2381
Sök

FredrocK - Nissan 180SX RPS13 -97

Projektet började som en motor till min 200SX. Blev senare erbjuden att även köpa karossen, så varför inte slå till?! Skruvade ihop allt igen och fick mig en kul busbil! :)

60 229 Visningar
Uppdaterades senast 18 augusti 2015
Member of LowMotion
1 705 Inlägg
23 augusti 2011
#21
riktigt nice! prem lagd! smile Fortsätt såhär så kommer du få en riktigt hårig bil!

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

211 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#22
JDMCRAZE: Tackar! smile Haha!! Dä va väl en satans tur att du inte gjorde det.. vill ja ju inte ha på mitt samvete att man orsakat nåt sånt! wink haha! big_smile

Jiar: Tackar tackar! smile

Timmyboy: Kul att höra!! Haha! Ja visst gjorde du det! wink

FFP-F: Tackar! smile Aj då, tråkigt, vad beställde du för nån?

Innocent_123: Tackar! Kul att du tycker det! smile

Johan_e2: Tack tack! smile Ja, det gör en hel del får man säga! Kul med trogna läsare! smile

figge_stunter: Tackar! Kul att du kommer följa detta! smile Ja ska göra så gott ja kan! smile

Vidare arbete...
Justerade cambern till nästan max för att få till fitmenten bättre mellan skärmar/däck.
Gjorde stor skillnad och nu såg jag att det skulle funka bättre även när motorn kommit i och den blir lägre. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-5d8a77d6ad2e117158a501b2c10e2cf3.jpg

Som jag visade tidigare så fick ja tag på en Lila rattspacer för att matcha med alla andra lila detaljer jag har.
För att montera denna med insex-skruv så fick ja borra upp 6 av hålen för att kunna trä nyckeln igenom.
Funkade fint! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-2e292b97905063c7c02e9a95af820795.jpg

Passade på att byta ratt också. Den gamla Sparcoratten md nav urplockad inkl släpringen för airbag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-f33e82cb156bd2dd9b7ce4b2f3574529.jpg

Nya ratten och även stolarna monterade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-eef5f19bee9421e4f5361e6a089e2439.jpg

Närbild på infästningen av stolarna. Var tänkt att använda Sparco Evo Plus stolarna tills i vinter först. Men tyvärr funkade inte dom tillsammans med Powerails underredena.
Så jag fick köra på och montera Bride ViosIII stolarna redan nu. smile Dom passade perfekt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-f7118d06548f1d7e3bbffcd59ecae7ae.jpg

Gamla golvmattorna från 200an får tjänstgöra tills jag skaffat en ny uppsättning eller om det blir att ja skär till egna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-c34764ecb8aa39bfae3ae3d19cf8e5bc.jpg

Slutligen en bild på när Takatabältena är monterade. har en fästpunkt kvar att fixa på dessa innan ja kan använda dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-4f32085c48e41fe58ff548c93c7ab8d4.jpg

C70/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
--Topcar, J-Spec, BRL--

211 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#23
Då var det dags att ta tag i monteringen av drivlinan. smile

Var till J-Spec och fick tag i en begagnad koppling som ja ville prova.
Det är en Clutchmasters FX500 koppling som ska ha ökad hållkapacitet med 200-400% enligt spec.
Denna var som sagt begagnad och har tidigare provats i Halvarssons gamla S14 med 2,2liters Stroker SR20 i.
...det höll den inte för utan slirade.
Men det fanns lite material kvar på den och var inte helt slut. Så det var värt en provmontering. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-60d51c2e2d2c9a0e0c4e9575ffbc0f52.jpg

Här har vi spisen som ska hinkas i. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-11b47e10077372bf75019f404b362d13.jpg

Och Växellådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-e9c377f2259ebd5c994a2e0f2ab106d9.jpg

Jag hade inget centreringsverktyg för kopplingen. Så ja fick göra ett provisoriskt själv. smile Funkade fint! smile
Lite verktyg och silvertejp gör susen! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-913e1addf49d2bceb4b39c3af4d95d1f.jpg

Färdig för ilyftning! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-6105a989f7d26b36e8ab12b7f7509656.jpg

Äntligen på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-e3b4285861bebc098044aa5445e6e33a.jpg

