2960
Sök

Tips på coilover till Bmw e36?

Däcksvarvare
227 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Måste byta ut mina dämpare/fjädrar på min Bmw 325 e36 1992 då dem jag har är för svampiga/slut och låga så det tar i skärmarna med mina 19" fälgar...

Jag funderar på antingen dessa:

http://www.schmiedmann.se/3_serien/E36/ … tm#1935286

"Komplett FK street sport"

eller de under i listan "Coilover kitt -Low budget" (förmodligen samma som JOM att döma av utseendet)..

Någon som testat dessa eller vet några andra billiga som är bra? Jag är inte ute efter coilovers för att köra på bana varje dag men de ska duga bra till vardagskörning utan att fälgarna tar i hjulhusen..

Alla tips är av intresse för runt 3500kr max..

The legendary

Lund-gren
17 augusti 2011
Hade ju FK till volvisen förut, inget jag rekomenderar... på tok för mjuka (mjukare än orginal och bak var dom totalslut efter ett år) tongue Samt att kvalitetskänslan var ju inte riktigt på topp. De var visserligen inte coilisar utan bara vanliga dämpare + fjädrar. Men tvivlar på att dessa är bättre? Man brukar ju få vad man betalar för smile

Däcksvarvare
227 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Lund-gren skrev:
Hade ju FK till volvisen förut, inget jag rekomenderar... på tok för mjuka (mjukare än orginal och bak var dom totalslut efter ett år) tongue Samt att kvalitetskänslan var ju inte riktigt på topp. De var visserligen inte coilisar utan bara vanliga dämpare + fjädrar. Men tvivlar på att dessa är bättre? Man brukar ju få vad man betalar för smile

Sant jonas, men du vet att jag är fattig student smile därför jag undrar.. då går FK bort iaf..

Nån som kanske vet om typ JOM är bättre ?

The legendary

22 Inlägg
17 augusti 2011
Jag hade JOM på min 328 e36 och blev helt klart styvare och bättre väghållning

Däcksvarvare
227 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
dizazter skrev:
Jag hade JOM på min 328 e36 och blev helt klart styvare och bättre väghållning

Inga nackdelar?smile

The legendary

22 Inlägg
17 augusti 2011
Hade dem bara i typ 2veckor så kan inte säga så mycket mer om dem men som sagt den blev styvare och roligare att svänga med smile

Däcksvarvare
227 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
dizazter skrev:
Hade dem bara i typ 2veckor så kan inte säga så mycket mer om dem men som sagt den blev styvare och roligare att svänga med smile

okej okej, vart beställde du från?

The legendary

22 Inlägg
17 augusti 2011
Köpte mina av en kille på blocket men tror fanns på stylingbutiken.se eller något liknande

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 augusti 2011
köpte mina JOM från ebay, 2200 med frakt hem till dörren, lagom hårda enligt mig.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Däcksvarvare
227 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
NITROUS skrev:
köpte mina JOM från ebay, 2200 med frakt hem till dörren, lagom hårda enligt mig.

Kommer du ihåg vilket företag på ebay? eller var det en privatperson?

The legendary

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 augusti 2011
Mitgliedsname x-parts_de

JOM Gewindefahrwerk BMW E36 4+6 Zyl. + Touring 20-60mm (400115497517)

EUR 199,00

Däcksvarvare
227 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
NITROUS skrev:
Mitgliedsname x-parts_de

JOM Gewindefahrwerk BMW E36 4+6 Zyl. + Touring 20-60mm (400115497517)

EUR 199,00

Verkar bra, hitta här..

http://viewitem.eim.ebay.se/JOM-Gewinde … 79055/item

Borde passa till min 92 Coupe? eller vad betyder det där "  Baujahr: 06/1992" antar att det månaden, men hur vet man vilken månad bilen är från? tongue

Nån som kan lite tyska som kan berätta om de står nått viktigt där eller om de bara är att trycka beställ ? tongue

The legendary

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 augusti 2011
har du kränghämmarstaget fäst i bärarmen funkar dessa, har du det fäst i fjäderbenet(långa staget på första årsmodellen) för du göra någon special.

Däcksvarvare
227 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
NITROUS skrev:
har du kränghämmarstaget fäst i bärarmen funkar dessa, har du det fäst i fjäderbenet(långa staget på första årsmodellen) för du göra någon special.

Okej, då måste jag ut och titta alltså.. hoppas de är fäst bärarm så kan jag beställa tongue

The legendary

2 011 Inlägg
18 augusti 2011
Behöver du de kortare krängningshämmarstagen så har de på tillbilen.se i Göteborg.
Hittar du inte coilover set på Ebay kan du beställa direkt utav Jom i Tyskland. (www.jom.de)

Kör själv med dessa och är nöjd. Bytte själv igår igen, för de var slut höger fram och höger bak efter 4500 mil. Nu kör jag även bana mellan åt.
Senast redigerat av Clintan66 (18 augusti 2011)

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Däcksvarvare
227 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Clintan66 skrev:
Behöver du de kortare krängningshämmarstagen så har de på tillbilen.se i Göteborg.
Hittar du inte coilover set på Ebay kan du beställa direkt utav Jom i Tyskland. (www.jom.de)

Kör själv med dessa och är nöjd. Bytte själv igår igen, för de var slut höger fram och höger bak efter 4500 mil. Nu kör jag även bana mellan åt.

4500 mil är ju en del så de måste man ju säga var bra kvalitet för den summan de kostar smile beställde du från deras hemsida?

The legendary

2 011 Inlägg
18 augusti 2011
Jag beställde från tillbilen.se för jag var tvungen att få dem inom 2 dagar. Men jag pratade med Jom i Tyskland och det är inga problem att beställa från dem direkt. Fördelen var att det blev billigare att ta dem från Tyskland med en gång, men jag hade som sagt inte tid att vänta.

Fick detta setet jag har på nu på garantin från tillbilen.se. Mycket samarbetsvilliga där uppe.

Annars är jag jäkligt nöjd för den pengen

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Däcksvarvare
227 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Okej! tack för tipset.. tror jag kör på JOM, nu ska jag bara ta reda på om mitt stag sitter på fjäderbenet eller ej smile

The legendary

64 Inlägg
6 september 2011
Hallå!

Tänkte kolla om du hade köpt coilovers smile?
För jag är lite sugen till min 328 touring.

Om du köpt, var köpte du dom och är du nöjd med dom smile?

mvh honken!

Däcksvarvare
227 Inlägg
7 september 2011
Trådstartare
Jag har inte beställt än , men jag tror jag kommer köpa JOM även fast Schmiedmann säger att dem enbart är till för utseendet och inte tillför någon väghållning att tala om..

Kommer beställa från Ebay så fort jag har råd smile sen kan jag berätta

The legendary

Sök