3074
Sök

Bränsletrycksmätare visar hur många bar ?

Falgfixaren.se
647 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!
Fick tipset av en kille här på garaget (kilroy30) att köpa Biltemas bränsletrycksmätare från Biltema.
Jag tog av bränsleslangen som kommer direkt från pumpen innan den kommer
till fuilrailen och mätte där. Jag fick samma resultat helt tiden. Även om vakuumslangen satt på eller
inte.

10 PSI är ju bara 0.68 Bar...

Men jag förstår inte riktigt hur man räknar ut vad mäter och hur...
Nån som använt sig av en likadan ?

http://forumbilder.se/thumbs/3f2011112513Pade6.jpg
Senast redigerat av Phaeton (1 augusti 2011)

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 augusti 2011
#2
Den där mätaren är för förgasarmotorer, skalan räcker inte till en insprutare.
Den billigaste jag hittat som klarar sprut är den här http://www.verktygsboden.se/test-maetve … ats-tu-114 tänk på att frakten är dyr som fan om du bara beställer en sak, så ta med nåt mer om du beställer.
Jag har en sån sats själv och den har funkat fint så här långt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Hemmapul AB
195 Inlägg
2 augusti 2011
#3
ska rota lite i skåpen på jobb och kolla vad jag hittar.

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

Falgfixaren.se
647 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
#4
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
ska rota lite i skåpen på jobb och kolla vad jag hittar.

snällt som tusan smile tack

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

Falgfixaren.se
647 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
#5
Tjenare!
Va nere på en bilverkstad och fick låna mig med ett sån mätinstrument. Och den visade 6bars tryck
när vakuumslangen var utdragen. Sen sjönk trycket sakta...

Ni snackar om 3bars tryck hela tiden ? då känns de som min bränslepump är trimmad ^^
De luktar ofta väldigt mycket soppa "runt bilen" men kan inte hitta läckage någonstans..

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

Falgfixaren.se
647 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
#6
Tjenare!
Med tanke på ingen tror på mig att min bil laddar 7bar bränsle så tänkte jag nu lägga
upp två bilder. Den första då är mätaren påkopplad direkt på bränsleslangen från tanken.
Och den andra bilden så sitter BTR i mellan som är på 3bar...


http://forumbilder.se/thumbs/db2011103209Pc238.jpg


http://forumbilder.se/thumbs/d62011103505Pfda7.jpg


De känns som något är fett galet !!!

Bilen rycker när man kör, på alla olika hastigheter. Men mest när den är kall...

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
2 augusti 2011
#7
Phaeton skrev:
Tjenare!
Med tanke på ingen tror på mig att min bil laddar 7bar bränsle så tänkte jag nu lägga
upp två bilder. Den första då är mätaren påkopplad direkt på bränsleslangen från tanken.
Och den andra bilden så sitter BTR i mellan som är på 3bar...


http://forumbilder.se/thumbs/db2011103209Pc238.jpg


http://forumbilder.se/thumbs/d62011103505Pfda7.jpg


De känns som något är fett galet !!!

Bilen rycker när man kör, på alla olika hastigheter. Men mest när den är kall...

Har du lika mycket tryck både före och efter BTR:en? Då är det något som är galet.
På Vetten ska bränsletrycket ligga på 43 PSI=2,96 bar efter BTR...före har jag inte mätt!

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (2 augusti 2011)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Falgfixaren.se
647 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
#8
Vettemannen skrev:
Phaeton skrev:
Tjenare!
Med tanke på ingen tror på mig att min bil laddar 7bar bränsle så tänkte jag nu lägga
upp två bilder. Den första då är mätaren påkopplad direkt på bränsleslangen från tanken.
Och den andra bilden så sitter BTR i mellan som är på 3bar...


http://forumbilder.se/thumbs/db2011103209Pc238.jpg


http://forumbilder.se/thumbs/d62011103505Pfda7.jpg


De känns som något är fett galet !!!

Bilen rycker när man kör, på alla olika hastigheter. Men mest när den är kall...

Har du lika mycket tryck både före och efter BTR:en? Då är det något som är galet.
På Vetten ska bränsletrycket ligga på 43 PSI=2,96 bar efter BTR...före har jag inte mätt!

/Benny

Nånting är redigt galet sad
De ska absolut inte ligga på 7bar från bränslepumpen... och de ska inte ligga
mer än på 2.8-3bar efter btr....
hmm...

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
2 augusti 2011
#9
Phaeton skrev:
Vettemannen skrev:
Phaeton skrev:
Tjenare!
Med tanke på ingen tror på mig att min bil laddar 7bar bränsle så tänkte jag nu lägga
upp två bilder. Den första då är mätaren påkopplad direkt på bränsleslangen från tanken.
Och den andra bilden så sitter BTR i mellan som är på 3bar...


http://forumbilder.se/thumbs/db2011103209Pc238.jpg


http://forumbilder.se/thumbs/d62011103505Pfda7.jpg


De känns som något är fett galet !!!

Bilen rycker när man kör, på alla olika hastigheter. Men mest när den är kall...

Har du lika mycket tryck både före och efter BTR:en? Då är det något som är galet.
På Vetten ska bränsletrycket ligga på 43 PSI=2,96 bar efter BTR...före har jag inte mätt!

