3378
Sök

BMW 528ia E39 Växellådsras?

8 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#1
-
Senast redigerat av Hatebreeder (7 juni 2015)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 augusti 2011
#2
Det är inte ovanligt att verkstäder gillar att överdriva, särskilt när de har en chans att tjäna pengar. Men vad han troligtvis menade (Eller i alla fall har delvis rätt i) är att automatlådor är dyra att reparera utan oavsett om den har råkat ut för totalras eller ett mindre fel är det ofta billigare att byta ut den mot en frisk låda än att felsöka och reparera eller sedan byta ut den.

Att bilen ständigt ligger på fjärde växeln har jag dock för mig hör ihop med att lådan gått in i felsäkert läge. Och att lådan växlar behöver inte heller vara något konstigt, det finns så mycket mer än själva växlarna som kan rasa på en automatlåda så att den biten fungerar behöver inte betyda att lådan är ok i övrigt.

Tyvärr kan jag inte mycket om automatlådor, så någon gissning på vad som är fel kan jag inte bjuda på. Men däremot ett tips, www.autopower.se är ett välbesökt BMW-forum. Där har säkert liknande fel varit aktuella tidigare, och om inget annat finns där många som är duktiga på BMW som kan svara.

Lycka till! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 augusti 2011
#3
Hatebreeder skrev:
Tack för ditt svar och ursäkta att det tagit sån tid att svara tillbaka!
Nu får jag höra mer o mer att det kan ha med converten att göra.

Bilen beter sig likadant, har dock hittat en teknik för att få så mjuk o fin körning som möjligt.
Man får liksom snigla lite på gasen tills det släpper utan att den hoppar, och det funkar för det mesta.
Iallafall, visst jag kan erkänna att jag inte är sådär superbra på bilar.

Men vad jag får höra är att det är två "skivor" som går emot varann när bilen ska rulla iväg, och när den är i det läget då bilen rullar så är har skivorna gått emot varann och sedan särats en liten bit.
I mitt läge så ska skivorna bara slå emot varann, tills jag byggt upp 2-5000varv och den släpper.
Något i den stilen har jag uppfattat vad jag har fått höra, vad tror du?

Med converter måste du/ni syfta på momentomvandlaren, på engelska "torque converter"?
http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter

Visst låter det rimligt, vad jag förstår är det inte två skivor enbart utan lite olja med i bilden och det förklarar ju det slirande du upplever; Högre varvtal ger högre påverkan på oljan och bilen får (till sist) fart? För vad annars kan slira, själva växlarna? Dels borde det låtit illa men framför allt hur stor är chansen att alla fem växlar ger sig på samma gång? Det vore om det var i ingående axel eller något sådant, men då borde den ändå inte fungerat uppe i fart?

Jag tror en BMW har den funktion som kallas "Lock up" i länken ovan, det skulle i så fall kanske varit en förklaring? I fart låser bilen denna funktion och då fungerar den normalt?

Tyvärr så kan jag tänka mig att det blir billigare att byta låda än att reparera denna för dig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 augusti 2011
#4
Det första du bör göra är att få utläst felkoderna i lådan, det bör ju vara möjligt på din bil tycker jag.

Det räcker med en liten ventil som satt igen för att lådan ska gå i felsäkert läge och låsa en växel eller börja dumma sig på annat sätt.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök