3544
Sök

Kommer inte in i min Renault Master

92 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Hallå! Har ett bekymmer smile Jag kan inte låsa upp och komma in i min Renault Master -02. Jag kom ut till bilen igår och tröck på knappen som vanligt och det hände inget alla, provade flera gånger. Hämtade reservnyckeln men ingen lycka där heller. Då skulle jag prova nyckel i låset men på både förarsidan och passagerarsidan så snurrade bara cylindern. Det hände inget. Jag kunde vrida ett varv och då klickade det till, men inget hände.

Båda nycklarna hade nya batterier men jag provade att byta dom också. Men det fungerade givetvis inte.

Bilen hade bara stått över natten.

Har ni några idéer? Skulle behövt bilen idag och ingen verkstad finns att ringa smile

Tack på förhand!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 augusti 2011
Kan det vara så att bilen är tom på ström? Att du glömt stereon eller någon lampa på?
Då tvångsmatar man ström på startmotorn underifrån, om man inte kommer till så tvångsmatar man släpvagnskontakten. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

92 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Hallå! Jag har talat med några som säger precis samma sak. Så jag ska prova göra det. Tack för svar! Är dock säker på att jag inte har glömt något på smile

92 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Har provat att koppla in mej via släpvagnsuttaget nu. Jag kopplade in mej via nr 7 på bild i länk nedan:

http://www.elmontoren.com/slapvagn.htm

Alltså 58L, vänster bakljus. Lät det stå i 30min. När jag kommer ut så lyser framlyktan på bilen (bara den ena, den andra är trasig så vet ej om den också får ström) men jag kan inte låsa upp bilen. Läste lite på nätet och någon skrev att man skulle koppla på nr 2 enligt bild, alltså 54g bakdimmljus. Men det går inte heller.

Hur kan framlyktan lysa när jag kopplade som jag gjorde först?

Någon som tvångsmatat via släpvagnsuttaget och som vet att det berkligen fungerar? Och i så fall, vilken kopplade ni på då? Det är en 7-polig kontakt.

Tacksam för svar!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 augusti 2011
Det funkar på gamla Volvo utan halvljusautomatik, om det funkar på nyare bilar ska jag låta vara osagt.
54G är je en extra som brukar användas till tex innerbelysning i husvagnar, är ibland konstantström och fungerar då ypperligt även på bilar med halvljusautomatik, men det beror ju på bilmodell och vem som kopplat kontakten.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

92 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Tack för svar. Lyckades efter 200ggr att få låset att släppa och få upp dörren med nyckel. Så då var det bara att dra igång bilen med startkablar.

Tack igen!

Sök