Monterade grenrör och turbo (som syns på en tidigare bild där) och såg att en annan olje retur på turbon skulle passa bättre. så den raka byttes ut mot en som var lite vinklad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-4f1dba964f529543895986caba89b666.jpg

Den nedre kylarslangen fattades så jag tog och kapade upp en gammal Volvo 740 kylarslang som hade många bra böjar.
Kapade sen till ett rör och monterade emellan kylare och motor. Har tyvärr ingen bild på detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-ed8ae460522ab89d666aa479643ecfb7.jpg

Vid kvällens slut så såg motorrummet ut så här. Lite mer rör monterade och en hel del av kabelstammen är kopplad igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-327be1614197da622362003e3671cc03.jpg

Monterade också ett Ultra Racing fjäderbensstag bak. Bytte ut det FET Sports stag som satt där tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-ea9a5bb6d0d033ae456aac125a91e329.jpg

En ny lila driftbutton monterades också. Ville få lite mer matchning med lila i kupen så den gamla blå fick flytta på sig. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-6ecd436f7897e3ada5edd2c711294030.jpg

C70/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
--Topcar, J-Spec, BRL--

211 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#24
Monterat växelspaken och bytt olja i växellådan samtidigt. Skönt med fräscha grejer när man gör uppstart sen. smile
Även motorn har ny olja och filter nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-83f736e6bf4d6da92977ecbdf496c1ea.jpg

Sen fick även mittkonsollen ta plats. Den gamla damasken fick föja med än så länge i brist på ersättare.
Det blev lite filande innan "askkoppen" satt bra i mittkonsollen där. men nu så går den att öppna vilket inte gick tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-0e59cc8050ea819914b73c250c998608.jpg

Har även passat in högtalare och dörrsida lite bättre. var inte hundra passning där tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-3de0e39b8f2a1d42fda612d7881088a4.jpg

Fick justera själva hötalaren lite i dörren också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-928a210fe0c0a7598ae288df841c3b03.jpg

Så här blev det efteråt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-651afbec08912819f87f4e5a785dae49.jpg

kollade lite in på bromsoken bak och såg en grön/turkosaktig färg på beläggen.
Misstänkte och hoppades att det skulle vara vad jag trodde...vilket det också visade sig vara! smile
Project Mu D1 Spec Drift belägg! smile Gnisslar vid vanlig körning och dammar bra mycket.. men biter fint när man rycker i handbromsen! smile Det är ju hydraulisk/mekaniska ok bak på denna iom att den är från Japan.
Något ja trodde satt på alla först men fick lära mig av en Nissan-broder här i stan att så inte var fallet under första tiden med 200an. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-e970ef6e47958cbd24dcba40c6a69025.jpg

C70/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
--Topcar, J-Spec, BRL--

202 Inlägg
27 augusti 2011
#25
ser mycket bra ut, som du redan vet så säljer jag ju min 180 i delar vill du byta ratten mot nått skoj från min ?


211 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#26
Tackar Jiar! smile Vilken ratt var du intresserad av i så fall? Vet inte om det är nåt jag behöver.. men ska fundera lite. smile

C70/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
--Topcar, J-Spec, BRL--

202 Inlägg
28 augusti 2011
#27
Sparcoratten.. Jag kan ta o ringa dig o snacka lite skit imorgon med dig, Så kan jag berätta lite vad jag har för delar smile


1 101 Inlägg
28 augusti 2011
#28
Jäklar så fint! smile ska bli riktigt skoj att se färdiga resultatet!

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Live my life Sideways
312 Inlägg
28 augusti 2011
#29
riktigt nice kärra alltså.. Älskar kjolpaketet så säg te om du ska sälja det så tar jag det direkt..
Men klar 5 poängare absolut

H3llBoy. Live your life sideways...
Facebook Grupp: https://www.facebook.com/groups/194900634046501/

211 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#30
Jiar: Ok! Yes, vi hörs vidare. smile

Woodjen: Tackar! smile Ja, det är bara att följa här och se framöver. smile

H3llBoy: Tackar! smile Jag säger till om det blir till salu i så fall vetu. Har gjort en lista på vilka saker som folk är intresserade av om det blir så att ja byter ut nåt. smile

