Det är lite konstigt med begagnadmarknaden för Porsche.
993 är i dag et samlarobjekt och priserna är mycket höga. Anledningen till det, är att där inte finns särskild många av dem. Det var inte för att Porsche tillverkade begränsade serier av dem. Det är helt enkelt för att ingen köpte dem då de var nya. Svårt att säga varför det var så, men man kan ju misstänka att kunderna inte tyckte att det var bra bilar eller att de kanske var för dyra. Inte vet jag, men lite konstigt är det.
Boxster och 996 sålde mängder och det måste ju vara för att kunderna tyckte om dem. För att de sålde så bra som nya, finns där riktigt många av dem på begagnadmarknaden och därför är de billiga. Därför är där många som säger att de inte är riktiga Porscher och hellre vill betala en förmögenhet för en gammal 993, som tydligen inte var populär som ny…….
Jag var en av dem som köpte en Boxster S sprillans ny i 2001. Faktisk min första bil. Så det var en stor grej för mig. Hade kört mycket bil innan, men inte haft egen bil.
Jag tycker at det var en fantastisk bil. Hyfsat med kraft i maskinen och ett härligt ljud. Var kul att köra på banan och mycket lättkört. Gick att kasta den in i kurvorna hur tokigt som helst och ändå kom man alltid säkert ut på andra sidan. Perfekt semesterbil. Gick att få med mycket bagage. 260 liter kanske inte låter av så mycket men det var ju bara bagage för max två personer. Fungerade bra i vardagen. Okay, nu hade jag krånglat till det lite med GT3 stolarna, men det fungerade bra ändå. Med de vanliga stolarna hade det varit en lek. Jag körde den inte på vintern, för det tyckte jag var synd. Stenskott, salt och asfaltdamm hör inte hemma på en sportbil, och för det som en hardtop och vinterhjul till en Boxster koster, får man en okay vinterbil.
Om du besluter dig för en Boxster, så köp en med skinninredning. Inte bara stolar, men instrumentbräda och dörrsidor med. Det ger en mycket trevligare kupé. Vindstoppet bakom stolarna är också viktigt, för det gör mycket trevligare att köra öppet. Kan eftermonteras, men det är kanska dyrt.
Kolla efter olja mellan motor och lådan, för packboxen på utgående axel på motorn har det med att läcka. Jag fick även bytt hjullager på min, så kolla det med.
Sen är där ju hela IMS problematiken med de vattenkylda Carrera- och Boxstermotorerna. Svårt att säga hur stort problemet är. Porsche säger att det inte är stort, men man hör ju om rasade motorer lite då och då. Goggla lite på det och bilda dig en egen uppfattning.
Jag tycker inte det var dyrt med service på den. Bara lite dyrare än en normal bil.
Körde nästan 6 säsonger med den och nästan 9000 mil innan jag bytte in den till en GT3:a. Saknar min gamla Boxster när det är sol ute och jag kör någonstans.
http://www.garaget.org/?car=116342![https://www1.garaget.org/archive/95/94714/116342/116342-1101112.jpg]()