3725
Sök

Lite frågor ang Passat 1.8T -99

158 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej,

Har nyligen köpt mig en Passat 1.8T 1999 automatlåda men har upptäckt några problem.

1. Det knorrar/knarrar när man kör sakta, typ när jag parkerar så knorrar/knarrar det, krängningshämmare?
Byta någon bussning eller vad är det som gäller på Passat?

2. Bakrutetorkaren fungerar inte, kärvat fast möjligtvis? hur man kan åtgärda detta? försökte skruva loss den igår men det satt rätt hårt.. någon som vet hur man kan kolla lite närmare på detta?

3. Förardörren "hänger" lite, är något man kan ordna själv? lösa skruvar möjligtvis?

4. Start av motor, när jag startar motorn så tänder den upp men sen dör den igen (typ som motorstopp) försöker jag sen igen så går det bra, ibland blir det så, ibland inte och ibland 2-3 ggr. Vad kan vara problemet här? Felsökningstips. Bilen är fullservad på Din bil och Speedy, senaste service mitten på dec 2010.

Tack!

/R

747 Inlägg
7 augusti 2011
#2
1. Låter lite som fjäderbenslagring då k-stagen är mer en klonkande ljud som hörs när man kör över ojämnheter.

2. Blir att byta hela motorn, börja med att ta bort kåpan på torkararmen så du ser muttern, skruva veck denna och dra av armen från motorn.
Sen är det bara att ta bort plasten i bak och lossa slangen till spolningen samt kontakten till motorn för sedan lossa denna.

3. Antingen så går det att justera till eller så har gångjärnen fått en smäll och behöver bytas, svårt o veta utan se det.

4. Åk in och få felkoderna avläsa, sen kan du även ringa till närmasta VAG åf och höra om din bil omfattas om att få tändspolarna bytta.

Grattis till ett bra bilköp annars!

/ Toni Larsson

158 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
#3
Tack för svaren!

1. ok! hur är det att byta dessa? svårt? duger det med biltema?
om jag köper från autoexperten är detta då rätt? http://autokatalogen.se/afw/upplvasby/v … dNo=286185

2. okej, hela motorn alltså. lyckades inte få loss torkararmen igår men får ge det ett nytt försök, lyckas inte hitta torkararmen på autoexperten eller biltema tyvärr..

3. hur skulle man då göra justeringen? frågan är vad nya gångjärn kostar... smile

4. varför skulle VAG byta detta? har dom haft problem tidigare? 4st tändspolar antar jag? vad säger man till dom?? smile bilen är ju från 1999

Tack, jag hoppas problem löser sig.

230 Inlägg
7 augusti 2011
#4
Bakre länkarmen inre bussningen brukar ge ifrån sig oljud, typ knarrljud mm


7 275 Inlägg
7 augusti 2011
#5
2an. Skruva loss och ta isär den så kan du rengöra och smörja upp den. Det gjorde jag på en annan passat för några år sedan och den fungerar än idag.
För mig så var det själva axeln som torkaren sitter på som hade kärvat ihop.


747 Inlägg
7 augusti 2011
#6
1. Beror lite på hur mycket vana du har att skruva så, men det är ju att du får ta ner hela fjäderbenet för byta dessa.

2. Om du fått bort muttern är ett tips att fälla upp armen och försöka "gunga" ut armen, annars får man ta en avdragare och dra ut armen.

3. Hur mycket hänger dörren om man säger så? Annars kan du söka på "justera in dörr, passat" eller liknande så får du nog fram en lämplig guide eller liknande.

4. Det var en aktion på dessa för ett tag sedan att dom skulle bytas, det har ju varit lite strul med dessa innan så. Jo jag vet men det var lite äldre bilar det gällde. Yes dom byter alla om ingen vart bytt sedan tidigare. Ring och hör om din bil (regnr) berörs av aktionen byte av tändspolar.

/ Toni Larsson

7 275 Inlägg
7 augusti 2011
#7
Tänk på att om du lär ner med fjäderbenet så sitter förmodligen bulten till dom övre spindellederna som FAN!
Har precis bytt hela framvagnen på min passat och det gäller verkligen att man har en gasolbrännare, slägga och don!
Har du otur så har dom satt bulten åt "fel" håll och då lär man kapa av skallen och slå ut den för annars kommer du inte åt att slå bakifrån.


158 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#8
tack för svaren!

1. är det lika bra att köpa en framvagnssats?
hittar inte riktigt den där på autoexperten som du pratar om eXe. Hur är det då att byta bussning till k-hämmare? svårt? vad behövs?

2. får testa att ha i sär den och smörja, vad rek. att smörja med? räcker det med att smörja? eller ska man byta ut några delar? såg att någon pratade om länkage? vet inte riktigt vad som menas med det.

3. den hänger lite grann men hamnar rätt när jag stänger dörren, men det skaver lite på listen under.
lyckades inte hitta något om "justera dörr, passat". vad kan ett gångjärn kosta? samt arbete på det.

4. tyvärr ingen aktion på dessa längre men Pratade med Din bil idag och tydligen har bilen varit inne på felsökning och dom hade sagt till tidigare ägaren att dom tyckte att remspännaren till kamkedjan och generatorn skulle bytas, kan detta ha något med mitt "start" problem att göra?
Detta låter dyrt, ska man bara köra vidare eller ska man kolla upp detta vidare? börjar kamkedjan skramla när den är kass?

/R

158 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#9
ingen? smile

Avstängd
10 388 Inlägg
13 augusti 2011
#10
Gällande dörren så kan du ju (eller borde ju iaf) kunna justera vid gångjärnet (förutsatt att det inte är detta som är kasst), det fungerar finfint på audi...o ja...audi...passat...passat...audi

Skulle du inte få rätt på torkarmotorn så plocka en från tyskland. Där ger du lika mycket för en ny som för en begagnad i sverige.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

747 Inlägg
13 augusti 2011
#11
1. Inte om du inte har glapp i några leder utan bara fjäderbenslagringen.
K-staget byter du ut hela, att ta av det och stå och byta bussningar på dessa är inget jag själv hade gjort, bara beställa ett nytt + 2 muttrar.

2. Smörjolja och fett, om det är nämnt länkage menade den nog främre torkarna.

3. Ring olika verkstäder och hör, men räkna med totalkostnad från ca 1500:-

4. Kan ju hoppat nån kugg så den kan ju bli svårstartad p.g.a. detta, förvisso har spännaren till generatorn inget med det att göra förutom om dom menade att den skulle börja ladda mindre och då inte ladda batteriet tillräckligt, men det är ju snabbt kollat vad generatorn laddar samt batterispänning.

/ Toni Larsson

158 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#12
it_mutt skrev:
Gällande dörren så kan du ju (eller borde ju iaf) kunna justera vid gångjärnet (förutsatt att det inte är detta som är kasst), det fungerar finfint på audi...o ja...audi...passat...passat...audi

Skulle du inte få rätt på torkarmotorn så plocka en från tyskland. Där ger du lika mycket för en ny som för en begagnad i sverige.

försökte kika om det gick att justera men hittade inget??
har du möjlighet att guida? kanske någon bild?

tack

158 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#13
tonimakaroni skrev:
1. Inte om du inte har glapp i några leder utan bara fjäderbenslagringen.
K-staget byter du ut hela, att ta av det och stå och byta bussningar på dessa är inget jag själv hade gjort, bara beställa ett nytt + 2 muttrar.

2. Smörjolja och fett, om det är nämnt länkage menade den nog främre torkarna.

3. Ring olika verkstäder och hör, men räkna med totalkostnad från ca 1500:-

4. Kan ju hoppat nån kugg så den kan ju bli svårstartad p.g.a. detta, förvisso har spännaren till generatorn inget med det att göra förutom om dom menade att den skulle börja ladda mindre och då inte ladda batteriet tillräckligt, men det är ju snabbt kollat vad generatorn laddar samt batterispänning.

1. OK! Hur är det att byta fjäderbenslagringen då? svår operation? funkar biltemas?
K-hämmare är det samma som stabstag? är biltemas OK? och hur byter man dessa (stegvis vore toppen).

2. Kikade på baktorkaren i söndags men vågade inte riktigt riva i den, hur monterar man isär torkaren bak? är det bara dra ut "allt" efter armen är borta?