Ja, då var ju äntligen motorn i och ihopkoppling av resten gjort.
Har haft lite problem med en massa saer innan en ordentlig uppstart kunnat göras.
Först så hade jag ingen nyckel till bilen då den hamnat på villovägar.. Så det blev till att försöka få tag på en ny.
Philipson Bil i Karlstad skred till verket och hjälpte mig. Inte helt lätt visade det sig då den har japanskt chassinummer som inte funkar i Europeiska systemet. Så med hjälp av låsnummer och lite detektivarbete så lyckades dom pricka rätt! smile Stort tack till Philipson!!
Efter detta så rök det en fin vit strimma från motorrummet varje gågn jag provade att starta... Inte ok!!
Lyckades tillslut lokalisera att det kom från generator-området. Så kabelhärva plockades ner igen och kollades över. inga fel på den.
Så jag kollade vidare och upptäckte att det var lite bränt på en av oljekylslangarna. Det visade sig att den låg emot en del av generatorn som blev strömförande under startögonblicket och då "svetsade" det lite där. En strippa senare så var det ok och den startade utan problem. smile Gött!!

Var förbi J-Spec igen och hämtade lite saker.
Blev ett Ultra Racing övre stag bak. sitter i C-stolparna, En vattentemp givare med monteringsadapter, en shortshift och lite dekaler (Brakeland/J-Spec.se)

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-8f1d386003a71ac7a98d8a82bb871303.jpg

Sen var jag hos Philipson och fixade lite glödlampor. Det är ju lite annorlunda lampor i Koukibakljusen. Även i framblinkerserna.
Där måste jag byta en gång till. för dom som dom hade där var 5W. Och jag behöver 12V/18W. Men det är beställt nu. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-fc0f2de9bc8640a4ff2359bb77586bbb.jpg

Staget monterat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-273975f9f1372782bdfab97aa25b8e52.jpg

Kylvattentempsensorn monterad i adapter på kylslangen. Tyvärr funkade inte sensorn som den skulle. Den passade inte med Defi-instrumenten. Visade ungefär 80grader fel... tongue Så det blir att skaffa en Defi sensor senare istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-68d02b1a800d5b19c778d92868080f9a.jpg

Bubble shift knob från Proper+ (It's proper) monterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-58bd48024e81f4c4e5c3f8509127b631.jpg

Sen har lite dekaler monterats på baklucka och framruta! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-abee90096d4d83f8ae8bdb6eeabde06d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-37299f1dbd3cfa8c0f412cea78019f71.jpg

C70/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
--Topcar, J-Spec, BRL--

Live my life Sideways
312 Inlägg
31 augusti 2011
#31
Gillar starkt den stora rosa dildon du har te växelspak =P haha stiker ut.. xD

H3llBoy. Live your life sideways...
Facebook Grupp: https://www.facebook.com/groups/194900634046501/

211 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
#32
H3llBoy: Hehe.. Ja, den är fin! wink Haha! Definitivt! Inte så många som kör med dom här i Sverige.

Lite mer mattor hittat som gick att få ur under instrumentpanelen. Känns alltid lika bra! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-14f7bc1d4e9e3e6af713a1cbfd9f52dd.jpg

Har bytt till Torque Adjustable Tie Rods för att få lite mer justermån än med original. med dom vinklarna jag kör blev det lite för lite gängor kvar för att det skulle funka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-c18420d5518b7188648c7b7c9837c36e.jpg

Sen har jag hållt på att få allt att gå fritt i hjulhusen fram. Börjar ta sig nu.
Hittade lite kabel som blivit skavd. denna drog ja om så den hamnade bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-8cec3a2110e8f8a33196124f16082bdf.jpg

Fixade till en liten enkel lösning på ett stort problem här.
Det är ju så att den stora kabelhärvan som går ut på förarsidan och ut i hjulhuset kommer i vägen när man sänker ordentligt och vill svänga. Så jag tog loss själva genomförningen och tryckte in den i kupen. Sen tillverkade jag ett plåtlock som på bilden och skruvade dit för att kunna få härvan så högt upp som möjligt.
En liten specialare som faktiskt funkade efter att den fått hamras till lite på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-8d25e7d3e324ac07c725ceae0a269bcf.jpg

Sen blev det en del plåtbankande på sina ställen. Passar på att våldföra sig nu så man vet vad man ska fixa ordentligt i vinter sen. smile Men nu går det fritt iaf. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-aee764cc6fe48ab068554601ea2dc5a2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-5b1febb59de3d557d90c9b408e09e202.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-29879e1c89dc329950b02c1d2d4b2ef7.jpg

C70/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
--Topcar, J-Spec, BRL--

591 Inlägg
1 september 2011
#33
du ligger i du! keep up the good work!big_smile


1 101 Inlägg
1 september 2011
#34
Helvete vad du kör på! big_smile blir guld

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

211 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
#35
FFP-F: Jorå, måste ju få nåt gjort. wink

Woojen: Tackar! smile

Sen senaste uppdateringen här så har jag nu haft bilen ute på lite provkörning och lagt ca 50mil bakom mig i lugnt tempo då jag ville kolla att allt lirade med motorn och så. Och det satt ju en sprillans ny TRS 330 Turbo på den som ja ville köra in lite.

Det började låta lite skumt under bilen som att avgasröret slog i golvet då och då efter ca 10-15mil. Jag gjorde ingen större grej av detta då frontpipen ligger väldigt nära golvet. Den här Torque "dubbla frontpipen" jag har monterad är ju tillverkad så för att ligga i skuggan av balken under bilen. på så sätt så får man maximalt med utrymme mot marken. :bs:
Sen efter ca 30mil uppstod ett till mycket konstigt ljud. Som att ett lager är väldigt glapp och sen liksom skriker till då och då.
och det rasslade lite som en näve grus när man gasade lite på turbosidan av motorn.
Linkade hem iaf. då lät det inte så mycket längre.
Kollade det mesta på den sidan och hittade både ett grenrör som behövde skruvas till och ett motorfäste som satt löst.
Allt tillskruvat så povkörde jag igen och det var tyst. smile Perfekt tänkte ja och misstänkte då att det kanske trots allt var dessa lösa saker som bidrog till oljuden..

Körde 20mil fram och tillbaka till Charlottenberg och Eda-träffen som var där. men tyckte det var konstigt att den gick så satans dåligt, svårt att få laddtryck överhuvudtaget..

Väl på Edaträffen så blev det faktiskt ett pris! Kul som satan! smile Det blev ett 3:e pris i Asien-klassen. smile

Foto: bruze.nu
http://www.bruze.nu/galleri/105/edatraffen2011-00100.jpg

http://www.bruze.nu/galleri/105/edatraffen2011-00476.jpg

Efter hemkomsten så började jag kolla varför den va så slö. Och möttes då av detta..
Inte så bra... och inte så konstigt att den va slö.. Turbon var totalrasad och glappade ett par millimeter åt alla håll..
Kan förstå nu varför det kom en massa konstiga ljud därifrån ett tag ...

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-9e222a79504eaaf6471b10f282fc0e53.jpg

Avgassidan

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-7c7e43327570d6b1ac8cacc38582dc50.jpg

Oljereturen

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-da406c56aa9c712c83d39303048f2ed9.jpg

Inne i lagerhuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-b6b17f845862b7a6febed04665e6bbc0.jpg

En liten bit av impellern hittades i ICn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70076/70076-82e1a8d3470cbda654b896d6df7596a2.jpg

Mer om resten i morgon..

C70/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
--Topcar, J-Spec, BRL--

hellaflush!
1 266 Inlägg
5 september 2011
#36
surt med turbo ras. Speciellt när den va helt ny sad


1 105 Inlägg
5 september 2011
#37
Nej va jävla tråkigt! Vet du vad som orsakade raset??

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

211 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
#38
Timmyboy: Ja, det kändes rätt surt då när man väl fått i hop den och så rasar den rackarn..
Men, men. Inget ont som inte för nåt gott med sig som det heter.. wink

Johan_e2: Ja, lite tråkigt kan man lugnt säga ja. tongue Jorå, det kommer komma en förklaring i fortsättningen på detta äventyr i turboland. smile
Skulle blivit så långt inlägg så ja fick splitta det i två istället. smile

C70/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
--Topcar, J-Spec, BRL--

37 Inlägg
5 september 2011
#39
Fan va jag älskar din bil! smile
Ungefär så där är målet för min bil i vinter... smile


591 Inlägg
5 september 2011
#40
aj då:( tråkigt när man har lagt så mycket tid på den....



Sök