2902
Sök

Saab 9-5 2.0t - Ryker vitt vid kallstart

91 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
Detta blir en nästan rak kopia från min tråd på STCS

--

Hej

Hoppas på att kunna få några värdefulla tips här. Jag tar lite bakgrundsinfo först:

Runt midsommar skruvade jag i en ny turbo (kinaturbo) på min Saab 9-5 2.0t -99. I samma veva byttes även transmissionskedjesats (kamkedja m.m.), DI-kassett, vevaxelgivare, drivrem och drivremmens spännhjul. Allt detta mindre än 400 mil sedan. Igår byggde jag om vevhusventilationen till senaste versionen efter att symptomet jag beskriver nedan uppstått.

Bilen har rullat 39,5k. Har inte märkt av någon effektförlust. Drar inte märkvärt mycket olja och inget kylarvatten.

Nu till det härliga:

Så här beter sig bilen direkt på morgonen när den stått över natten. Den ryker inget när den startar, men när jag rör på gaspedalen och varvar upp den lite så kommer ett moln bakom bilen.

Om jag tar ut bilen en vända så avtar det sakta men säkert och stannar jag efter ett par kilometer och låter bilen stå en stund och sedan startar så är där ingen rök alls. Åtminstone ingen nämnvärd utan det kommer en liten vit puff när jag varvar upp den.

Jag har som sagt byggt om vevhusventilationen då jag fick för mig att det kanske var pga den. Jag har även kontrollerat oljan - inget vitt klägg. Inga avgaslukter i expansionskärlet och inte heller några bubblor i vattnet när bilen är igång.

Nästa dag är det samma sak igen.

Några tips?
Senast redigerat av a7x (5 augusti 2011)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 augusti 2011
Luktar avgaserna något? Hur såg oljeledning till och från turbon ut?
Tycker det ryker förmycke för att vara kondens men tror endock att det är något åt det hållet.

2slow

91 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
Både jag och farsan tyckte det luktade bränd olja om avgaserna imorse :\

51 Inlägg
5 augusti 2011
låter som att turbon du köpte redan verkat rasa om du får de vita molnet,hade samma sak på min 9-3 för ett tag sen och dom var turbon slut

91 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
Har aldrig varit med om någon turbo som bara ryker vid gas - inte på tomgång. Men det kanske är så det börjar?

51 Inlägg
6 augusti 2011
Det är så det börja innan altt går åt helvete

193 Inlägg
6 augusti 2011
a7x skrev:
Om jag tar ut bilen en vända så avtar det sakta men säkert och stannar jag efter ett par kilometer och låter bilen stå en stund och sedan startar så är där ingen rök alls. Åtminstone ingen nämnvärd utan det kommer en liten vit puff när jag varvar upp den.

Körs det mycket korta sträckor med bilen?
Isåfall kan det ju vara lite kondensvatten som bildas och lägger sig i katt/dämpare.

Om det vore turbon borde det ju ryka lika mycket hela tiden eller bli värre?

Man kan kolla turbon efter glapp, genom att plocka bort "kobran" som går till turbon.
En frisk turbo får inte glappa axiellt men ett litet glapp radiellt är normalt.

Det är ju ett första steg...

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

337 Inlägg
6 augusti 2011
när turbon blir varm expanderar lager etc så det tätar bättre, min gissning är att den läcker lite när det är kall men när den börjar få upp temp så tätar den det lilla som behövs.

91 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Mja, det är förmodligen precis så det är. Men det är väl vad man får när man köper en no name-turbo från Kina. smile Bara till att byta igen verkar det som.

12 Inlägg
14 mars 2012
Sådär ser det ut när jag kallstartar min Saab 9-5 2.0t -98 också.
Jag har bytt turbo, vevhus, backventil, gjort rent oljetråg, wd40-metoden, bla bla bla...
För mig så har jag kunnat tappa ut några matskedar olja från intercoolerns "utlopp". Är det samma för dig?
Detta är samma sak som innan och efter turbobytet. Turbon innan glappade inget, men jag kände att ett turbobyte troligen var det sista jag kunde testa innan jag hade helt slut på ideer.

Har du fått nån ordning på bilen?

/Niclas

7 Inlägg
14 mars 2012
"a7x" Saab 9-5 är såld

91 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
Problemet med min Saab var en kass topplockspackning som den nya ägaren löste efter en månad. Lycka till med din bil!

Sök