Äntligen en tråd för en Porsche-nörd!
964:an är som du säger grymt fin, men den är samtidigt den dyraste 911:an att serva.
993:an är en av mina favoriter och den har inte samma brister vad det gäller IMS-lager etc som de vattenkylda Carrera-modellerna har. Enda minuset jag ser med 993:an är att den förmodligen är ganska svårsåld om du sedan ska byta bil. Men det är sjukt så fin den är!
996 Carrera har problem med motorerna, speciellt IMS-lagret. Skiter det sig med lagret är det en ny motor som gäller. Ett annat problem är om du t.ex ska köra på bana med bilen - Då bör du skaffa ett skvalpskydd till oljetråget, då oljan pressas åt sidan och inte pumpas runt vilket resulterar i att motorn skär ihop...där kan man ju snacka väghållning förövrigt!
Men så länge man slipper de problemen är de helt underbara att köra etc!
Men ska du köpa 996 är det säkrast att välja en GT3, GT2 eller Turbo... för att slippa IMS-problemet.
997 Carrera 3,6L-motorn och 3,8L S-motorn har samma problem med sina motorer som 996:an (IMS-lagret), dock så har jag hört att de nya direktinsprutade motorerna ska vara bättre. Tycker personligen att 997:an tillsammans med 993:an är de mest klockrena bilarna någonsin!
Om jag inte minns fel så har Boxster 986 och Boxster/Cayman 987 samma problem med sina motorer som de vattenkylda Carrera-modellerna. Dom är dock väldigt roliga att köra osv, så snacket om att det är en "frisörbil" eller "ingen riktigt Porsche" är rent bullshit!
Det enda tråkiga är att de inte låter lika bra som 911-motorerna.
Oavsätt vilken Porsche du väljer så kommer du att bli toknöjd! Kört oerhört många olika Porschar och de är helt fantastiska att köra!
/David