/Benny

Nånting är redigt galet sad
De ska absolut inte ligga på 7bar från bränslepumpen... och de ska inte ligga
mer än på 2.8-3bar efter btr....
hmm...

Vet du vad pumpen ska ge så att du kan utesluta den eller så är den paj. Men det verkar ju vara så att BTR:en inte heller funkar när den släpper igenom 7 bar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Falgfixaren.se
647 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
#10
Vettemannen skrev:
Phaeton skrev:
Vettemannen skrev:

Har du lika mycket tryck både före och efter BTR:en? Då är det något som är galet.
På Vetten ska bränsletrycket ligga på 43 PSI=2,96 bar efter BTR...före har jag inte mätt!

/Benny

Nånting är redigt galet sad
De ska absolut inte ligga på 7bar från bränslepumpen... och de ska inte ligga
mer än på 2.8-3bar efter btr....
hmm...

Vet du vad pumpen ska ge så att du kan utesluta den eller så är den paj. Men det verkar ju vara så att BTR:en inte heller funkar när den släpper igenom 7 bar.

/Benny

Original pumpen ska klarar max 3.2 bars tryck....och min levererar 7bar... de är mer än dubbelt..
Nånting är fel! men frågan är vad.. BTR är en 3bars klocka...

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
2 augusti 2011
#11
Phaeton skrev:
Vettemannen skrev:
Phaeton skrev:

Nånting är redigt galet sad
De ska absolut inte ligga på 7bar från bränslepumpen... och de ska inte ligga
mer än på 2.8-3bar efter btr....
hmm...

Vet du vad pumpen ska ge så att du kan utesluta den eller så är den paj. Men det verkar ju vara så att BTR:en inte heller funkar när den släpper igenom 7 bar.

/Benny

Original pumpen ska klarar max 3.2 bars tryck....och min levererar 7bar... de är mer än dubbelt..
Nånting är fel! men frågan är vad.. BTR är en 3bars klocka...

Då är väl pumpen paj då enligt mitt sätt att se på saken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 augusti 2011
#12
Nja, det kan ju vara så lätt att det sitter en vassare pump, fick helt nyligen lära att det gamla mekaniska sprutet jobbar med sådan tryck. Om din BTR gör sitt jobb så spelar det ingen roll om du har överkapacitet på pumpen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
2 augusti 2011
#13
RD_87 skrev:
Nja, det kan ju vara så lätt att det sitter en vassare pump, fick helt nyligen lära att det gamla mekaniska sprutet jobbar med sådan tryck. Om din BTR gör sitt jobb så spelar det ingen roll om du har överkapacitet på pumpen.

Men kan det inte vara så att BTR:en inte klarar av detta höga tryck om den är avsedd för halva trycket så att den släpper igenom mer än den ska?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

61 Inlägg
3 augusti 2011
#14
Den visar väl typ 7bar vid tomgång??? Tänk på att den ska ge minst 3bar vid fullast...
BTR'en är ju till för att ge jämt tryck (dock kan den styras av MAP) vid BÅDE tomgång och fullast... då soppamängden varierar med belastningen...
När man anger trycket från en bränslepump är det vid ett visst flöde (typ max rekommenderat flöde)...

Corvette C5 ska ha 58psi (4Bar) vid fullast... jag har en med "General pump specifications: 225 liters/hour @ 60 PSI" jag antar att trycket är lite högre vid typ 10liters/hour....

Du kan dock ha något problem med bränslereturen som ger ett högre tryck från pumpen...
Senast redigerat av Mikke_I (3 augusti 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 augusti 2011
#15
Vettemannen skrev:
RD_87 skrev:
Nja, det kan ju vara så lätt att det sitter en vassare pump, fick helt nyligen lära att det gamla mekaniska sprutet jobbar med sådan tryck. Om din BTR gör sitt jobb så spelar det ingen roll om du har överkapacitet på pumpen.

Men kan det inte vara så att BTR:en inte klarar av detta höga tryck om den är avsedd för halva trycket så att den släpper igenom mer än den ska?

/Benny

Nja, orginalpumpen på en B230F ska ge kring 5bar om man nyper returen har jag för mig, BTR har ju just till uppgift att justera trycket så det matchar genom hela registret. Jag tycker att den ska klara det om den är i skick, så jag skulle tro att den här BTR´n är död. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

61 Inlägg
3 augusti 2011
#16
om det även e 7 bar EFTER BTR e något galet... kolla BTR samt returen.

Hemmapul AB
195 Inlägg
5 augusti 2011
#17
vill inte va negativ men klockan kan ju visa fel.....
problemet med ojämn gång löste jag igår åt mannen ifråga. en vacum läcka för en skruv till egr röret va knäckt. nu e de åtgärdat med nua skruvar och packning. smile och bilen går som en klocka smile

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

Falgfixaren.se
647 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
#18
Hehe oj, skriver du i min projekt tråd smile Där ser man smile

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

Hemmapul AB
195 Inlägg
5 augusti 2011
#19
hade lite dö tid över på jobb och kolla garaget lite och såg att du inte svarat. så jag tänkte va snabbare än dig för en gång skull tongue hehe

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

Falgfixaren.se
647 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
#20
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
hade lite dö tid över på jobb och kolla garaget lite och såg att du inte svarat. så jag tänkte va snabbare än dig för en gång skull tongue hehe

Ahaa okej...

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay


Sök