ryggen, men det är en vanesak. Efter några mil tycker man det är jäkligt bekvämt att sitta stadigt. Är man en snorhyvel med ryggrad av gelé och kepsen bak och fram som hänger lutad över växelspaken kan jag tänka mig att de tär obekvämt
Inga problem att sträckköra 50 mil. Jag är 183 cm kort med långa ben och kort rygg.