2588
Sök

Vilket komp med 531 topp på vilvo 940 / 740 turbo?? bilen har slutat fungera!

SKANK Performence
272 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Hej! Tänkte kolla om någon kan hhjälpa mig. Skulle vilje veta vad det är för komp på en fk / ft motor med 531 topp? Har lite problem med bilen som inte ricktigt vill gå...
Lägsta uppmätta komp: ca 5,85 bar och högsta 6,5 bar. Vet att 530 toppen ska ligga på 8 bar orginal i en fk / kt men har letat lite på internät o vad jag har förstätt ska man få lägre komp med en 531 topp. Felen på bilen som uppstottt är att det börja med att den blev jävligt slö på låga varv och dog till och från samt trycker ut lite olja vik kamaxel packboxen, ventilkåps-packningen och oljepåfyllningslocket (där är ju dock standard att. Det trycker ut lite på 940 & 740)... Efter rengöring av vevhusventen blev det yterst lite bättre, men då uppstog ett till fel.... Turbon laddar ca en tredjedel av vad den gjorde innan och vid ca 4000 varv slår typ turbon ifrån!?  Och efter det så går bilen att starta men döör efter ca 5 sek och går inte att starta igen på ett bra tag.

Har kollat samtliga saker:
Lmm
Spridare
Soppatryck
Bränslebox
Kamvinkel
Mm

En sak som jag lagt märke till är att innan bilen sluta fungera helt så dog den när man drog ur lmmen... Så ska det ju inte vara...

Är extremt tacksam för svar och diskucioner!
Mvh alexander

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

429 Inlägg
3 augusti 2011
Man får lite sämre kompresionsförhållande med 531toppen men kompresionen ska bli den samma.
Det är två helt olika saker...

Men det verkar som din motor behöver en renovering, för så lite kompresion ska inte en motor ha.
Har du testat att hälla i olja i cylindern sen mäta kompresionen?

SKANK Performence
272 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Ska lyfta toppen när jag får ork o kolla kolvringarna tänkte jag. Känns som det kan ligga där...
Testa med en matsked motorolja som jag hitta instruktioner om på nätet. Det gick frän 6,5 bar till 6,7...
Senast redigerat av ramb0 (3 augusti 2011)

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

Sök