3358
Sök

Insprutnings system audi 80/90

62 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#1
Jag har lite funderingar angående Insprutnings systemen på audi 80/90 Med Talriken som mäter luft mängden in i motorn och skulle gärna få någon msn adress eller liknande med någon som vet hur det fungerar eller någon länk som illustrerar nogrant hur allt fungerar... anledningen till mina funderingar är att jag tänk att turbokonvertera en audi 90 10v motor och därför undrar om jag måste köpa eftermarknads sprut...

Mvh David

Pedal To The Metal
750 Inlägg
9 augusti 2011
#2
Det är K-jetronic du åker med då.

Det gå alldeles utmärkt att köra med K-jet och turbo. Förutsatt att du får tag i tallrik och sånt från en K-jetad turbo motor.

Men helt ärligt är det enklast att lägga ut 11 000:- och köpa sig ett nira. Civinco eller vems fungerar ju bra med. Men jag hade satsat på Nira

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

62 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
#3
men går det inte att fixa det med den talriken som redan sitter där? borde väl bara vara att höja soppa trycket med ställbar btr? blir väldigt budget och ska tillvärka så mycket jag kan själv. är mest för att lära mig jag är inne på att bygga. så känns lite dyrt med nytt sprut... sad

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 augusti 2011
#4
KE3-Jetronic sitter i alla 2.3E. Dvs elektroniskt insprut.
Det går att ställa in hur mkt soppa den ska mata på genom att skruva på en liten insektsskruv. Läser du på om E85 konvertering för K-jet så kommer allting bli väldigt klart. smile

Men som sagt, ska du bygga seriöst så blir det bra mkt lättare och bättre med ett separat sprut

Snabbkurs!;

https://www1.garaget.org/archive/22/21522/17589/17589-229939.jpg

"Nere till vänster på bilden där ser du en blå koppling. Där emellan mäter man hur mycket den kompenserar. Ska vara 0mA vid varm motor och 70 km/h. Justeringen görs på den svarta boxen den är kopplad till.

Man måste skruva bort de 2 skruvarna som sitter ovanpå den och sen på baksidan finns det en liten spårskruv som är en täckkåpa. Bakom den finns en liiiiten insexskruv som man justerar inställningen på. Skruva in = mer bränsle, ut mindre = bränsle.

Det ska vara -60mA vid motorbroms, 9mA vid fullgas och 0mA vid 70-80km/h jämn fart. Allt detta med varm motor. Justering på kvartsvarv gör typ 2-3mA tror jag men testa bara. Du kan få bilen att gå grymt mycket bättre samt snålare om du ställer in den rätt."

(^skruven jag talar om)
Senast redigerat av LeafBox (10 augusti 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 augusti 2011
#5
Elektromekaniskt sprut skulle jag vilja kalla det smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
10 augusti 2011
#6
LeafBox skrev:
KE3-Jetronic sitter i alla 2.3E. Dvs elektroniskt insprut.
Det går att ställa in hur mkt soppa den ska mata på genom att skruva på en liten insektsskruv. Läser du på om E85 konvertering för K-jet så kommer allting bli väldigt klart. smile

Men som sagt, ska du bygga seriöst så blir det bra mkt lättare och bättre med ett separat sprut

Snabbkurs!;

http://www1.garaget.org/archive/22/2152 … 229939.jpg

"Nere till vänster på bilden där ser du en blå koppling. Där emellan mäter man hur mycket den kompenserar. Ska vara 0mA vid varm motor och 70 km/h. Justeringen görs på den svarta boxen den är kopplad till.

Man måste skruva bort de 2 skruvarna som sitter ovanpå den och sen på baksidan finns det en liten spårskruv som är en täckkåpa. Bakom den finns en liiiiten insexskruv som man justerar inställningen på. Skruva in = mer bränsle, ut mindre = bränsle.

Det ska vara -60mA vid motorbroms, 9mA vid fullgas och 0mA vid 70-80km/h jämn fart. Allt detta med varm motor. Justering på kvartsvarv gör typ 2-3mA tror jag men testa bara. Du kan få bilen att gå grymt mycket bättre samt snålare om du ställer in den rätt."

(^skruven jag talar om)

Mycket bra och informativt... Inte helt 100 på de här "gammla" systemen tongue Tackar vet jag Trionic tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

62 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
#7
tack för infon! men finns det andra större spridare at köpa eller kan man höja bränsletrycket för att den ska få mer sopa? finns ju k-jet system med turbo så lär ju gå att fixa på något sätt! tongue

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 augusti 2011
#8
nurton skrev:
tack för infon! men finns det andra större spridare at köpa eller kan man höja bränsletrycket för att den ska få mer sopa? finns ju k-jet system med turbo så lär ju gå att fixa på något sätt! tongue

Om du faktiskt läser min lätt dragna förklaring så ser du att det går att mata på mer soppa rätt enkelt. Minst 30% mer iaf, med tanke på att man kan köra ren E85 i dom. (Själv provat)
Sen kan man säkert tvångsmata extraspridaren oxå om det fortfarande går torrt
Senast redigerat av LeafBox (15 augusti 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök