1. Brukar ta någon timme när det inte vart isär på ett tag osv, muttermaskin är att rekommendera och slägga + fjäderspännare + diverse vanliga verktyg.
2. Fäll upp torkararmen, lossa kåpan för munstycket/mutten. Spraya rostlösande spray på axeln innan du börjar och låt det verka ett tag. Lossa muttern och försök vicka ut armen, om det inte går får du antingen bryta lite lätt samt knacka så den släpper från splinesen eller om du har en lämplig avdragare använder du dig utav denna istället.
Öppna nu bakluckan, längst ut på kanterna ser du 2 st skruvar, skruva ut dessa samt kollar du in i greppdelen på bakluckan bör du se 2 kåpor, ta en liten mejsel eller liknande och bänd bort dessa, skruva därefter bort dom 2 skruvarna . Nu sitter luckan bara i clipsena, dessa brukar inte gå sönder så inget du förmodligen behöver beställa nytt. Har du en plast kil eller mejsel som du tejpar tar du och kör in denna mellan plasten och luckan vid låskistan typ och får dom yttre clipsen att släppa, gör detta längst ytterkant först, sen kan du ta en lampa och lysa in så du ser hur dom inre sitter, brukar själv ta en lång mejsel och peta los spärrdelen på dom inre så klädseln släpper.
Väl borttagen så sitter torkarmotorn med 3st 10mm muttrar, lossa elkontakten först och desamma gäller slangen för spolarvätskan, denna sitter med en låsning som man brukar bara bända lite på och dra samtidigt så släpper denna. Skruva fast denna nya motorn, på med kablar och slang, kolla så det kommer spolarvätska när du spolar och låt den gå till ändläget innan du vrider av tändningen sen.
Tänkt på att styra in styrstiften för klädseln först innan du börjar banka in clipsen annars har du av dessa, resten är väldigt självklart.
3. Antingen har du en väldigt snabb mutterknack och rostspray och kör av muttrarna utan mothåll, eller så kapar du av dessa.
Lycka till!
/ Toni Larsson