3686
Sök

Sinterkoppling på saab 9000?

588 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
#1
tjena, kopplingen har gått på min saab 9000 2.3T motor som jag ska byta till, sitter chiptrimm öppet luft och 3´´ från turbo,
undrar om de är onödigt att sätta orginal koppling på den eller går den och på en korttid?, ska sitta ungefär 270 hästar enligt gammla ägaren, undrar på att köpa 6 puckars sinter lamell? isåfall ni som har det, går de att åka mjukt i stan eller är de bara bana som gäller ?


171 Inlägg
9 augusti 2011
#2
Hamster skrev:
tjena, kopplingen har gått på min saab 9000 2.3T motor som jag ska byta till, sitter chiptrimm öppet luft och 3´´ från turbo,
undrar om de är onödigt att sätta orginal koppling på den eller går den och på en korttid?, ska sitta ungefär 270 hästar enligt gammla ägaren, undrar på att köpa 6 puckars sinter lamell? isåfall ni som har det, går de att åka mjukt i stan eller är de bara bana som gäller ?

Sinter koppligen är mycket hårdare koppling. Du har inget dragläge så du måste släppa foten fort från pedalen för att inte slira på kopplingen för de kan gå sönder!
Jag körde en 4 pucklad på min Evo och de växlanra som är jobbigast är 1 och R, men 6 pucklad är lite snällare koppling. annars går det fin fint! Det jag har hört också är att på framhjulsdrivna bilar som din så är inte så jätte stor skillnad än vad det är på orginal, det känns mer med 4wd som min bil.
Du ska bara undvik trakfikerade vägar då du kommer få en ryckig körning!


588 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
#3
okey, det var de ja va fundersam utöver, för jag kör ganska mycket trafikerat. tavk för svar iallfall smile!


Servicetekniker
160 Inlägg
18 december 2011
#5
Det finns ju fjädrade 6-puckars också.. Vet inte om det finns till just din kärra dock.

OG9-3 2.0T Sport Edition


Sök