3. OK, det kan ju faktiskt vara värt det..

4. OK, upplever den inte som lika svårstartad längre, tänkte ge mig på att byta tändstift och se om det blir bättre.
Generatorn hade jag tänkt att ev byta ändå.

747 Inlägg
30 augusti 2011
#14
1. Brukar ta någon timme när det inte vart isär på ett tag osv, muttermaskin är att rekommendera och slägga + fjäderspännare + diverse vanliga verktyg.

2. Fäll upp torkararmen, lossa kåpan för munstycket/mutten. Spraya rostlösande spray på axeln innan du börjar och låt det verka ett tag. Lossa muttern och försök vicka ut armen, om det inte går får du antingen bryta lite lätt samt knacka så den släpper från splinesen eller om du har en lämplig avdragare använder du dig utav denna istället.

Öppna nu bakluckan, längst ut på kanterna ser du 2 st skruvar, skruva ut dessa samt kollar du in i greppdelen på bakluckan bör du se 2 kåpor, ta en liten mejsel eller liknande och bänd bort dessa, skruva därefter bort dom 2 skruvarna . Nu sitter luckan bara i clipsena, dessa brukar inte gå sönder så inget du förmodligen behöver beställa nytt. Har du en plast kil eller mejsel som du tejpar tar du och kör in denna mellan plasten och luckan vid låskistan typ och får dom yttre clipsen att släppa, gör detta längst ytterkant först, sen kan du ta en lampa och lysa in så du ser hur dom inre sitter, brukar själv ta en lång mejsel och peta los spärrdelen på dom inre så klädseln släpper.

Väl borttagen så sitter torkarmotorn med 3st 10mm muttrar, lossa elkontakten först och desamma gäller slangen för spolarvätskan, denna sitter med en låsning som man brukar bara bända lite på och dra samtidigt så släpper denna. Skruva fast denna nya motorn, på med kablar och slang, kolla så det kommer spolarvätska när du spolar och låt den gå till ändläget innan du vrider av tändningen sen.

Tänkt på att styra in styrstiften för klädseln först innan du börjar banka in clipsen annars har du av dessa, resten är väldigt självklart.

3. Antingen har du en väldigt snabb mutterknack och rostspray och kör av muttrarna utan mothåll, eller så kapar du av dessa.

Lycka till!

/ Toni Larsson

73 Inlägg
18 september 2011
#15
iceman89 skrev:
Hej,

Har nyligen köpt mig en Passat 1.8T 1999 automatlåda men har upptäckt några problem.

1. Det knorrar/knarrar när man kör sakta, typ när jag parkerar så knorrar/knarrar det, krängningshämmare?
Byta någon bussning eller vad är det som gäller på Passat?

2. Bakrutetorkaren fungerar inte, kärvat fast möjligtvis? hur man kan åtgärda detta? försökte skruva loss den igår men det satt rätt hårt.. någon som vet hur man kan kolla lite närmare på detta?

3. Förardörren "hänger" lite, är något man kan ordna själv? lösa skruvar möjligtvis?

4. Start av motor, när jag startar motorn så tänder den upp men sen dör den igen (typ som motorstopp) försöker jag sen igen så går det bra, ibland blir det så, ibland inte och ibland 2-3 ggr. Vad kan vara problemet här? Felsökningstips. Bilen är fullservad på Din bil och Speedy, senaste service mitten på dec 2010.

Tack!

/R

Problem fyra kan vara startspärren, har likadant på min audi ibland startar den går några sek sen tvär dör den då ere bara låsa låsa upp så ska de funka ibland behöver man inte ens göra låsningen smile

158 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#16
startproblemet har försvunnit helt. tack i alla fall smile

1 335 Inlägg
6 oktober 2011
#17
min dörr hänger lite också, de känns lite just då man stänger dörren, att de far upp lite. Har du fixat de? isf hur gjorde du?

B5 #001

747 Inlägg
6 oktober 2011
#18
iceman89 skrev:
startproblemet har försvunnit helt. tack i alla fall smile

Vad gjorde du eller har problemet bara försvunnit?

/ Toni Larsson


Sök